قم نيوز : قم نگار: سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: چه دلیلی دارد یک مدرسه کم کیفیت با رانت دولتی به حیات خود ادامه دهد. مدارس باید نان شایستگیهای خود را در عرصه خدمات آموزشی و تربیتی بخورند.
به گزارش قم نگار، محمود مهرمحمدی در پنل راهکارهای عملیاتی کاهش تمرکز در آموزش و پرورش در جهت توسعه عدالت آموزشی که در کنفرانس عدالت و توسعه آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: نگاه بنده با تمرکز زدایی، اقتصادی و مدیریتی است.
وی افزود: در یک نظام آموزش اسلامی عدالتمحور، مدرسه به عنوان نهاد اجتماعی باید مزد زحمات خود در عرصه خدمات آموزشی و تربیتی را بخورد. اگر مدرسه شایستگیهای لازم آموزشی و تربیتی را ندارد باید از نان خوردن بیفتد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: چه دلیلی دارد یک مدرسه کم کیفیت با رانت دولتی به حیات خود ادامه دهد و مسئولان دائم با حمایت از آن به ادامه حیاتش کمک کنند. آیا این مصداق رانتخواری نیست، چرا خانوادهها باید این شرایط را تحمل کنند؟ آیا این ظلم نیست که کلید فتح قلههای سعادت فرزندان را از خانوادهها گرفته و به دولت بسپاریم.
مهرمحمدی افزود: بقای مدارس بر حسب شایستگی نمیتواند در نظامی پایدار ادامه یابد. باید یک نظام رقابتی جدی ایجاد شود و وحشت ناشی از رفتن امید لذتبخش به مغز استخوان دستاندرکاران مدارس رسوب میکند تا شاهد پویایی و حرکت خودانگیخته برای بهتر شدن باشیم.
وی ادامه داد: نیازمند ساختار غیردولتی و غیررانتی برای مدارس هستیم هر چند بسیاری از افراد به این موضوع اعتراض میکنند در حالی که خصوصیسازی بیمعناترین و بیمحتواترین برچسبی است که به مدارس غیردولتی به معنای مدارس غیروابسته چسبانده میشود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: برخی میگویند آموزش و پرورش در جامعه ما حاکمیتی است و به عنوان یک پروژه قابل برونزایی نیست اگر این معنا را در نظر داشته باشیم این اظهار نظر صحیح است اما مدرسه را با رعایت مقولههای حاکمیتی به بخش خصوصی واگذار کردن به معنای برونسپاری و خروج آنها از بخش حاکمیت نیست. در حقیقت این جلب مشارکت مردم باید اوج مطالبه یک حکومت عدالتمحور باشد که این سرمایهها را در جهت آموزش و پرورش صرف کند.
مهرمحمدی افزود: ایدهای که مطرح کردم با اصل ۳۰ قانون اساسی که رایگان بودن آموزش است، مغایرت ندارد. نه تنها باید سهم دولت را در این عرصه حفظ کنیم بلکه باید آن را افزایش دهیم.