قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه گفت: جامعه هنری حوزه باید روی پای خود ایستاده و آتش به اختیار پیش برود و سپس ما را به همراه خود بکشاند.
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی در اختتامیه هفتمین جشنواره هنر آسمانی که در سالن همایشهای مدرسه معصومیه برگزار شد، عنوان کرد: متکلمان علیت را از مفهوم اعدادی خارج کرده و سعی در نشان دادن علیت حقیقی داشته اند. ملاصدرا تلاش کرد علیت را به صورت برهان پذیر و قابل استدلال ارائه دهد و در قالب نظریه فقر وجودی و ربط حقیقی ارائه شده است.
مدیر حوزههای علمیه گفت: یکی از قابل قبول ترین دیدگاهها در باب علیت، حکمت معالیه صدرالمتالهین بوده و نزدیک ترین تفسیر به آنچه که در نهج البلاغه آمده است، میباشد.
آیت الله اعرافی بهترین مثال برای علیت حقیقی را خلاقیت ذهن انسان دانست و ادامه داد: خلاقیتی که به واسطه خیال بشر انجام میشود، یکی از عرصههای علیت حقیقی بوده و این نوع از خلاقیت بشر از مهمترین نهادهای خلقت الهی است.
وی خیال پردازی را لازمه وجود آدمی و از آیات بزرگ خداوند دانست و تاکید کرد: این خیال پردازیها انواع و اقسامی دارد، اما پایه هنر خیال پردازیهای ظریف و پیچیده و هنرمندانه است.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: مبنای هنر این قدرت شگفت انگیز و بی کران روح بشر در دستکاری در مفاهیم پایه است که نتیجه آن به جهان بی پایان هنر منتهی میشود.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: این توانایی یک ودیعه الهی بوده و مانند هر چیزی میتواند خیر یا شر باشد؛ هنر ارزش هستی شناسی فلسفی دارد، اما ارزش اخلاقی آن تابع این است که اسب پر جولان خیال در کجا بتازد.
وی با بیان اینکه ارزش هستی شناسی هنر مطلق است، اضافه کرد: ارزش اخلاقی هنر تابع این است که به سمت کدام قله و اوج روانه است.
امام جمعه قم یادآور شد: هنر میتواند آدمی را به پرتگاه ببرد، همچنین میتواند او را به عرش برین هدایت کند، ارزش هنر در این است که در دسته دوم قرار گیرد.
آیت الله اعرافی هنر زبانی را هنری پایه دانست و مطرح کرد: بسیاری از هنرها امکانات بیرونی میخواهد و باید لوازمی باشد تا خلق شود، اما در هنر بیانی وجود انسان کافی بوده و با انسان است، هر جا که باشد و بدون ابزار بیرونی قابل پردازش و رشد است.
وی افزود: ذات حوزه باید ذاتی هنری با ممیزات مطرح شده باشد و با وجود کارهایی که انجام شده، فاصله ما با آنچه که در ذات حوزه است، بسیار است.
مدیر حوزههای علمیه گفت: آنچه در منشور حوزه طراحی شده، تجلی تمام حقیقت حوزه و درونمایه فکری و معرفتی آن در آینه هنر است که جمله راهبردی بوده و در اسناد بالادستی موردتاکید قرار گرفته است.
آیت الله اعرافی ادامه داد: تجلی اسلام و دین و حوزههای علمیه در قالب هنر و ادب و مخصوصا هنر بیانی و زبانی از جمله اهدافی است که طلاب هنرمند ما باید آن را تعقیب کنند.
وی تاکید کرد: بنده بعد از چهار سال عرض میکنم، با وجود کارهایی که انجام شده است، اقدامات انجام شده مطلقا رضایت بخش نیست.
عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: یک ماه اخیر درختواره رشته ای حوزه تدوین و نهایی شد و هم اکنون صد رشته آن سرفصل نویسی شده و نقشه اجرای آن در حال آماده شدن است.
آیت الله اعرافی تصریح کرد: در این درختواره قریب به ۱۰ شاخه مرتبط به رشته هنر ایجاد شده و به تدریج به نتیجه خواهد رسید. جامعه هنری حوزه باید روی پای خود ایستاده و آتش به اختیار پیش برود و سپس ما را به همراه خود بکشاند.