قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی از روایات محضر ولایت معصومین (ع) به عنوان خود بهشت دانسته شده است گفت: باید گفت گستردگی رحمت ائمه تنها شامل انسان ها نمی شود بلکه همه عوالِم را در بر میگیرد.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد میرزامحمدی چهارشنبه شب مصادف با شب هفتم ماه محرم الحرام در گلزارشهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) قم با بیان این که بیش از 400 آیه قرآن کریم درباره حضرت رسول الله (ص) است اظهار کرد: کتاب های زیادی درباره پیامبر اعظم (ص) نوشته شده اما متأسفانه تاکنون اثر جامع و فاخری که همه این آیات را درباره شخصیت و سیره پیامبر (ص) دیده باشد نوشته نشده است.
وی همچنین افزود: خداوند در قرآن و در سوره حِجر به جان پیامبر ما سوگند می خورد و در سوره انفال نیز خودِ وجود پیامبر عظیم الشأن را دفع کننده عذاب می نامد و البته آن حضرت نزد خداوند آن چنان بزرگ است که در قرآن، لحن خطابی با اسم کوچک به پیامبر (ص) نشده، در حالی که لحن خطابی با اسم کوچک به سایر پیامبران دیده می شود.
میرزامحمدی خاطر نشان کرد: البته خلاف ادب نیست که خداوند متعال، پیامبرش را با اسم کوچک بخواند ولی حضرت ختمی مرتبت (ص) در محضر الهی آن چنان بزرگ دانسته شده که خطاب های به ایشان تنها به دو صورت «یا أیّها الرّسول» و «یا أیّها النّبی» آمده است.
وادی سِلم وادی ولایت اهل بیت (ع)
وی در ادامه و با اشاره به اینکه وجود اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تجسّم عینی قرآن و عِدلِ پیامبر هستند گفت: ما با سلام کردن به معصومین (ع) وارد وادی سِلم می شویم، یعنی همان که قرآن می فرماید «اُدخُلوا فی السّلم کافّه» و معصوم (ع) هم در تفسیر این آیه می فرماید که وادی سِلم، وادی ولایت ما اهل بیت و سفره اهل بیت (ع) همان دارالسّلام است که تعبیر زیارت عاشورا نیز که می فرماید «إنّی سلم لمن سالَمَکُم» در همین راستاست.
استاد حوزه علمیه قم در عین حال و بر اساس روایات، زیباترین اسم خدا را اسم حضرات معصومین (ع) خواند و اضافه کرد: محبّان اهل بیت (ع) و شیعیان باید بدانند که حضرات معصومین (ع) بارها به آن ها سلام رسانده اند، از جمله امام حسین (ع) که از کربلا و توسط امام سجاد (ع) با تعبیر «بَلِّغ شیعتی عنّی السّلام» به همه شیعیان خود تا روز قیامت سلام و درود فرستاده اند.
بهشت همان محضر ولایت اهل بیت (ع) است
وی با بیان این که بر اساس روایتی از حضرت رسول الله (ص) به شیعیان توصیه شده تا در صورت دیدن باغ های بهشتی به آن ها وارد شده و از وجودشان استفاده کنند گفت: وقتی از حضرت سؤال شد که منظور شما از باغ های بهشتی چیست، حضرت فرمودند که مجالس مؤمنین در ذکر اهل بیت (ع)، همان باغ های بهشتی است و از این رو شایسته است تا همیشه دعا کنیم که خداوند ما را از این باغ های بهشتی بیرون نکند و مرگ ما را هم در این مجالس قرار دهد.
میرزامحمدی همچنین با اشاره به روایاتی دیگر از ائمه معصومین (ع) بیان کرد: در برخی دیگر از روایات محضر ولایت معصومین (ع) به عنوان خود بهشت دانسته شده است که این هم جای شُکرگزاری دائمی دارد، در عین حال که در زیارت آل یاسین، امام معصوم (ع) به عنوان «رحمت واسعه الهی» مورد توجه قرار گرفته که باید گفت گستردگی رحمت امام (ع) تنها شامل انسان ها نمی شود بلکه همه عوالِم را در بر می گیرد.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ائمه معصومین (ع) شیعیان خود را با تعابیر مختلفی مورد عنایت و توجه قرار داده اند که ما تعابیری مانند «شیعتُنا خُلِقوا مِن فاضِل طینَتِنا» را بیشتر شنیده ایم، اما تعابیر دیگری هم مانند «شیعتُنا جُزء مِنّا» یا «شیعتُنا مِنّا و نحنُ مِن شیعتِنا» یا «شیعتُنا خُلِقَت من شعاع أنوارنا» نیز در روایات ما دیده می شود.
وی در پایان سخنان خود به روضه شب هفتم ماه محرم الحرام یعنی روضه حضرت باب الحوائج علی اصغر (ع) اشاره و تصریح کرد: بدانیم که این شش ماهه امام حسین (ع) با دست های کوچک خود، گِره های بزرگی را گشوده و می گشاید و حتی برخی رِندان و عُرَفا نیز وقتی به دنبال نشانی آقا امام زمان (عج) بودند، آن حضرت را در روضه های علی اصغر (ع) پیدا می کردند.