شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : 27542
بودجه‌محوری، نیاز اساسی شهر

به دنبال نمره انضباط عالی برای دخل و خرج قم

قم نيوز : قم نیوز:بودجه‌محوری و انضباط مالی مقولاتی هستند که مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر قم روی ‏آن تاکید و عقیده دارند اقدامات عملی در این زمینه شروع شده است.‏
به دنبال نمره انضباط عالی برای دخل و خرج قم
به گزارش قم نیوز ، وقتی گروهی با هر عنوان، از شورای شهر گرفته تا مجلس شورا، دور ‏هم می‌نشینند و ساعت‌ها وقت خود را صرف مباحث کارشناسی و پیش‌بینی‌های لازم می‌کنند تا ‏میزان بودجه مورد نیاز یک روستا، شهر و کشور را مشخص کنند، انتظار دارند مجری قانونی کار هم ‏طبق همان روال مشخص شده اقدام کند و اگر افزایش یا کاهش قیمتی هم رخ می‌دهد و مجبور است ‏بیش از میزان پیش‌بینی شده یا کمتر از آن هزینه کند، این موارد را پیش از اجرا به اطلاع قانون‌گذاران ‏برساند؛ این روند و جریان، بودجه‌محوری و در بهترین حالت، انضباط مالی نامیده می‌شود؛ موضوعی که ‏نیل به آن، یکی از مهمترین اهداف شورای شهر قم و مدیریت شهری در دوره کنونی است و تاکید ‏زیادی هم بر روی آن صورت می‌گیرد.‏
 
تهیه گزارش تفریغ بودجه هم به همین منظور صورت می‌گیرد، یا بهتر است گفته شود به منظور بررسی ‏میزان انحراف از قانون بودجه، گزارشی با عنوان تفریغ تهیه می‌شود که تمام دخل و خرج‌ها را مطابق ‏آنچه مجری کار پیشنهاد داده و شورا آن را تصویب کرده مورد بازبینی دقیق قرار داده و کاهش و افزایش ‏اعتبارات و میزان مصرف آنها را معین می‌سازد.‏
 
* بودجه شهری قم و انحرافاتی که وجود دارند
 
بودجه شهر قم در سال گذشته حدود 560 میلیارد تومان بوده که پس از جلسات کمیسیونی متعدد، و ‏جلساتی که به صورت رسمی و علنی و با حضور همه اعضای شورا تشکیل شد، به تصویب رسید؛ ‏پس از گذشته حدود 9 ماه از سال 92 هم گزارش تفریغ بودجه در صحن علنی شورا قرائت شد و رئیس ‏و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نکاتی را در مورد آن متذکر شدند.‏
 
از جمله حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر در ‏این زمینه گفت: «ماده 28‏‎ ‎مربوط به جابجایی در مواد قانونی است ولی اگر جابجایی در انجام وظایف تا ‏‏10 درصد هم باشد مشکلی نیست ولی شهرداران مناطق و مدیران شهری باید کنترل دقیقی داشته ‏باشند و اجازه بیش از این را ندهند؛ نامه‌ای در همین زمینه تدوین و ارسال شده و وعده داده شده تا در ‏جریان هزینه کرد بودجه سال جاری کنترل دقیقی صورت بگیرد».‏
 
طبق گفته عباس محمدی، دیگر عضو این کمیسیون در شورای شهر قم، انحراف در بخش‌های مختلف ‏بودجه که توسط شهرداری قم به مرحله اجرا در آمده وجود دارد البته میزان آن در مواد گوناگون متفاوت ‏است.‏
 
او می‌گوید: «563 میلیارد تومان بودجه مصوب این سال بوده که 622 میلیارد درآمد در پی داشته ‏است؛ که از این میزان 128 درصد تحقق درآمد ناشی از عوارض، و 18 درصد کمک های دولتی بوده ‏است؛ در هزینه‌های خدمات اداری، 86.4 درصد نسبت به بودجه مصوب هزینه شده اما در ردیف‌هایی ‏انحراف را شاهد هستیم به عبارتی، 9 برنامه وجود دارند که مصوب آنها 446 میلیارد تومان بوده و 458 ‏میلیارد تومان هزینه شده است؛ توسعه شهری، هدایت و دفع آب‌های سطحی داخلی، بهبود عبور و ‏مرور شهرها، ایجاد تاسیسات و تسهیلات حفاظتی شهری، بهبود محیط شهری، ایجاد اماکن و فضاهای ‏ورزشی و فرهنگی، ایجاد سایر تاسیسات و تسهیلات شهری، ایجاد تاسیسات درآمدزا و هزینه‌های ‏پیش‌بینی نشده و دیون عمرانی این 9 برنامه هستند».‏
 
محمدی همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی بر اساس واقعیت‌ها، لازمه بودجه‌نویسی عملیاتی است ‏عنوان می‌کند: «می‌دانیم که انحراف در بودجه حین عمل به آن و به خاطر تغییر اولویت‌ها، معضلات ‏پیش‌بینی نشده و نیز مشکلات حین انجام پروژه ظهور می‌کنند؛ اصلاح حین عمل، راهکار حل این ‏مشکل بوده و گزارش تفریغ تنها بررسی پس از عمل به بودجه محسوب می‌شود».‏
 
* روند کاهش هزینه های جاری در مدیریت شهری قم
 
بودجه‌محوری مسئله‌ای است که شهردار قم بارها بر آن تاکید کرده و معتقد است مدیریت شهری طی ‏این چند سال، در همین مسیر حرکت کرده است.‏
 
محمد دلبری در این زمینه با اشاره به شیب بودجه‌محوری در شهرداری قم از سال 89 تا سال جاری ‏می‌گوید: «حقیقت آن است که روند کاهش هزینه‌های جاری نسبت به بودجه عمرانی در شهرداری قم ‏کاملا قابل مشاهده است که نتیجه عملی آن را می‌توان در این امر مشاهده کرد که در سال 92 ‏‏توانستیم 10 درصد درآمد را افزایش داده و 13.5 درصد از هزینه‌ها بکاهیم؛ چنین نتیجه‌ای معیار پر ‏اهمیتی در تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود هرچند در بودجه‌ریزی هم شاهد مشکلاتی ‏هستیم و به عنوان یک مثال، می‌توان گفت رعایت مفاد دقیق ماده 28 قانون شهرداری‌ها مورد قبول ‏ماست اما مهم آن است که در انجام وظیفه بیش از 10 درصد اختلاف ‏وجود نداشته باشد نه اینکه در ‏هر سرفصل چنین چیزی را داشته باشیم. البته باز هم می‌گوییم که در صف دارای مشکلاتی هستیم ‏که نیازمند اصلاح هستند ولی از اعضای شورای شهر می‌خواهیم مواردی که در قانون به صراحت ‏ذکر ‏شده‌اند در اختیار شهردار باشند مد نظرشان باشد».‏
 
دلبری در ادامه صحبت‌های خود باز هم بر بودجه‌محوری تاکید و عنوان می‌کند: «عقیده داریم روند ‏کاهش هزینه‌های جاری و افزایش بودجه‌های عمرانی طی چند سال گذشته در شهرداری وجود داشته ‏زیرا نسبت بودجه‌های ‏جاری به عمرانی در سال گذشته 21 به 79 بوده و امید آن داریم که این روند ‏در سال آینده تداوم یابد و بهتر هم بشود زیرا انحراف مثبت و منفی در هر بودجه‌ای وجود دارند و تحلیل ‏می‌شوند؛ یقین داریم که مطالعه و پژوهش، چراغ راه مدیریت شهری به شمار می‌روند ولی در این ‏زمینه غفلت‌های صورت گرفته را هم رصد کرده‌ایم و به همین دلیل قبول داریم که در سال‌های آتی باید ‏کارهای ‏مطالعاتی را جدی‌تر پیگیری کنیم».‏
 
* پیش‌بینی صحیح لازمه انضباط مالی در شهر
 
یکی از مباحث اساسی در بودجه‌محوری یا به عبارتی انضباط مالی که حسن بختیاری، نایب رئیس ‏شورای شهر قم بر آن تاکید زیادی دارد، پیش‌بینی صحیح در نگارش بودجه است؛ به بیانی دیگر، اگر ‏بودجه کافی برای همه پروژه‌ها و برنامه‌ها، بر اساس واقعیت‌های موجود و شیب افزایش قیمت‌ها که در ‏حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم در نظر گرفته نشود، انحراف از مواد مختلف آن هم فراوان خواهد بود.‏
 
این یکی از مشکلاتی است که به ویژه در حوزه خدمات شهری، در شهرداری‌ها وجود دارد و عباس ‏ذاکریان، سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم به آن اشاره می‌کند.‏
 
او می‌گوید: «روال کار همواره این بوده که بودجه سال گذشته در هر بخش را مبنا قرار داده و درصدی را ‏به تناسب، بر آن می‌افزایند ولی این کار در شرایط کنونی جوابگو نیست و نیازمند روش‌های جدیدتری ‏هستیم».‏
 
* پیشنهادی جدید برای نگارش بودجه شهری
 
ذاکریان خود به ارائه پیشنهادی در این زمینه می‌پردازد و عنوان می‌کند: «می‌توان قیمت تمام شده و ‏آنچه بر اساس قراردادهای موجود داریم را پایه بودجه قرار داده و سپس میزان افزایش‌ها در همه ‏بخش‌ها از قبیل دستمزد، مواد اولیه و هزینه‌های نگهداری را بر آن بیافزاییم تا به رقم صحیح بودجه در ‏مباحثی مانند فضای سبز، رنگ‌آمیزی‌ها، فضاسازی‌ها، زیباسازی محیط شهری و ... دست یابیم البته در ‏نظر گرفتن دقیق میزان توسعه در برنامه‌های یک ساله آینده هم اهمیت ویژه‌ای در این امر دارد».‏
 
آنچه اما حسن بختیاری، نائب رئیس شورا برا آن تاکید دارد و در جلسه قرائت گزارش تفریغ بودجه ‏شهرداری قم در سال 92 هم به آن اشاره کرد، لزوم توجه مدیران شهری به قانونی است که در شورا ‏تصویب شده و در حقیقت شهرداری بر اساس بودجه مصوب، می‌بایست اقدام به انجام طرح‌ها و ‏پروژه‌ها کند.‏
 
او می‌گوید: «انضباط مالی در شهرداری تنها از طریق عمل به بودجه مصوب امکان‌پذیر است و نباید ‏اینگونه تصور کنیم که بودجه مقوله‌ای جداست و تصویب می‌شود ولی می‌توان در آینده اقداماتی ‏خلاف آن داشت؛ عقیده داریم که انضباط در بودجه‌نویسی هر سال بیش از گذشته مورد اهتمام قرار ‏گیرد و انتظار هم این است که شهرداری در عمل به بودجه هر سال، دقت نظر بیشتری به خرج دهد».‏
 
در این زمینه با زهره میررضایی، کارشناس ارشد حسابداری و مدیر مالی یکی از شرکت‌های پیمانکار ‏پروژه‌های شهری هم به گفت‌وگو نشستیم.‏
 
این کارشناس مالی می‌گوید: «حتی برای اداره یک شرکت معمولی و کوچک هم ابتدا بودجه لازم برای ‏یک پروژه به طور دقیق محاسبه می‌شود، سپس کارشناسان فنی یک بار دیگر آن را مورد بازبینی قرار ‏می‌دهند و بعد از آن کار شروع می‌شود که این امر نشان‌دهنده لزوم توجه به میزان دقیق پرداخت‌ها و ‏دریافت‌ها و در مجموع، دخل و خرجی که قرار است انجام بشود است؛ اگر در پایان اختلاف قابل ‏توجهی در هر بخش مالی مشاهده شود، گویای عدم توجه لازم در پیش‌بینی‌هاست که قابل مواخذه ‏خواهد بود؛ حال برای شهری بزرگ مانند قم، با در نظر گرفتن میزان انحراف قابل اغماض، کار بودجه‌ریزی ‏و نگارش بودجه یک ساله از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.‏
 
به عبارت دیگر اگر قرار باشد اعضای شورای شهر، بودجه لازم برای انجام همه طرح‌هایی که اولویت ‏دارند یا نیاز اساسی شهر قم هستند را به مدت یک سال پیش‌بینی کنند، نیاز به این دارند که از ‏مشورت اساتید فن و آگاهان به امر بهره ببرند، تجارب گذشته را بکار گیرند، آینده‌نگر باشند، واقعیت‌های ‏موجود در جامعه به ویژه شرایط اقتصادی را بشناسند و درک کنند، پیشنهادات و لوایح شهرداری را به ‏دقت مورد مطالعه قرار دهند و نگاه کارشناسی به آن داشته باشند و در نهایت، با همه‌جانبه‌نگری و به ‏دور از هرگونه جانبداری از شخص یا نهادی خاص، اقدام به تصویب لایحه بودجه کنند؛ در این صورت ‏شاهد انضباط مالی مورد انتظار خواهیم بود وگرنه بدون در نظر گرفتن این ارکان، نظام نگارش بودجه با ‏اشکال مواجه شده و انحرافات عجیب و غریب حتی در پرداخت‌های جزئی را شاهد خواهیم بود».‏
 
آنچه قمی‌ها را به پیشرفت شهرشان امیدوار کرده، تصمیم و عزمی جدی است که از زبان همه ‏اعضای شورای شهر و مدیران شهری و همچنین مدیران دولتی و ادارات و دستگاه‌های گوناگون شنیده ‏می‌شود و همچنین همدلی و هم افزایی که همه مسئولان بر آن تاکید می‌کنند؛ اینکه تا چه میزان ‏هماهنگی میان دستگاه‌های خدمت‌رسان وجود دارد و مدیران شهری تا چه مقدار می‌توانند این ‏همدلی و هم افزایی را در راستای ساختن شهری آباد بکار گیرند و همچنین میزان مطابقت‌پذیری ‏بودجه شهری با واقعیت‌های موجود و میزان درآمدها چه میزان است، در آینده و در قالب پروژه‌هایی که ‏کلنگ بسیاری از آنها به زمین زده شده و حتی عملیات اجرایی آنها چندی است شروع شده متجلی ‏خواهد شد.‏
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcj8ie8.uqeaxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما