قم نيوز : دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وجود 2 میلیون و 800 هزار مصرفکننده مستمر و یکمیلیون و 600 هزار مصرفکننده تفننی مواد مخدر در کشور گفت: نرخ شیوع مواد مخدر در کشور 5.4 درصد است.
به گزارش قم نیوز اسکندر مؤمنی ظهر امروز در همایش راویان مکتب حسینی در سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با اشاره به وجود حدود 280 میلیون معتاد در دنیا و افزایش روزافزون این آمار اظهار کرد: چرخه تولید و استفاده از مواد مخدر چرخهای سودآور است و به همین دلیل روزبهروز تجارت این مواد با استقبال بیشتری روبرو میشود.
وی با بیان اینکه در سال 2000 و 2001 میلادی کل تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان 180 الی 200 تن بوده است تصریح کرد: در پایان سال 2017 این میزان بیش از 50 برابر شده است به این معنا که تولیدات مواد مخدر از 200 تن به 9 هزار تن رسیده است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کل کشفیات مواد مخدر در کشور افغانستان در سال 2017 را کمتر از 300 تن عنوان کرد و افزود: این در حالی است که این آمار در کشور ما بیش از 800 تن است.
وی با اشاره به وجود 2 میلیون و 800 هزار مصرفکننده مستمر و یکمیلیون و 600 هزار مصرفکننده تفننی مواد مخدر در کشور خاطرنشان کرد: نرخ شیوع مواد مخدر در کشور 5.4 درصد است.
مؤمنی شیوع مواد مخدر در استان قم را نزدیک به 2 درصد عنوان کرد و با بیان اینکه در جمعیت کارگری نرخ شیوع در کشور 22 درصد و در قم 13 درصد است گفت: نرخ شیوع در جامعه دانشجویی در کشور 4.7 و در استان قم 4.1 درصد بوده است.
وی با تاکید بر اینکه آسیب استفاده از مواد مخدر به حدی است که مقام معظم رهبری شخصاً با سران قوا و مسئولان جلساتی برگزار میکنند و در این جلسات 5 آسیب شناسایی میشود که در رأس آنها مواد مخدر قرار دارد گفت: مواد مخدر عامل 55 درصد طلاقها در کشور بوده و منشأ بسیاری از جرائم خرد و سرقتها مواد مخدر است.
مومنی راهکار اصلی مبارزه با مواد مخدر را پیشگیری عنوان کرد به این معنا که اجازه داده نشود فرد دیگری به چرخه مواد مخدر اضافه شود و افزود: بیش از 11 درصد تولید ناخالص ملی صرف مبارزه با مواد مخدر میشود.
وی اضافه کرد: ما نمیتوانیم کاری کنیم که مواد مخدر مطلقاً در دسترس مردم نباشد، مهم ایجاد بازدارندگی درونی و پیشگیری است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اثر آموزش قدرت نه گفتن به دانشآموزان و دانشجویان ابراز کرد: درست است که در دهه 90 شرایط شاخصها نسبت به دهه 60 تغییر کرده اما جامعه ما دینباور است و باید جوانان جامعه را در برابر پیشنهاداتی که به او میشود واکسینه کرد و قدرت «نه» گفتن او را بالا برد.