چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 40309
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم مطرح کرد

احداث خط مترو از پردیسان تا مرکز شهر/ تکمیل پروژه مونوریل قم در انتظار اعتبارات مالی

قم نيوز : قم نیوز: مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به نیاز ایجاد یک خط حمل و نقل عمومی از پردیسان تا مرکز شهر، گفت: در صدد هستیم طرح احداث مترو از پردیسان تا مرکز شهر را طراحی و در صورت تصویب ساخت آن را از 6 ماه آینده آغاز کنیم.
احداث خط مترو از پردیسان تا مرکز شهر/ تکمیل پروژه مونوریل قم در انتظار اعتبارات مالی
ابه گزارش قم نیوز، براهیم نیلیه با اشاره به تکمیل پروژه مونوریل قم، اظهار کرد: لازمه تکمیل مونوریل قم، تأمین اعتبارات مورد نیاز این پروژه از سوی دولت و سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم، تصریح کرد: در مجموع 130 میلیارد تومان برای راه‌اندازی منوریل قم در حد فاصل ایستگاه مطهری تا ایستگاه فرهنگیان نیاز است که 68 میلیارد تومان آن را دولت و 68 میلیارد تومان دیگر را سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور باید تامین کند.

وی ادامه داد: هرگاه اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه در اختیار ما قرار گیرد، هشت ماه پس از دریافت اعتبارات، پروژه را تکمیل کرده و به بهره‌برداری خواهیم رساند.

نیلیه در ادامه با اشاره به ظرفیت مونوریل قم برای بهره برداری آزمایشی، گفت: تاکنون دو واگن برای مونوریل قم تهیه شده‌ است که هر کدام 300 نفر ظریفیت دارد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم، زمان کاری مونوریل قم را در مدت بهره برداری آزمایشی، از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر اعلام کرد و افزود: مونوریل قم پس از پشت سر گذاشتن مرحله آزمایشی، هر روز تا زمانی که مسافر داشته باشد فعالیت خواهد کرد و حتی ممکن است ساعت کاری مونوریل شبانه روزی شود.

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی استفاده از محصولات داخلی، عنوان کرد: برای عمل به دستورات مقام معظم رهبری در راستای تقویت بخش‌های اقتصادی داخلی و پیشبرد اقتصاد مقاومتی، واگن‌های مونوریل قم را از شرکت مپنا که بنگاه اقتصادی ایرانی است و در زمینه سرمایه‌گذاری، مدیریت، ساخت و اجرای پروژه‌های نیروگاهی، صنایع نفت و گاز و نیز حمل‌ و نقل ریلی فعالیت می‌کند، تهیه کرده‌ایم.

نیلیه با بیان اینکه مونوریل بدون استفاده از مواد سوختی و تنها با برق کار می‌کند، اضافه کرد: مونوریل به دلیل استفاده از برق، آلایندگی سوختی را در پی نخواهد داشت و از این نظر نسبت به سایر وسایل حمل و نقل، برای حفظ سلامت محیط زیست مفیدتر است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: با تعداد واگن‌هایی که تخمین زده‌ایم اگر مونوریل شبانه روزی کار کند روزانه حدود 5 تا 7 مگاوات برق مصرف می‌کند.

وی گفت: مدت عمر لاستیک‌هایی که برای مونوریل قم تهیه شده است را در حال حاضر نمی‌توان تخمین زد ولی پس از به بهره‌برداری رسیدن، با توجه به میزان کارکرد و مدت زمانی که در طول شبانه روز فعالیت می‌کند و تعداد نفراتی که در هر جا‌به‌جایی انتقال می‌دهد می‌توان مدت عمر آن را پیش‌بینی کرد.

نیلیه افزود: تاکنون 800 نفر نیرو به طور مستقیم و 300 نفر نیرو به طور غیر مستقیم در ساخت پروژه منو ریل قم مشارکت داشته‌اند.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم افزود: مونوریل قم در فاز نخست از میدان مطهری تا حدود اتوبان کاشان ایجاد شده که این مسیر دارای مسافر قابل توجهی نیست.

نیلیه ادامه داد: منوریل قم بیشتر جنبه مسافری توریستی دارد و در حل معضل ترافیک قم تأثیر چندانی نخواهد داشت.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با بیان نیاز ایجاد یک خط حمل و نقل عمومی از پردیسان تا مرکز شهر، اضافه کرد: اگر یکی از ایستگاه‌های مونوریل در پردیسان واقع شده‌بود خیلی در بخش ترافیکی تأثیر گذار بود اما متأسفانه در طرح کلی ان که در سال 88 ارائه شده است منطقه پردیسان قرار ندارد.

وی از احداث مترو از منطقه پردیسان تا مرکز شهر خبر داد و عنوان کرد: در نظر داریم طرح احداث مترو از پردیسان تا مرکز شهر را طراحی کنیم و اگر به تصویب رسید ساخت آن را از 6 ماه آینده آغاز کنیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf1mdj.w6dxxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما