قم نيوز : دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)از اجرای پروژه های میلیون یورویی در غرب برای مقابله با مدعی جامعیت قرآن خبرداد.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) دوشنبه شب در مراسم افتتاحیه درسهای مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی از علمای بزرگ عصر ما بودند؛ به حق ایشان فقیه ثقلین بودند؛ در دانشگاه سوربون نماینده مکتب قم را آیتاللهالعظمی فاضل میدانستند.
وی با ذکر این مطلب که همگان باید با قرائت درست، تفکر و تدبر و تطبیق تلاش کنیم قرآن بر دلهای ما نازل شود، افزود: هر کسی به اندازه آمادگی قلبی توفیق فهم درک قرآنی پیدا کند؛ امام صادق(ع) قرآن را مأدبه یعنی کتاب ادب معرفی کرده اند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآورشد:جامعترین توسعه ارتباطات یعنی رابطه با خود، دیگران و خدا و صلح با خود و دیگران و خدا را میتوان از طریق قرآن ایجاد کنیم و براساس روایات درجات هر فردی هم به اندازه قرائت حقیقی و عمل به قرآن است.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با ذکر این مطلب که انسان بدون ارتباط با قرآن به غنای فکری و اخلاقی نمیرسد، بیان کرد: وقتی انسان با قرآن همراه می شود، هیچگاه فقر در او راه نمییابد و به تعبیر امام خمینی(ره)، نامه محبوب است و وقتی طاهر و مطهر باشیم، میتوانیم از آن بهره ببریم.
وی با اشاره به اهمیت مساله تدبر در قرآن و وجود 300 آیه در این خصوص یادآورشد: بیان شده است که حقیقت خود را بفهمید، قرآن بخوانید و در آن تدبر کنید و اگر میخواهید به متن زندگی برسید، راهش انس با قرآن است، با تاسف قرآن حتی در میان خواص مهجور است که باید با نهضت قرآنی، این مهجوریت از بین برود و مرکز تخصصی تفسیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) میتواند چنین بستری را فراهم کند.
نماینده سابق رهبری در مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به پروژه های مطالعاتی ضد قرآنی در غرب گفت: در برلین آلمان پروژهای به نام قرآنشناسی را شروع کردهاند و بودجه آن هم که ۵ میلیون یورو تعیین شده که از سوی دولت آلمان پرداخت شده است؛ آنها قصد دارند اثبات کنند که مخاطب قرآن، اعراب بودند و قرآن نمیتواند جهانی باشد.
وی با اشاره به مباحثات با فعالان قرآن شناس غربی بیان کرد: بنده در برخی موارد با آنان مباحثه داشتم و نکاتی را ذکر کردم، از جمله اینکه مخاطب قرآن، عقل و فطرت است و عقل و فطرت هم عرب و عجم نمیشناسد. همچنین مبنای قرآن این است که رحمت را برای بشر منتشر کند و پیامبر هم با همین زبان درصدد ترویج قرآن بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار کرد: برخی مستشرقان معتقدند که قرآن نمیتواند قانون زندگی باشد و برخی روشنفکران در داخل هم آن را تأیید کردهاند، در حالی که ما معتقدیم که قرآن، قانون برای بشر است و باید از این منظر تحقیق کنیم و قواعد آن را بیان کنیم.
وی با بیان اینکه کتاب «قرآن را چگونه شناختم» از سوی یک محقق در دانشگاه کمبریج نوشته شده که او معتقد بود آواشناسی و تأثیر لحن قرآن بر وجود انسان قابل انکار نیست، بیان کرد: زبان قرآن عربی نیست، بلکه زبان خاصی است و هرکسی نمیتواند آن را بفهمد.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه به واقع کسانی که با اهل بیت(ع) هم آشنا میشوند، با همین رویکرد یعنی زبان خاص منطبق بر فطرت و عقل ارتباط برقرار میکنند، اظهار کرد: فردی آمریکایی ترجمهای زیبا برای صحیفه سجادیه نوشته و وقتی به دوستانش ارایه کرد، آنها فقط با این کتاب ارتباط برقرار میکنند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یادآورشد: بسیاری، سکولاریسم و پلورالیزم را به قرآن نسبت میدهند؛ ولی سکولاریسم دو نوع است که ما احترام به ادیان را محترم میشماریم و قبول داریم، اما سکولاریسمی که همه ادیان و مذاهب را حق بدانیم، قبول نداریم.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با تأکید بر اینکه مباحث مرتبط با بهداشت و روان و عدالت و ... را میتوان از قرآن استنطاق کنیم که مورد توجه در غرب هم هست، بیان کرد: امروزه خیلیها تلاش میکنند تا جاودانگی قرآن و تنافی آن با حقوق بشر را ترویج کنند، حتی میخواهند اصل احکام را مورد خدشه قرار دهند، در آمریکا برخی مدعیاند برخی آیات باید برداشته شوند، زیرا مربوط به حقوق بشر امروز نیست و حتی برخی درصدد هستند تا ثابت کنند برخی قوانین ضدارزشی مانند همجنسبازی از آیات قرآن قابل اثبات است.
این مبلغ بین المللی حوزوی با ذکر این مطلب که اگر مبانی فهم ما دقیق و عمیق نباشد و زبان قرآن را خوب نفهمیم، تمام این نسبتها را به قرآن خواهند داد، یادآورشد: این رویکرد را حتی برخی روشنفکران هم نسبت به قرآن دارند.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار کرد: نگاه قرآن به علم و طبیعت از موضوعات بسیار مهم و قابل تحقیق است؛ در این زمینه دو نظر وجود دارد؛ یکی اینکه برخی میگویند قرآن آخرین نظریه زمان خود را مورد بحث قرار داده و دوم این است که قرآن دارای اعجاز علمی است که ما معتقد به درستی دومین رویکرد هستیم.
وی بر لزوم توجه به قصص گذشتگان بیان کرد: ما باید توجه به دریچههای اعجاز داشته باشیم که در قصص گذشتگان، مجموعه معارف و گزارههای علمی و آواشناسی قرآن وجود دارد؛ باید بدانیم که جامعترین انسانشناسی در قرآن است و قرآن مهمترین منبع برای علوم مختلف است.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه روزی در غرب توجهی به این مباحث نداشتند، تصریح کرد: امروز این مباحث خریدار زیادی در غرب دارد و کرسیهای اسلامشناسی و شیعهشناسی برای فهم موضوعات قرآنی دارند تا نظر قرآن را دریابند.
وی افزود: در برخی دیالوگهایی که ما با آنان داشتیم، اعتراف کردند که قرآن میتواند پاسخگوی پرسشهای پاسخ نداده بشر به عنوان کتاب علمی باشد و ما باید از این منظر در قرآن تدبر و تفکر کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: باید بزرگان و فقهای ما از این مناظر تفسیر بگویند و میگفتند حتی به واسطه عدم دقت نسبت به حوزههای تفسیری، گاهی برخی فتاوا را هم دقیق نمیبینیم؛ مثلا مرحوم صاحب جواهر اهل کتاب را از مشرکین میداند که قطعاً آیات قرآن آن را تأیید نمیکند.
این استاد حوزه بر لزوم ارایه استنادات قرآنی در منابر و تحقیقات علمی و امور تبلیغی یادآورشد: خیلیها تصور میکنند وقتی به درس خارج رسیدیم، مستغنی از تفسیر هستیم که این برداشت، تفکر غلطی است؛ زبان قرآن زبان خاص خود را دارد؛ ما باید زبان خاص قرآن را فرا بگیریم تا ارتباط میان سورهها و آیات را دریابیم و قرآن را سند و قانون زندگی خود قرار دهیم و همه حرفهای ما باید مستند قرآنی داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه تعبیر «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا» از قواعد طلایی قرآن است که هر مکتب و مذهب ابراهیمی و غیرابراهیمی آن را پذیرفته است و در کتاب «اخلاق جهانی» هم آن را قاعده جهانی دانسته است، اظهار کرد: زبان قرآن، اهل بیت هستند و اگر ما با زبان آنان آشنا شویم با زبان قران و با تزکیه نفس خواهیم توانست با حقایق قرآن مرتبط شویم.
وی در پایان گفت: در این راستا می توانیم با دعوت از اندیشمندان غربی برای حضور در ایران و شنیدن سخنان آنان در زمینه قرآن کریم فعالیت های فعالانه تری داشته باشیم.