قم نيوز : مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ۹۰ درصد از مدیران در مدارس ابتدایی به این طرح ورود کرده و آن را در مدرسه نصبکردهاند و تنها اشکالات جزئی وجود دارد که بهزودی رفع خواهد شد.
به گزارش قم نیوز حمیدرضا شیخالاسلام با تأکید بر اهمیت ساماندهی آموزش در فضای مجازی ویژه دانشآموزان اظهار داشت: از اوایل اسفندماه سال گذشته به دلیل شیوع کروناویروس، مدارس بالاجبار تعطیل شد که در چند دهه گذشته تجربهای مشابه آن نداشتیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: با توجه به اینکه آموزش مهم و تأثیرگذار است و گذشت زمان روی آموزش اثر دارد، وزارت آموزش و پرورش بر تداوم آموزشها در این شرایط تأکید دارد، ازاینرو استانها به حوزه آموزش در فضای مجازی ورود کردند و معلمان با امکانات شخصی و کمترین تجهیزات به تدریس و تداوم آموزش پرداختند.
وی با بیان اینکه ابتکارات جالبی در فضای مجازی پیرامون آموزش دروس اتفاق افتاد تصریح کرد: حرکتی سهجانبه میان مدرسه، خانواده و برنامه مدون شکل گرفت تا بتوان آموزش را عملیاتی کرد.
شیخالاسلام با تأکید بر اینکه برنامه شاد یا همان شبکه اجتماعی دانشآموزان از نیمه ماه گذشته پیگیری و از هفته قبل ویژه دانشآموزان ابتدایی این طرح آغاز شد اضافه کرد: به دلیل اینکه در پیامرسان داخلی با توجه به حجم گسترده دانشآموزان نتوانستیم همه آنها را تحت پوشش قرار دهیم، وزارت آموزش و پرورش برنامه بومی شاد را با همت نخبگان و پژوهشگران در فضای مجازی طراحی کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: وزارت در تلاش است ارتباط با دانشآموزان متوسطه اول و دوم را از طریق همین برنامه ایجاد کند اما در حال حاضر از سه روز قبل، این برنامه برای مقطع ابتدایی عملیاتی شده است.
وی افزود: 90 درصد از مدیران در مدارس ابتدایی به این طرح ورود کرده و آن را در مدرسه نصبکردهاند و تنها اشکالات جزئی وجود دارد که بهزودی رفع خواهد شد، از جمله ثبتنام از اتباع در حال حاضر انجام نمیشود و قرار است زیرساختهای استفاده آنها از طرح شاد فراهم شود، ضمن اینکه دیگر نواقص در ثبتنام دانشآموزان نیز در حال رفع شدن است.
شیخالاسلام عنوان کرد: هدف اصلی در طراحی برنامه شاد، ایجاد فضایی دوسویه میان معلم و دانشآموزان در تدریس و ارائه تکلیف و پرسش و پاسخ است، هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم و این فضای دوسویه ایجاد نشده اما بهزودی عملیاتی میشود و آموزش را تسهیل میکند.
وی با بیان اینکه تمهیداتی اندیشیده شد تا این برنامه پیشرفتهتر شود و قابلیتها را در حوزه آموزش در فضای مجازی افزایش دهد، گفت: به همین دلیل از خانوادهها تقاضا داریم نگران نباشند و بهزودی تمامی زیرساختهای لازم برای آموزش بهتر فراهم میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: سیاست و رویکردها در آموزش فضای مجازی آن است که خانوادهها کوچکترین استرس و نگرانی برای دانشآموزان نداشته باشند، ازاینرو برای خانوادههایی با حداقل امکانات در آموزش فضای مجازی نیز برنامهریزی کردهایم.
وی بیان کرد: در مناطق کمبرخوردار و روستایی، تمهیدات لازم را برای بهروزرسانی دروس در نظر گرفتهایم و از طریق راهبران آموزشی در روستاها و مراجعه درب منازل با رعایت ضوابط بهداشتی، آموزش در این مناطق را موردتوجه قرار دادهایم
شیخالاسلام عنوان کرد: در جهت ثبتنام در برنامه شاد اگر خانوادهها با سؤال و ابهامی مواجه بوده میتوانند با شماره 43081 از طریق تلفن همراه و با کد 021 از طریق تلفن ثابت در شهرستانها تماس بگیرند و آن را مطرح کنند.
وی در مورد آموزش دانشآموزان استثنائی در فضای مجازی توضیح داد: در قم آمار بالایی از دانشآموزان استثنائی وجود ندارد اما سازوکارهایی در طرح شاد در جهت ارتباط کلامی و آموزش ویژه این دانشآموزان در نظر گرفتهشده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: هنوز تصمیم قطعی در مورد ادامه تعطیلی مدارس گرفته نشده است، اگر بیماری بهزودی از میان برود، به نظر میرسد سال تحصیلی تا تیرماه تداوم داشته باشد، اما اگر این بیماری رفع نشود، قطعاً حضور دانشآموزان در مدرسه با توجه به ایجاد اجتماعاتی گسترده در کلاس و مدرسه، کنترل بیماری و رعایت ضوابط بهداشتی را دشوار میکند و ممکن است خانوادهها نیز از بازگشایی مدارس در این شرایط استقبال نکنند.
وی بیان کرد: برای ثبتنام دانشآموزان در سال تحصیلی آینده نیز باید برنامهای مدون داشته باشیم بهویژه اینکه پیشبینی میشود 9 هزار دانشآموز به جمعیت فعلی افزوده میشود.