قم نيوز : قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها گفت: محور کار طلبگی کسب علم در ظرف معنویت و اخلاق است و بدون این دو، کسب علم ارزشی ندارد.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری در آئین اختتامیه طرح میثاق طلبگی با حضور دانشجویان مقاطع عالی دانشگاه داوطلب حضور در حوزه های علمیه که در مدرسه علمیه امام صادق(ع)تفرش به سر می برند، با تاکید بر ضرورت شناخت مسیر طلبگی و یافتن بصیرت نسبت به آن عنوان کرد:نظام آموزش حوزه و طلبگی ویژگی های منحصر به فردی دارد که بین نظام های آموزشی جهان استثناء است.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها افزود:این نظام آموزشی از کمالاتی برخوردار است که بخشی از این کمالات را نظام های آموزشی دنیا دارند.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های مهم این نظام آموزشی این است که انتخاب، دست خود انسان نیست و از جای دیگری تقدیر می شود همان طور که خدای بزرگ انبیا و اولیاء را خود انتخاب کرده و هدایتگری را بر دوش آن ها گذاشته در طول دنیا نیز سنت های الهی تعطیل نمی شود و مختص دوره ای نیست و ماندگار است.
حجت الاسلام والمسلمین غفوری اظهار کرد:وظیفه هدایتگری جامعه بشری بر عهده علمای دین و مکتب اهل بیت(ع) گذاشته شده است بنابراین انتخاب این هادیان را نیز خود انجام می دهند و این تعین کم کم پیدا می شود.
وی خاطرنشان کرد:طلبه کم کم این در فضا جوشش و حرکت می کند و از بین تلاش ها و کسب معنویت ها یک نفر عَلَم دار می شود بدون اینکه برای این کار قدمی برداشته باشد همان طور که امام خمینی(ره) نه برای مرجع شدن و مشهور شدن و رهبر شدن سرسوزنی تلاش نکرد.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها بیان کرد:امام(ره) حتی اجازه نشر رساله و یا انتشار یک عکس را نمی داد اما خدای متعال، امام خمینی را در جایی قرار می دهد که برای جهان شناخته می شود و نور علم وی در همه جا گسترش یابد.
وی گفت:مادی گرایان و مستکبران و نظام سرمایه داری در تلاش بودند دین را نابود کنند و کار دین را در جهان تمام شده می دانستند در چنین شرایطی فردی چون امام تحولی بزرگ در دنیا ایجاد کرد و علم و پرچم دین و اهل بیت (ع) را آن چنان بلند می کند که دیگر ادیان نیز راه نجات می یابند ایشان کاری کرد که دین داری بها یافت.
حجت الاسلام والمسلمین غفوری افزود:نقل کرده اند پدر حاج عبدالکریم حائری نذر امام حسین(ع) می کند که اگر فرزند پسری به او عطا کرد به کربلا می فرستد تا علوم دینی را کسب کند سپس حاج عبدالکریم حائری متولد می شود در دوران کودکی پدر را از دست می دهد مادر حسب نذر پدر فرزند را به کربلا می برد وقتی ایشان در کربلا دچار بیماری شدند و نذر کردند در صورت بهبود به ایران بیایند و حوزه علمیه تاسیس کنند که 100 سال از برکت آن بهره مند شده ایم.
وی تصریح کرد:بی شک خداوند در این اتفاق و رویداد نقش داشته است اگر زندگی بزرگان حوزه را بخوانیم علقه ای در قلب شان ایجاد شده بود که هر چه اطرافیان مخالفت می کردند علاقه شان به حوزه بیشتر می شد تحول و قدرت عجیبی در دل آنان رخ می دهد که مختص حوزه های شیعه است شاید برخی از عوامل نیز مشوق باشند این ها نیز نشانه هایی از اراده و توان خداست.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد:زندگی نامه علمای بزرگ را مرور کنید محور کار طلبگی کسب علم است اما به هیچ وجه علم هدف نیست متاسفانه در عصر حاضر علم مداری را تبدیل به نمره مداری و سبک های نامناسب کرده ایم و این سبک های ارزشیابی متناسب با کارهای حوزوی نیست و در آینده در بسیاری از زمینه ها تغییرات اساسی ایجاد می شود تا نظام آموزشی حوزه در شان این مکان مقدس باشد.
وی خاطرنشان کرد: محور کار طلبگی کسب علم در ظرف معنویت و اخلاق است و بدون این دو، کسب علم اثر و ارزشی ندارد نظام آموزشی در جهان وجود ندارد که چنین ویژگی داشته باشد کسب فضائل اخلاقی به همراه کسب علم جنبه معنویت شامل این فضائل اخلاقی می شود.
وی بیان کرد:برای حوزه اهمیت دارد که دانش اموختگان دارای فضائل اخلاقی باشند و بدون این اخلاق،کسب علم هیچ بهایی ندارد در کسب علم روش هایی از گذشته باقی مانده است که باید بدان توجه شود.
حجت الاسلام والمسلمین غفوری عنوان کرد:پیش مطالعه با توجه به انگیزه بالای علمی از ویژگی های آموزشی در حوزه است سپس روش تدریس حوزه با تکیه بر توان شاگرد در ارائه مطالعات و بیان اشکالات توسط شاگردان دیگر اهمیت دارد آمادگی علمی و ماندگاری مطالب با راهنمایی استاد و معرفی نظرات بزرگان صاحب نظر در مسائل و تامل در مطلب از دیگر ویژگی هاست که خود در تربیت مجتهد و صاحب نظر اثر گذار است.
وی خاطرنشان کرد:مباحثه جزء ارکان آموزش در حوزه است که از دیرباز وجود داشته است استدلال و پای مطالب علمی ایستادن اهمیت زیادی دارد در این راستا طلاب در حین تحصیل به تدریس کتب و دروس پایین تر می پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین غفوری تاکید کرد:هویت و ماهیت نظام آموزشی حوزه با فضائل اخلاقی و ارتباط معنوی با خدا و انوار معصومین سنخیت دارد این سبک آموزشی در سطح جهان بی نظیر است و خروجی ٱن عالمی متدین و دلسوز با اخلاق و مجاهدت برای هدایتگری است.
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد:چه بسا انسان هایی که از دنیا رفته و یا هنوز هستند که مشغول اجتهاد هستند و بی هیچ هیاهویی به رسالت ارزشمند خود می پردازند شخصیت های برجسته ای در دامان حوزه پرورش یافته اند حوزه تنها خروجی آموزشی ندارد و اصالت حوزه همانند رسالت انبیای الهی و اهل بیت در هدایت گری است.
وی بیان کرد:باید با توکل و تفویض و مجاهدت این رسالت را تحقق بخشید شهید مطهری هر روز خود را با ذکر آیه ای در تفویض یعنی واگذاری امور به خدا آغاز می کرد دعاها و توسل و توکل بسیار اثرگذار است و موجب نورانیت قلب و توفیقات بی شماری می شود.
این استاد حوزه متذکر شد:اگر با چنین نیتی وارد حوزه شویم، راه را ادامه دهیم، اما اگر با افکار دیگری پا در مسیر کسب علوم دینی گذاشته ایم آن را رها کنیم؛ آنانی که اهل بصیرت هستند وارد این حوزه شوند آمار و ارقام در تعدد حوزویان اهمیتی ندارد، چون به دنبال سیاهی لشکر و کمیت نیستیم.
حجت الاسلام والمسلمین غفوری یادآور شد: برپایی این دوره معنوی و اثربخش به ویژه با سخنان حجت الاسلام همتیان می تواند راهگشای مسیر باشد امید است، افرادی اثر گذار در نظام اسلامی و جامعه دینی باشید.