چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب : 27965
رییس جامعه المصطفی:

کنار گذاشتن عنصر عقلانیت موجب ایجاد گروه های تندرو می شود

قم نيوز : قم نیوز: رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به گرایش های افراط و تفریط گونه در عصر حاضر، گفت: برهم زدن موازنه تعقل و تعبد، مهمترین علت شکل گیری گرایش های افراطی و تفریطی در جهان اسلام است.
کنار گذاشتن عنصر عقلانیت موجب ایجاد گروه های تندرو می شود
به گزارش قم نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین \'علیرضا اعرافی\' در دیدار با جمعی از اساتید و مدیران مدارس اسلامی کشور انگلیس و اسکاتلند، نگاه حداقلی به دین را یکی از مهمترین آسیب های احتمالی معرفی دین برای مخاطبان جهانی عنوان و تصریح کرد: عدم شناخت صحیح و نیز معرفی و انتقال درست ابعاد و زوایای مختلف دین از مهمترین مولفه هایی است که باید به آن توجه داشته باشیم.
 
وی رعایت نکردن موازنه و معادله تعبد و عقلانیت در دین را از دیگر چالش های پیش روی معلمان و مبلغان دینی دانست و افزود: دین دارای ابعاد تعبدی و پایه های عقلانی است که همواره این موازنه و معادله باید رعایت شود.
 
وی با بیان اینکه گروه هایی با کنار گذاردن عنصر عقلانیت، تندروی های کورکورانه را ایجاد کرده و به اسلام ضربه می زنند، اضافه کرد: متاسفانه امروز گروه هایی وجود دارند که با کنار زدن بعد تعبدی دین، با رویکردی روشنفکرمآبانه انتظار دارند، عقل بشری تمام چیزها را درک کرده و ضمن پاسخ به تمامی مسائل، به تنهایی انسان را به سعادت برساند.
 
 
 
* نجات بخشی دین در گرو توجه به بعد تمدن سازی
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی غفلت از بعد جامعیت و تمدنی دین در همه ساحت های زندگی بشر را یکی دیگر از آسیب ها عنوان کرد و اظهار داشت: دین زمانی می تواند نجات بخشی خود را داشته باشد که بعد تمدن سازی آن مورد توجه قرار گیرد.
 
اعرافی ضمن تاکید بر نگاه درست به علم و اندیشه های بشری و نیز درک صحیح دین، یادآور شد: اگر مبلغان و معلمان دین از اندیشه جامعی در حوزه علوم بشری و دین برخوردار نباشند، نمی توانند در کار خویش موفق بوده و تاثیرات عمیق و مستمری داشته باشند.
 
وی با اشاره به نحوه معرفی دین در گستره جغرافیایی، خاطرنشان ساخت: تحمیل انتظارات مضاعف به دین یکی از مهمترین آسیب هاست و به طور مثال نباید از دین به عنوان جایگزین علم استفاده کرده و انتظار داشته باشیم، پاسخگوی تمام مسائل در عرصه های گوناگون علمی دنیوی باشد.
 
 
 
* نگاه های قدسی و معنوی باید بر علم حاکم شود
 
وی با بیان اینکه علم روز بشر در بیشتر مواقع ناظر به ابزار زندگی است، اظهار داشت: باید ضمن حفظ این نکته، با نگاهی فراتر؛ نگاه های ذاتی، قدسی و معنوی بر علم حاکم شود.
 
رییس المصطفی با تاکید بر کسب آگاهی های بنیادین در حوزه فلسفه اسلامی، ابراز داشت: باید در حوزه معرفت شناسی بخش های مهم فلسفه اسلامی، گفتگوهایی برگزار نمود.
 
اعرافی شناخت علوم اجتماعی و انسانی و درک صحیح روابط آن با اسلام را مهم ارزیابی کرد و گفت: در حوزه های علوم انسانی، اجتماعی و شناخت مناسبات این علوم، کارهای بسیاری در شهر مقدس قم انجام شده است که می توان از این ظرفیت ها حداکثر استفاده را نمود.
 
وی پرورش شخصیت های کامل الهی را منوط به الهی کردن روح حاکم بر دانش ها دانست و یادآور شد: در تربیت اسلامی باید ضمن شناخت صحیح رویکرد اسلام نسبت به علم، این معارف را به دیگران انتقال دهیم.
 
 
 
* چند توصیه برای فعالان تعلیم و تربیت
 
وی در ادامه ضمن ارایه توصیه هایی در حوزه تعلیم و تربیت، ابراز داشت: در آموزش و تربیت دینی نباید منتقل کننده محض باشیم؛ بلکه در این نوع تربیت باید الگویی تمام برای دیگران بوده و در این نوع آموزش شخصیت فرد با آموزش و تربیت شدیداً گره خورده است.
 
این استاد حوزه عشق به تربیت را از دیگر شاخصه های ورود به حوزه تعلیم دینی عنوان و خاطرنشان کرد: آموزش و تربیت دینی هیچگاه بدون عشق به تربیت میسر نمی شود؛ چرا که باید فراتر از مزد حرکت کرده و آمیخته به عشق و هدایت باشد.
 
وی صبوری و بردباری را سومین نکته مهم در تربیت دینی دانست و تصریح کرد: بردباری و صبر همراه با عشق و مهربانی می تواند دل ها را تسخیر کند.
 
وی با تاکید بر ضرورت افزایش مستمر آگاهی های معلم دینی، بیان داشت: اتصال با حوزه های علمیه و مراکز دینی و نیز افزایش روز افزون معلومات، گره گشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.
 
عضو شورای انقلاب فرهنگی ضمن توصیه بر برحذر بودن از انجام فعالیت های جزیره ای در عرصه تربیت دینی، اظهار داشت: معلم دینی باید تعاملات خویش را با دیگر معلمان و عناصر موثر در تربیت شخص افزایش دهد.
 
اعرافی ادامه داد: ایجاد شبکه ای منسجم از معلم، دانش آموز، خانه و خانواده، مدیریت و دیگر معلمان؛ فعال کردن دیگر شاخصه های تربیتی را به همراه دارد.
 
وی مشارکت دانش آموزان و دانش پژوهان دینی در فعالیت های گوناگون آموزشی را با اهمیت دانست و افزود: در تربیت دینی بدون مشارکت دانش آموز نمی توان گامی به جلو برداشت.
 
وی استفاده از ظرفیت هنر برای ترسیم مبانی و معارف دینی را مورد تاکید قرار داد و گفت: هنر نقش مضاعفی در پیشبرد مبانی دینی دارد.
 
اعرافی ملاطفت و ملایمت در گفتار را از مولفه های تعمیق مبانی دینی در مخاطب دانست و یادآور شد: در عرصه آموزش های دینی و برای نفوذ در اعماق شخصیت دیگران، باید با نرم زبانی تبیین معارف الهی دنبال شود.
 
وی خطاب به شرکت کنندگان در دوره های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی جامعه المصطفی، اظهار داشت: وظیفه ای که شما در تبیین و تبلیغ معارف و ارزش های دینی بر دوش گرفته اید؛ همچون مسوولیت بزرگ انبیاء الهی است.
 
وی ابراز داشت: اگر این مسوولیت خطیر در غرب پیگیری شود، از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد شد که نه تنها آینده اسلام در غرب به دستان شما و امثال شما رقم می خورد؛ بلکه به جرات می توان گفت در یک افق وسیع تر آینده اسلام در همه دنیا با آینده اسلام در اروپا و آمریکا به عنوان کشورهای پیشرفته امروز گره خورده است.
 
رییس المصطفی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به ویژگی ها و ابعاد شخصیتی، روانشناختی و علمی در عرصه معلمی دینی، تصریح کرد: معلم دین در دنیای امروز باید ضمن آشنایی با تحولی که علم بعد از رنسانس پیدا کرده، با نگاه عمیق اسلام به دین نیز آشنا باشد.
 
اعرافی افزود: متاسفانه در دنیای جدید، جریان علمی و منابع اصلی علم به منابع و روش های حسی تقلیل پیدا کرده و روح انحصار در روش های حسی را به خود گرفته است.
 
وی یادآور شد: تغییر نگاه حاکم بر روح فلسفه غرب، مهمترین نکته ای است که باید دست اندرکاران تربیت فرزندان مسلمان در کشورهای غربی به آن توجه کنند که این نگاه باید از معرفت حسی صِرف، به نگاهی ترکیبی که در آن معرفت می تواند از منابع مختلف عقلی و نظری و نیز دینی ناشی شود، شکل بگیرد.ک/1
 
/7404/ 550/
 
انتهای پیاl/136
https://qomnews.ir/vdciw3ar.t1ayq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما