سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 6576
زیبایی نژاد عنوان کرد:

نهاد آموزش و پرورش دختران را برای ازدواج تنبیه می کند

قم نيوز : قم نیوز: مسوول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خواستار به کار بستن نگاه کلان به خانواده در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه شد.
نهاد آموزش و پرورش دختران را برای ازدواج تنبیه می کند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد در اجلاس مدیران حوزه‌های علمیه خواهران با طرح این سوال که طلبه خواهر به عنوان مادر چه وظایفی را بر عهده دارد و نظام آموزشی متناسب با آن چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، تصریح کرد: یکی از این ویژگی‌ها این است که نظام آموزشی باید نسبت به خانواده انعطاف‌پذیر باشد.

وی با بیان اینکه نهاد آموزش و پرورش، دختران را برای ازدواج تنبیه می‌کند و آنها را به مدارس بزرگسالان می‌فرستد، یادآور شد: آیا در نظام آموزشی حوزه سیستمی به صورت نیمه‌وقت وجود دارد که به طلبه متاهل اجازه دهد، به درس خود ادامه دهد.

مسوول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با طرح این سوال که آیا طلبه خواهر مهارت‌های زندگی را می‌داند، گفت: باید در نظام آموزشی حوزه نگاه کلان به خانواده داشته باشیم و طلبه را در تولید ارزش‌های خانواده در اجتماع مسوول تربیت کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون با گذشت بیش از ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، به فکر اثرگذاری بر آموزش و پرورش برای تربیت جنسی افراد افتاده‌ایم، اضافه کرد: با این حال هنوز از خانواده در تربیت معنوی و جنسی افراد غافل هستیم و این در حالی است که این عرصه مهم‌تر از آموزش و پرورش است.

زیبایی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای طلاب تبلیغ است، ادامه داد: بیشترین ظرفیت تبلیغی در عشیره و طایفه و در متن زندگی است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد تناسب میان زنان و کارکردهای اجتماعی آنان، افزود: با توجه به اینکه زنان حس دیگرگرایی دارند، در کمک به دختران در معرض آسیب بسیار می‌توانند موفق باشند.

مسوول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به وجوه تمایز نظام آموزشی قدیم و جدید حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از این وجوه تمایز در اعطای مدرک است، مدرک نقش کارآیی و کارآمدی را در نظام‌های مشابه ایفا می‌کند و در وضعیت کنونی جامعه، عزت‌مندی افراد وابسته به مدرک است.

وی ادامه داد: ما نتوانسته‌ایم در فضای اجتماعی کنونی ارزش‌های بدیلی در مقابل مدرک به طلاب ارائه کنیم.

زیبایی‌نژاد با طرح این سئوال که نظام آموزشی ما باید چه فردی را از نظر شخصیت فردی و موقعیت خانوادگی و اجتماعی تربیت کند و در مقابل نظام آموزشی موجود چه شخصی را تربیت می‌کند، اظهار داشت: عمل‌گرا بودن در عوض نتیجه‌گرا بودن، یکی از مسائلی است که موجب می‌شود از نتیجه اعمال خود غافل شویم به عنوان مثال از جذب شدن طلاب در سیستم آموزش و پرورش خوشحال می‌شویم اما نمی‌دانیم آیا این کار موجب اصلاح رویکرد دانش‌آموزان نسبت به طلاب می‌شود یا خیر.

وی بررسی میزان موفقیت فارغ‌التحصیلان در خانواده، در تبلیغ و... را نیازمند تحقیق میدانی دانست و اضافه کرد: باید بدانیم دخترهای بدپوشش و آسیب‌پذیر، خواهرهای ما هستند و بسیاری از آنان جزو خانواده‌های متدین هستند.

مسوول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به مسوولیت طلاب نسبت به تربیت افراد خانواده در اخلاق سیاسی گفت: عدم تربیت سیاسی افراد مربوط به خانواده آنها می‌شود و ما باید به طلبه بیاموزیم که همسر و فرزند را نسبت به اخلاق سیاسی، جامعه‌پذیر کند.

وی با اشاره به اینکه نظام درسی طلاب خواهر یک نظام آموزشی منقطع است، اظهار داشت: اکثر طلاب، با گذراندن مقطع سطح دو ارتباط خود را با مدرسه علمیه قطع می‌کنند و این در حالی است که با گذشت پنج سال از ارتباط او با حوزه علمیه زمان باروری طلبه آغاز شده است.

زیبایی‌نژاد پیشنهاد کرد طلاب تشکل‌هایی تشکیل دهند و در آموزش‌های آزاد شرکت کنند و در زمان فراغت از تحصیل نیز با حوزه‌های علمیه در ارتباط باشند.

وی با اشاره به اینکه برای بسیاری از بانوان طلبه فارغ‌التحصیل، زمینه اشتغال رسمی فراهم نیست، اظهار داشت: می‌توان با جلسات هفتگی ارتباط آنان با حوزه را حفظ کرد.

مسوول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به لزوم ایجاد تناسب میان نظام آموزشی و جنسیت، گفت: یکی از مواردی که در نظامی آموزشی باید تناسب آن با جنسیت حفظ شود، محتوای آموزشی است، چنان که هر یک از دختر و پسر در سن بلوغ پرسش‌های متفاوتی در ذهن دارند و در زمان آموزش به خواهران طلبه باید این به منظور اقناع و پاسخ دادن به پرسش‌های دیگران این مسائل به آنها آموخته شود.

وی روش آموزش را یکی دیگر از موارد مورد نیاز برای رعایت در حفظ تناسب میان نظام آموزشی و جنسیت ذکر کرد و افزود: استانداردهای فضای آموزشی، تربیت بدنی و... از جمله مواردی هستند که در این زمینه مدنظر قرار می‌گیرند.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران باید با طلبه به معنای مادر رفتار کند و نظام آموزشی آن متناسب با این هویت باشد، یادآور شد: نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران باید نسبت به خانواده انعطاف‌پذیر باشد.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcf.edviw6dtvgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما