تکریم اربابرجوع و توسعه پارکها مطالبه شهروندان قمی
قم نيوز : قم نیوز: شهرداری قم در سالهای اخیر اقدامات گستردهای را در این شهر انجام داده و همین مسائل موجب شده اعتماد عمومی به این مجموعه و همراهی با مدیران شهر بیشتر شود.
به گزارش قم نیوز اعتماد به مسوولان، یکی از مهمترین شاخصههای نظام مردمی جمهوری اسلامی است. از ابتدای انقلاب این نظام الهی بر پایه اعتماد مردم شکل گرفته و در مسیر خود نیز با وجود فراز و نشیبهای فراوان اعتماد مردمی پشتوانه حرکتهای آن بوده است.
مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس خبرگان رهبری و حتی رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور از سوی مردم انتخاب شده و همین امر نشاندهنده نقش ویژه و حساس مردم در پیشبرد اهداف نظام است.
شهرداریها نیز یکی از مهمترین ارگانهای مستقر در شهرهای کشور هستند. بسیاری از امور مرتبط با مردم به طور مستقیم جزو خدمات شهرداریها محسوب میشود و به همین خاطر در تمام شهرهای کشور ارتباط گستردهای بین شهروندان و شهرداریها وجود دارد و به همین منظور یکی از مهمترین ارگانها برای تامین نظر و خواسته مردمی محسوب میشوند.
شهرداران و مدیران شهری نیز به طور غیرمستقیم از سوی مردم برگزیده میشوند؛ به این شکل که مردم پس از انتخاب نمایندگان خود در شوراهای شهر، آنها یک نفر را به عنوان شهردار برمیگزینند و این مسیر در نهایت به خدمت به مردم ختم میشود.
با تمام گفتههای بالا میتوان یکی از مهمترین نهادهای خدمت رسان به مردم را شهرداریها دانست؛ شهرداریها به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند و همین امر موجب میشود که حرکت درست آنها در مسیر خدمت یا حتی اشتباه آنها در اعتماد مردم به نظام و مسوولان کشور تاثیرگذار باشد.
شهر قم یکی از شهرهایی است که طی سالهای گذشته دستخوش تغییرات مدیریتی فراوانی شده و شهرداران زیادی بر مسند این ارگان مهم و کلیدی نشستهاند و هرکدام روش و راهکار خود را برای مدیریت شهر داشتهاند.
نزدیک به 26 ماه است که سیدمرتضی سقائیاننژاد با انتخاب شورای شهر پنجم قم در خرداد ماه 94 بر مسند شهرداری نشسته است. وی سابقه بسیار درخشانی را در حوزه مدیریت شهری در اصفهان از خود نشان داده است و به گفته خودش با حضور در قم متوجه کمبودهای بسیار انباشته شده این شهر شده و به همین خاطر برنامهریزی منسجم و چندوجهی برای رفع این مشکلات داشته است.
فاکتورهایی که در حوزه مدیریت شهری بر اعتماد مردم اثرگذار است را میتوان جدا از اقدامات گستردهای که شهرداریها انجام میدهند شامل اتمام به موقع پروژههای عمرانی، عمل به وعدهها در حوزه خدمات شهری، توسعه فضای سبز و ارائه خدمات مطلوب در حوزه مدیریت پسماند، بهبود شرایط شهرسازی و تکریم ارباب رجوع دانست که مردم به طور مستقیم با آنها در ارتباط هستند و به طور روزمره فعالیتهای این بخش ها را حس میکنند.
سقائیاننژاد طی مدتی که در شهر قم حضور داشته اقدامات گستردهای را در حوزههای مالی، عمرانی، خدماتی، زیست محیطی و... انجام داده است اما به طور کلی با وجود بررسی میدانی خبرنگار ما عمده ذهنیت مردم از فعالیتهای صورت گرفته در این مدت در نظر مردم محدود به خدمات عمرانی، زیست محیطی و شهری است.
تدوین برنامه پنج ساله شهرداری، افزایش چشمگیر بودجه شهر، تعیین تکلیف قریب به 2 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری، اتمام پروژههای نیمه تمام، توسعه درختکاری، افزایش سرانههای سبز و تفریحی شهر، پیگیری اجرایی شدن پروژههای سرمایهگذاری، اجرای نهضت آسفالت و... جزو شاخص ترین اقداماتی است که تیم مدیریت شهری در قم انجام داده است.
با وجود این اقدامات گسترده که مدیران استان، نمایندگان مجلس، علما و مراجع تقلید نیز بر آنها اذعان دارند، اما مردم تنها بخشی از آنها را مطلع هستند و اجرای نهضت آسفالت، اتمام پروژههای نیمه تمام، پیگیری اجرای به موقع پروژههای عمرانی، درختکاری و ساخت بوستانها را میبینند.
از سید سعید تقوی یکی از کسبه قمی که در خیابان اراک مشغول به کار است، در مورد فعالیتهای شهرداری طی سالهای گذشته پرسیدیم. وی میگوید: من در محدوده خیابان 15 خرداد ساکن هستم، این خیابان نزدیک به چهار سال درگیر اجرای تقاطع سه سطحه در مسیر بلوار عماریاسر بود و مدتها مردم از مشکلات این پروژه رنج میبردند که طی یک سال گذشته افتتاح شده و با کیفیت خوبی در اختیار مردم قرار گرفته است.
تقوی ادامه داد: همچنین در این سالها بلوار 15 خرداد، خیابان اراک و بسیاری از خیابانهای شهر آسفالت شده و در کنار این پروژهها تقاطع انتهای بلوار عماریاسر و تونل غدیر نیز باز شده که مسیر تردد مردم را خیلی آسانتر کرده است.
همینطور که از سخنان این شهروند قمی مشخص است، اجرای به موقع پروژههای عمرانی، تمام پروژههای نیمه تمام و بهسازی معابر و شوارع شهر جلوه بسیار زیادی در چشم مردم داشته است و همین امر موجب شده که در این سالها اعتماد مردم به مدیران شهر بیشتر شده و همکاری بهتری را در بهبود شرایط مدیریت شهر داشته باشند.
محمدرضا اسماعیلی نیز ساکن بلوار امین است. از وی که کارمند یکی از ادارات استان است در خصوص انتظارات مردم از شهرداری پرسیدیم. اسماعیلی با بیان اینکه دو سه سالی است شهر قم رنگ و روی بهتری به خود گرفته است تصریح کرد: آشنایان ما که از شهرهای دیگر بعد از دو سه سال به قم میآیند چندین مرتبه پیش آمده که از تغییر شهر قم ابراز رضایت کرده اند.
وی افزود: اکثرا سرعت ناگهانی اجرای پروژههای عمرانی در شهر قم خصوصا تقاطع بلوار جمهوری و شهیدان محمودنژاد، بلوار آیت الله بروجردی و... برایشان جالب توجه بود و به همین خاطر سیمای شهر قم برایشان بهتر جلوه میکرد.
این شهروند قمی ادامه داد: البته باید از خدمات شهرداری در این سالها تقدیر کرد اما باز هم مسائلی وجود دارد که بسیاری از مردم از آنها رنج میبرند؛ یکی از این موارد بحث روند اعطای پروانههای ساختمانی و ساخت و ساز در شهر است. برای خود من سال گذشته پیش آمد که پیگیر احداث یک ساختمان بودم و با بروکراسی و زمان زیادی که برای اعطای پروانه با وجود پیگیریها وجود داشت از این کار منصرف شدم. این مشکل را تاکنون از زبان چند تن دیگر از مردم نیز شنیدهام.
تغییر تشکیلات شهرداری به تازگی صورت گرفته و شهردار قم این نوید را داده که به زودی با این تغییر تشکیلاتی شرایط بهتری در امور مرتبط با مردم در شهر قم صورت گیرد.
سقائیاننژاد در این خصوص گفت: به دنبال ایجاد نظم و انضباط در چارت تشکیلاتی شهرداری بودیم که از اواسط امسال این چارت ابلاغ شده که به دنبال اجرایی کردن آن هستیم تا بتوانیم با قوت به کارهای خود ادامه دهیم.
البته سیستم فعالیت شهرداریها در تمام کشور اینقدر عریض و طویل است که به همین خاطر مردم ارتباط گستردهای با این تشکیلات دارند و به همین خاطر ناخودآگاه مشکلاتی به وجود میآیند که ایجاد تشکیلات الکترونیکی، کاهش بروکراسی اداری، کاهش تردد مردم به نهادهای مختلف و ایجاد میز خدمت در مناطق و سازمانها میتواند از مشکلات مرتبط با مردم بکاهد.
سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری نوید راهاندازی آزمایشی سیستم خدمات الکترونیکی شهرداری تا پایان سال را داده و گفته که با این تشکیلات بخش زیادی از خدمات مرتبط با مردم به صورت الکترونیکی و برخط انجام میشود.
جانقربان البته به این مساله اذعان کرده که روند فعالیتها در شهرداری برای اعطای پروانه معمولا زمانبر است اما عمده این زمان را مرتبط با استعلامهای دیگر ارگان ها از جمله نهادهای خدماترسانی چون آب، برق و گاز و نظام مهندسی دانسته است.
در نهایت میتوان گفت آنچه که مسلم است در شرایط فعلی با سرعت بخشیدن به پروژههای عمرانی، توسعه خدمات شهری، افزایش فضاهای سبز و تفریحی و... شاهد رضایتمندی بیشتر مردم از مدیریت شهری هستیم.
هرچه که نسبت اعتماد و رضایتمندی مردم به مدیریت شهری بیشتر شود همکاری آنها و پرداخت هزینهها و عوارض نیز به نسبت افزایش خواهد یافت و این مساله مدیریت شهر و توسعه خدمات را تسهیل میکند.