قم نيوز : جدی بودن خطر آلودگی هوا در کلانشهرهای بزرگ، شهر مقدس قم را از این قائده مستثنی نکرده و ضرورت عملیاتی شدن پویشهایی همچون" سهشنبههای بدون خودرو" ضروری به نظر رسیده و به یک مطالبه عمومی تبدیلشده است.
به گزارش قم نیوز رشد روزافزون جمعیت شهری طی دهههای اخیر و ورود تکنولوژیهای مدرن به بخشی از زندگیهای مردم، ازجمله عوامل مهم آلودگی آسمان شهرها شده و مخاطرات زیستمحیطی فراوانی برای ساکنان این کره خاکی به وجود آورده و بعد از این آسیبها و مخاطرات جدی است که مسئولان و مدیران به فکر چاره میافتند؛ درحالیکه علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.
این روزها، مسئله آلودگی هوای شهرهای بزرگ و کلانشهرها به یک چالش جدی در میان آنان که به مسائل زیستمحیطی علاقهمند هستند تبدیلشده و به فکر یافتن راهحلهای جایگزین و اجرای طرحهایی برای حل این معضلات هستند.
ازجمله برنامههایی که چند سالی است بهصورت یک پویش مردمی در سطح کشور در حال اجرا بوده طرح "سهشنبههای بدون خودرو" است، که در برخی کلانشهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان، مشهد و تبریز انجام میشود و بهتدریج به شهرهای کوچک نیز تسری یافته است، اما با وجود مطالبه عمومی مردم قم در این رابطه، هیچ تلاشی تاکنون از سوی مسئولان به جزء چند وعده و وعید دیده نمیشود.
در این رابطه به میان مردم رفته و با تنی چند از همشهریان به گفتوگو نشستهایم.
محمد اصلانی یکی از شهروندان قمی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، بر ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در میان شهروندان تأکید داشته و در این رابطه میگوید: امروزه کاهش آلودگی هوا بهعنوان یکی از مهمترین دغدغههای مردم تبدیلشده و رفع این معضل در تأمین سلامتی مردم نقش مهمی دارد.
پویش" سه شنبه های بدون خودرو" در قم از سطح مسئولان شروع شود
این شهروند قمی میافزاید: باید این پویش از رده مسئولان آغازشده و در میان مردم نهادینه شود و در صورت عملیاتی شدن آن حتماً شخصاً به این طرح میپیوندم و استفاده از دوچرخه را در برنامه خود قرار خواهم داد.
وی استفاده از دوچرخه را جایگزین خوبی بهجای استفاده از خودروهای شخصی عنوان کرده و معتقد است: هنوز استان قم سازو کارها و زیرساختهای لازم برای استفاده از دوچرخه را ندارد چراکه لاین مشخص و ویژه برای این امر تعریفنشده و معابر شهری نیز برای انجام این کار بسیار خطرآفرین بوده و خیابانهای برخی مناطق بههیچعنوان مناسب دوچرخهسواری نیست.
به گفته مسعود کریمی یکی دیگر از شهروندان قمی که از مسئولان به دلیل ارائه ندادن زمان مشخص جهت اجرایی شدن طرح " سهشنبههای بدون خودرو" گلایهمنداست، در همه استانها پیوستن به این پویش از سطح مدیران شروعشده و در ابتدا مسئولان ردهبالای استانی اقدام به استفاده از دوچرخه در یک روز مشخص کردهاند، که نمونه بارز آن شهردار تهران بوده که با دوچرخه به محل کار خود رفته است.
این شهروند قمی میافزاید: استفاده از خودروهای شخصی بر آلودگی هوا افزوده و سبب بروز بیماریهای مختلف ریوی، تنفسی و قلبی و گاهاً عاملی برای افزایش تصادفات بوده و مخاطرات بیشماری را به دنبال دارد، درنتیجه میتوان با ایجاد زیرساختهای لازم در سطح شهر و فرهنگسازی از حجم ورود خودروهای سواری و شخصی در سطح خیابانها کاست و در راستای سلامت شهر تلاش کرد.
وی فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی شهر را نیز مورد تأکید قرار داده و خاطرنشان میکند: گرانیهای روزافزون و قرار گرفتن کشور در تحریم ازجمله عواملی هستند که روزبهروز بر قیمت اتوبوسهای درونشهری افزوده و سبب فرسودگی و افزایش عمر اتوبوسهای درونشهری شده است بهگونهای که برای خریدن یک دستگاه اتوبوس باید مبلغی بالغبر یک میلیارد تومان هزینه پرداخت شود که از عهده بسیاری خارج است بنابراین اینگونه مواقع ضرورت پیوستن به پویشهایی مثل " سهشنبههای بدون خودرو" دوچندان میشود.
مهدی نادری دیگر شهروند قمی که دانشجو بوده و از اینکه یک روز بهخصوص مردم و مسئولان قمی اقدام به پیادهروی کرده و یا استفاده از دوچرخه برای انجام امور روزانه و یا رفتن به سر کار استفاده کنند، استقبال کرده و معتقد است: اجرای چنین طرحی را بیشتر در سایر کلانشهرهای شاهد بودهام و اگر این طرح در سطح شهر قم عملیاتی شود جای بسی خرسندی است.
وی اما معتقد است لازمه اجرای این طرح فرهنگسازی در میان مردم است و در این راستا رسانههای ملی در توسعه فرهنگ کاهش خودروهای تکسرنشین و استفاده از حملونقل عمومی نقش مهمی دارند و درصورتیکه طرح" سهشنبههای بدون خودرو" بهدرستی در میان مردم نهادینه شود میتواند فواید بسیاری برای مردم به همراه داشته باشد، درنتیجه فرهنگسازی امر مهمی است که باید موردتوجه مسئولان در این زمینه قرار گیرد.
وعده سر خرمن مدیران شهری قم
هر بار مدیران شهری قم عملیاتی شدن این طرح را به تعویق انداخته و عواملی مختلفی را برای این مسئله عنوان میکنند، جای سؤال است که چرا مسئولان وعده سر خرمن داده و یکبار از اجرایی شدن این طرح در اواخر سال قبل سخن گفتهاند و یا در جایی دیگر انجام آن را به اوایل امسال موکول کردهاند.
درحالیکه عباس ذاکریان معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم از اجرایی شدن این طرح در ابتدای سال 98 سخن میگفته اما همچنان با گذشت از حدود 50 روز از آغاز سال جدید هیچ فعالیتی را در این زمینه شاهد نیستیم.
از سوی دیگر با توجه به اینکه هشت ایستگاهی که درگذشته برای انجام این طرح در سطح شهر در نظر گرفتهشده بود با استقبال روبرو نشده بود به نظر میرسد با انجام تغییرات و انتقال این ایستگاهها به بوستانهای شهر بازهم دردی دوا نشده و مشکل همچنان پابرجا بماند چراکه بسیاری از بوستانهای بزرگ شهر مثل بوستان غدیر و بوستان علوی از مرکز شهر دور بوده و مکان مناسبی برای اجرای این طرح نباشد.