قم نيوز : رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همکاری هر چه بیشتر جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ را موجب تحقق روزافزون اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران دانست.
به گزارش قم نیوز دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان در سیزدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، با ابراز خرسندی از فعالیتها و اثربخشی جامعةالمصطفی در جهان، اظهار داشت: در حوزه، کارهای معنوی و فرهنگی، روشهای متعددی وجود دارد و لازم است هدف ما مشخص باشد. اگر هدف ما تربیت انسان باشد، به هدفمان نمیرسیم، بلکه باید نتیجه تعاملاتمان، به تربیت انسان منجر شود.
وی با بیان این که در علوم دیگر، شیوه اثبات رواج دارد، گفت: در علوم معنوی و حوزوی، از شیوه اقناع استفاده میشود. در این روش، دل مخاطب را به آرامش میرسانیم. گاهی سخن گفته نمیشود، ولی اثر گذاشته میشود. گاهی هم هر چه سخن میگوییم، تأثیر معکوس میبینیم. در این جا، صفای دل باید از ناقل به منقول الیه منتقل شود.
ترکمان ادامه داد: آموزش دو مرحله دارد: یکی، تا گوش و دیگری، از گوش تا دل است. در مرحله اول مشکلی نیست، ولی گرفتاری اصلی، در مرحله دوم بروز مینماید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این که طبیعت را خیلی راحتتر از انسان میتوان تغییر داد، خاطرنشان ساخت: برخی از دستگاهها اداری هستند و برخی رسالتمحور. نباید از رسالتی بودن، به اداری بودن حرکت کنیم و این دو را با هم جابهجا نمود. گاهی اوقات، ممکن است دروس و آموزش به نتیجه نرسد که لازم است در این زمینه آسیبشناسی نمود.
وی تأکید ورزید: باید وضعیت کنونی خود را درک کنیم و شرایط را به خوبی بررسی نماییم. مظلومیت جامعةالمصطفی آن قدر زیاد و تأسفبرانگیز است که در بسیاری اوقات، حتی در داخل کشور هم شناختهشده نیست.
ترکمان با اشاره به اثرگذاری گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا، افزود: باید در مصرف بودجهها به گونهای عمل کرد که هدف اصلی قربانی نشود و در این باره غفلت صورت نگیرد. نباید از ظرفیت، امکانات و داشتههای خود غافل باشیم و به شرایط کنونیمان بیتوجهی کنیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر لزوم صرفهجویی در هزینهکردها و استفاده از داشتهها، اظهار داشت: نباید ثروت وجودی المصطفائیان نادیده گرفته شود و شما مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی میتوانید اثرگذاری مطلوبی داشته باشید.
وی با بیان این که هیچ سازمانی به اندازه المصطفی، در جهت اهداف انقلاب حرکت نکرده است، گفت: باید این مسیر را به خوبی بپیماییم و آثارش را به دست بیاوریم.
ترکمان در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به لزوم اثرگیری و بازخوردگیری دستپروردههای المصطفی، بیان کرد: مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) در بیانیه گام دوم، به چند مسئله بسیار مهم اشاره کردهاند. لازم است داشتههای انقلاب اسلامی به ثمر بنشیند و خود را نشان دهد. بسیاری از مشکلات، با تشکیل شورای مشورتی متشکل از مجربان عرصه بینالملل حل خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سال گذشته، مقرر گشت تفاهمنامهای بین المصطفی و سازمان نوشته شود. امیدواریم با امضای این تفاهمنامه، همافزایی نماییم و بتوانیم بیش از پیش به تحقق اهداف عالی کمک کنیم.
وی شیوه منطقهبندی المصطفی را بسیار خوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: در مناطقی که جامعةالمصطفی مشخص کرده است، اگر سازمان رایزن فرهنگی داشته باشد، در خدمتگزاری حاضریم.
ترکمان ادامه داد: مسئولیت امضای موافقتنامه علمی، فرهنگی و بینالمللی، بر عهده سازمان فرهنگ است. ما پیشنویس موافقتنامهها را به هجده نهاد میفرستیم. جامعةالمصطفی هم جزو این نهادهاست و میتوان از این ظرفیت بیشتر استفاده کرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه، اظهار داشت: رایزنان سازمان میتوانند معرف شما باشند و فیلم، کاتالوگ و... المصطفی را در دیدارهایشان ارائه دهند. دانشگاههای دنیا بسیاری از مشکلاتشان را از طریق ایمیل حل میکنند و میتوان با استفاده از این امکانات، هزینهها را کاهش داد.
وی مطالبهگری المصطفی را از رایزنان سازمان ضروری دانست و تأکید کرد که با همافزایی بیشتر، میتوان روند کارها را تسهیل نمود.
خاطرنشان میشود حجتالاسلام والمسلمین عباسی درباره استفاده از ظرفیت تفاهمنامههایی که ایران با کشورهای دیگر امضا مینماید، گفت: لازم است با تشکیل کارگروه ویژهای، زمینه برای همکاری بیشتر فراهم شود. بیشک، علاقهمندیم از ظرفیت رایزنان فرهنگی سازمان استفاده نماییم.
رئیس جامعه المصطفی ادامه داد: رایزنان میتوانند از فرصتهای مطالعاتی متقابلی استفاده کند که المصطفی ارائه مینماید. این موضوع را میتوان در تفاهمنامههای دوجانبه در نظر گرفت و تصویب کرد. ما آمادگی داریم در این زمینه همکاری نماییم.
وی در پایان، بر عملیاتیسازی امضای تفاهمنامه فیمابین المصطفی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید ورزید.
شایان ذکر است، در ادامه، حاضران در اجلاس، پیشنهادهایشان را مطرح ساختند و دکتر ابراهیمی، پاسخگوی پرسشهای مطرحشده بود.