قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با بیان این که فکر غالب بر اروپا و جهان غرب فکر حسی است، گفت: حداکثر معرفت متفکران غیر دینی بر مبانی ریاضیات و تجربی استوار است، چون ایشان دسترسی به معارف بالاتری ندارند.
به گزارش قم نیوز، آیتالله جوادی آملی امروز در دیدار با پروفسور الیور شاربروت رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه منچستر انگلستان که در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن خیر مقدم به حضور میهمانان تصریح کرد: خداوند متعال انسان را بدون چراغ خلق نکرده و عقل تنها چراغی است که انسان میتواند به وسیله آن راه را تشخیص دهد.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در آموزههای دینی عقل در مقابل شرع و دین قرار نمیگیرد، اظهار کرد: شرع صراط و راه و عقل نیز چراخ هدایت است؛ در این میان عقل راه را میبیند و تشخیص میدهد، نه این که بخواهد راه سعادت آدمی را مهندسی کند.
وی با تأکید بر اینکه قبل از خلقت انسان، خداوند متعال راه را ترسیم کرده است گفت: انبیاء راه و شریعت را به آدمی نشاده دادهاند، انسان با عقل خدادادی، این راه را به درستی تشخیص میدهد.
آیتالله جوادی آملی با تاکید بر اینکه عقل در مقابل شرع نیست، بلکه در مقابل نقل مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، بیان کرد: عقل و نقل همواره برای تشخیص و پیمودن راه با یکدیگر هماهنگ هستند.
وی با بیان اینکه فکر غالب بر اروپا و جهان غرب فکر حسی است، یادآور شد: حداکثر معرفت متفکران غیر دینی بر مبانی ریاضیات و تجربی استوار است، چون ایشان دسترسی به معارف بالاتری ندارند از ریاضیات به عنوان ملکه علوم یاد کرده که دانش را مبنای معرفتهای خود قرار میدهند.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه متاسفانه آسمان و زمین برای غالب افرادی که بر روی کره زمین زندگی میکنند، تلالو تمام هستی است، اظهار کرد: در اندیشه این افراد زمین و آسمان را میتوان به دنیای کرم درون حبه گندم تشبیه کرد که فضای خلقت را محدود به مخلوقات دنیایی کردهاند.
وی تصریح کرد: اگر انسان با زندگی در فضای عقل، از فضای محدود دنیایی خارج شود، از ابدیت برخوردار خواهد شد، در این مسیر بر این که انسان مرگ را میمیراند نه این که مرگ انسان را بمیراند توجه بیشتری خواهد داشت.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه عقلی که در مکتب تشیع در آن حمایت میشود، میکوشد حرف خدا را آنگونه که هست بفهمد، ابراز کرد: انسان در مصاف با مرگ فاتح بوده، مرگ را میمیراند و از پوست بیرون آمده به ابد خواهد پیوست.
وی با اشاره به آیه «کل نفس ذائقه الموت» تصریح کرد: هرکسی طعم مرگ را میچشد و انسان مرگ را با چشیدن هضم میکند نه این که مرگ انسان را در خود هضم کند.
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه موضوع ابدی، ره توشه ابدی میطلبد خاطرنشان کردند: در عقل قرآنی، مرگ پلی بیش نیست و انسان با گذشتن از آن به ابدیت ملحق شود. انسان مورد نظر دین سعی میکند در جهان طوری زندگی کند که نه به بیراهه رود و نه راه کسی را ببندد.
وی خاطرنشان کرد: جهان بینی مکتب تشیع معتقد است، راهنما باید کسی باشد که از گذشته، حال و آینده آگاهی معصومانه داشته جهان را خوب بداند و در مسیر از خطای علمی معصوم باشد.