قم نيوز : قم نگار: مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم گفت: در آینده نزدیک رشته تحصیلی تاکسیران فنی در مقطع کاردانی و کارشناسی در قم راه اندازی میشود.
به گزارش قم نگار، مرتضی عزتی با اشاره به فعالیت بیش از پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی در قم گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۷۰۰ تاکسی از جمله دو هزار و ۲۰۰ تاکسی خطی داخل شهری و دو هزار و ۴۰۰ تاکسی گردشی در قم مشعول فعالیت هستند.
وی گفت: هم اکنون بیش از ۹۰۰ دستگاه تاکسی بیسیم درون شهری و ۲۷۰ دستگاه تاکسی بین شهری در قم مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم ادامه داد: ناوگانهای درون شهری قم روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر درون شهری را در شهر قم جابجا میکنند که سهم تاکسی رانی از این آمار ۲۱۰ هزار نفر در روز میباشد.
عزتی خاطرنشان کرد: تاکسی بیسیمهای قم روزانه به ۱۰ هزار تن سرویس میدهند که این آمار در طول سال، قابل توجه میباشد.
وی همچنین گفت: علاقمندان به تاکسی رانی، طی مراحل گزینش و آموزش با تأیید مرکز بهداشت و اداره اماکن وارد ناوگان عمومی میشوند، این افراد باید متأهل، از نظر سنی بالای ۲۳ سال و دارای گواهینامه «بیدو» باشند.
بیمه مشکل اصلی تاکسی داران وی توقف بیمه تاکسی داران را از مهمترین مشکل در این حوزه ذکر کرد و گفت: در ناوگان تاکسیرانی مشکلات متفاوتی وجود دارد که مهمترین آن، متوقف شدن بیمه این افراد است.
وی افزود: متأسفانه از آذرماه سال گذشته در سطح کشور بیمه رانندگان تاکسی متوقف شده و این دغدغه بزرگی برای این فشر زحمت کش با درآمد پایین است.
عزتی گفت: دومین مشکل در ارتباط با نوسازی ناوگان است، هم اکنون دو هزار تاکسی فرسوده با عمر بیش از ۱۰ سال داریم که از آذرماه سال گذشته نوسازی به دلیل مشکل بین ستاد سوخت، بانکها و سازمان ایران خودرو متوقف شده است.
تعمیرگاه اختصاصی تاکسی داران قمی وی با اشاره به خدمات سازمان تاکسی رانی نیز گفت: ما توانستیم ظرف یک سال گذشته، تعمیرگاهی را افتتاح کنیم که در صورت مراجعه رانندگان تاکسی، از نظر لوازم یدکی و دستمزد، ۲۰ درصد زیر قیمت بیرون خدمات دریافت میکنند، اگر رانندهای هم از نظر پرداخت مشکل داشته باشد میتواند به صورت تخفیف یا اقساط اقدام کند.
وی هوشمندسازی سیستم صدور پروانه را از دیگر فعالیتهای این سازمان ذکر کرد و گفت: صدور پروانه فعالیت تاکسی به صورت نرم افزاری انجام میشود، به تازگی کنترل سرویس مدارس که حدود سه هزار خودرو هستند و روزانه ۱۵ هزار دانش آموز را سرویس دهی میکنند، با سیستم نرم افزار کارت هوشمند صورت میگیرد.
عزتی خاطرنشان کرد: پروانه قدیمی تاکسی رانان را تبدیل به کارت هوشمند کردیم.
وی همچنین گفت: در آینده نزدیک رشته تحصیلی تاکسی ران فنی در مقطع کاردانی و کارشناسی راه اندازی خواهد شد و دوره کاردانی آن از ترم بعدی آغاز میشود و این فرصت مناسبی برای ادامه تحصیل تاکسی رانان دیپلم است.
نکات مهم در مورد کرایه تاکسیها وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ نفر از رانندگان تاکسی در قم، مدرک دیپلم و بالاتر از آن حتی فوق لیسانس دارند.
عزتی با اشاره به دغدغههای مردم پیرامون نرخ دریافت کرایه توسط تاکسیها نیز گفت: نرخ مصوب کرایه تاکسی گردشی حداقل ۷۰۰۰ ریال است و باید از تاکسی متر استفاده کنند، ولی چون نوع بافت ترافیکی قم از نظر مسافت به سه کیلومتر نمیرسد، تاکسیها کمتر از تاکسیمتر استفاده میکنند و همین مبلغ مشخص شده را دریافت میکنند.
وی ادامه داد: در مورد تاکسیهای خطی، روی شیشه جلو آنها، نرخ کرایه نوشته شده است و راننده نمیتواند بیشتر از میزان تعیین شده از مردم وجهی دریافت کند، ضمن اینکه خود مردم هم مقدار کرایه هر مسیر را تشخیص میدهند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم اظهار داشت: تاکسیهای بیسیم همه از تاکسیمتر استفاده میکنند، تنها مشکل ما تاکسیهای گردشی هستند که باید تاکسیمتر روشن کنند.
نحوه ارتباط مردم با سازمان تاکسیرانی وی گفت: از شهروندان تقاضا دارم روی هر تاکسی، کد چهار رقمی نوشته شده و پشت تاکسی نیز برچسب پیشنهادها و انتقادها نصب شده است، در صورت تخلف، مردم میتوانند با شماره تلفن ۳۶۶۲۸۸۰۰ و پیامک ۳۰۰۰۵۱۳۳، کد ماشین را به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند.
عزتی یادآور شد: اگر مردم بخواهند ما بعد از اقدامهای قانونی، نتیجه شکایت آنها از تاکسیها را نیز به آنان اعلام میکنیم، شهروندان اگر اشیا و یا چیز دیگری را در تاکسی جا بگذارند با همین شمارهها نیز ارتباط بگیرند.
وی ادامه داد: در یک سال گذشته ۱۰۰ میلیون ریال وجه نقد توسط رانندگان تاکسی به بخش امانت سازمان تاکسی رانی تحویل داده شد که صاحبان آنها شناسایی و تحویل داده شد، در ماه مقدار زیادی طلا، کیف، ساک و اموال دیگر تحویل این بخش میشود و این نشان میدهد بسیاری از رانندگان ما افراد صادقی هستند.
برخورد جدی با متخلفان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم گفت: درمیان این قشر زحمتکش و صادق، افرادی هم هستند که رعایت نمیکنند و در آینده اگر بتوانیم هوشمندسازی کنیم هم در پرداخت الکترونیک و کنترل این افراد، بسیار مهم است.
عزتی در مورد اینکه برخی تاکسیها فقط دنبال مسافر دربستی هستند، گفت: تاکسیها موظف هستند بویژه در ایام شلوغ، اقدام به سوار کردن مسافر در سطح شهر کنند.
وی افزود: ما در سازمان تاکسی رانی یک کمیته انضباطی داریم که حکم آن لازم الاجراست و در یک سال اخیر بیش از دوهزار و ۵۰۰ پرونده در این هیات انضباطی مورد بررسی قرار گرفته که برخی از آنها جریمه، برخی نیز پروانه آنها تعلیق و یا باطل شد و از تعدادی از آنها نیز تعهد کتبی دریافت شد.