قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: ثمره تفسیر قرآن بدون مبیّن معصوم برپایی جنگهای عقیدتی نیست که چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند؟ مگر کسی بدون هادی آسمانی به حقیقت میرسد و صراط مستقیم را میشناسد؟
به گزارش قم نیوز، آیتالله سیدمحمود بحرالعلوم میردامادی پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله مباحث فقه الامامه ضمن تبریک فرا رسیدن عید بزرگ مبعث اظهار کرد: شناخت رسول اعظم(ص) فقط از راه شناخت قرآن و عترت(ع) امکانپذیر است.
وی گفت: قرآن و عترت که دو یادگار رسول خدا(ص) هستند، آینه شناخت دین و برنامههایی هستند که پیامبر خدا(ص) از جانب خدای متعال آوردهاند.
استاد حوزه علمیه نجف اشرف افزود: نسل جوان باید غیر از خواندن قرآن، به مفاهیم این کتاب آسمانی فکر کند و تفسیر قرآن را از قرآن ناطق، یعنی معصومین(ع) فرا بگیرد.
بحرالعلوم میردامادی افزود: باید متشابهات قرآن را از محکمات و از روایات معصومین(ع) درس بگیریم، همانطور که باید برای شناخت روایات صحیح، آنها را بر محکمات قرآن عرضه کنیم.
وی در مورد تحدی و بیان اعجاز قرآن اضافه کرد: شناخت یک کتاب علمی، با مطالعه چند صفحه آن امکانپذیر است و برای شناخت بزرگی قرآن و اعجاز آن محکمات کفایت میکند.
استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: تعظیم مقام معصومین(ع) که در آیه شریفه «فی بیوت اذن الله ان ترفع...» آمده، به این دلیل است که سائل درگاه آنان باشیم و در برابر معصومین (ع) مغرور نباشیم، آنکه میخواهد خودش قرآن را بفهمد، آیا میداند به آیه «فاسئلوا اهل الذکر ...» و «و انه لذکر لک...» بیتوجهی کرده و به «من عنده علم الکتاب» ظلم کرده است؟
بحرالعلوم میردامادی افزود: عدهای که فریب تصوف را خوردهاند و قائل به پیر و مرشد هستند، چرا تبلیغ تفسیر قرآن بدون استاد معصوم را میکنند؟ ما معتقدیم قرآن بدون مفسر معصوم، یعنی هر چه میخواهد دل تنگت بگو. یعنی تحمیل عقاید خرافی مثل وحدت وجود بر قرآن. اینجاست که التقاطیها و منافقین هم قرآن میخوانند و مقاصد شیطانی خود را به نام قرآن پیش میبرند. مگر در این زمان گروه افراطی داعش قرآن نمیخوانند؟ مگر علمای عربستان سعودی قرآن نمیخوانند؟ پس این همه ظلم و کشتار از کجا سرچشمه میگیرد؟ اینها ثمرات تفسیر قرآن بدون استاد معصوم است.
وی تصریح کرد: آیا ثمره تفسیر بدون مبین معصوم برپایی جنگهای عقیدتی نیست که چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند؟ مگر کسی بدون هادی آسمانی به حقیقت میرسد و صراط مستقیم را میشناسد؟ مگر تفسیر قرآن بدون مبین معصوم، حرکت بدون هادی محسوب نمیشود؟ و کجا حرکت سر خود و بدون چراغ، موفقیتآمیز است؟ شما اگر در شهود غیر منطبق با دلیل و غیر صحیح، موفقیت میبینید، در تفسیر قرآن بدون مبین معصوم هم شاهد موفقیت در مسیر راهیابی به دین و معارف الهیه خواهید بود.
استاد حوزه علمیه نجف اشرف افزود: بعضی گفتهاند برای شناخت قرآن باید جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس انجام گیرد تا علم تفسیر از طرف خدای متعال افاضه شود. بنده میگویم، برای شناخت تفسیر قرآن باید یک جهاد علمی کنیم و با تواضع باب مدینة العلم را بکوبیم و از روایات صحیحه معصومین(ع) استفاده داشته باشیم.
بحرالعلوم میردامادی ادامه داد: این مطلب که ما غرور را کنار بگذاریم و در برابر قال الصادق(ع) تواضع کنیم، خود جهاد اکبر و مبارزه با نفس است و بدون این جهاد موفق نخواهیم بود. قرآن میفرماید: «وَمَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ...» پس تبیین رسولالله(ص) در مورد آیات قرآن موضوعیت دارد و البته بعد از ایشان هم معلوم است آن کسی میتواند قرآن را بیان کند که وارث علوم پیامبر اعظم (ص) باشد و دانش قرآن در سینهاش موج بزند.
وی افزود: چرا بعضی آیات اختصاصی که در شأن پیامبر و عترت (ع) نازل شده است را تعمیم میدهند؟ شاید اینها میخواهند تفسیر قرآن به قرآن را کلیت ببخشند؟ کسی که میخواهد قرآن را بدون مبین آسمانی بشناسد، چگونه آیات الاحکام را میشناسد؟ آیا تمام وظایف مکلفین در فروع شرعیه، به طور واضح و آشکار در قرآن آمده است؟
استاد حوزه علمیه نجف اشرف در پایان با توصیه به تفقه در حدیث ثقلین گفت: رسول اعظم(ص) که کتاب الله را در کنار عترت قرار داد، هم اراده حفظ بعثت و برنامههای دین را داشت و هم میخواست در تفسیر قرآن، هرج و مرج و اختلاف نباشد و مردم دنیا، با بیانات عترت(ع) این کتاب بزرگ را بفهمند و از عطر و زیباییهایش استفاده کنند.