قم نيوز : قائممقام موسسه امام خمینی(ره) بابیان اینکه علامه مصباح یزدی طرح ویژهای برای نظام آموزشی حوزههای علمیه داشت، گفت: تقید خاص آیتالله مصباح یزدی به متن قرآن ازجمله اصول تفسیری ایشان است.
به گزارش قم نیوز آیتالله محمود رجبی در آیین نکوداشت مقام علمی، اخلاقی و شخصیت بینالمللی فقیه و حکیم مجاهد آیتالله مصباح یزدی که ظهر امروز در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ابعاد علمی آیتالله مصباح یزدی، بُعد تفسیری ایشان است.
وی افزود: علامه مصباح یزدی از شخصیتهایی است که در این عرصه موردعنایت علامه طباطبایی بوده و مرحوم علامه تفسیر المیزان را پیش از چاپ در اختیار ایشان قرار میداد و از ایشان میخواستند که آن را مطالعه کرده و اگر نظراتی دارند، به ایشان عرضه کنند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان کرد: ویژگی دیگر مجموعه تفسیر موضوعی ایشان، بیان مجموعهای از نظریهپردازیهای سرنوشتساز است، مباحث ایشان در مهندسی فرهنگی و برنامهریزی اجتماعی، این مباحث کارساز و نقشآفرین است و انصافاً نظریه کلانی است که در همه عرصههای فکری و فرهنگی راهگشا است.
وی گفت: تقید خاص آیتالله مصباح یزدی به متن قرآن ازجمله اصول تفسیری ایشان است، تحلیلی که در خصوص توحید در الوهیت از قرآن کریم دارد نشان میدهد که ایشان بههیچوجه از متن قرآن عدول نمیکند، این تفسیر قرآنی از سوی علامه مصباح بهعنوان حاصل عمر 50 ساله علمی ایشان معرفیشده است.
استاد حوزه علمیه گفت: این مباحث با یک تبیین عقلانی در طرح ولایت عرضهشده است و به این جهت است که ایشان بیان کرد که طرح ولایت حاصل عمر من است زیرا وی تمام عمر خود صرف تولید این قالب و ساختار است.
قائممقام موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) بابیان اینکه علامه مصباح یزدی طرح ویژهای برای نظام آموزشی حوزههای علمیه داشت، تصریح کرد: علامه مصباح یزدی نظام آموزشی حوزه و آسیبهای حوزههای علمیه را ناظر به ارائه راهکارهای هدفمند موردتوجه قرار داده، طرح ویژهای برای تقویت بایستهها و برطرف آسیبها مانند طول دوره، متون آموزشی و شیوه برنامهریزی ارائه کرد و آن را نیازمند تکمیل میدانست.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: آیتالله مصباح یزدی همواره برای رفع نیاز ایتام آل محمد(ص) تلاش میکرد
حجتالاسلاموالمسلمین رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: آیتالله مصباح یزدی همواره برای رفع نیاز ایتام آل محمد(ص) تلاش میکرد و در اندیشه روز قیامت بود و میخواست در آن روز که همه آشفته هستند، آرامش داشته باشد.
وی افزود: آیتالله مصباح یزدی در فریادها و خروشهایش همچنان زنده و جوشان است، در جلوی جبهه انقلاب حرکت کرده و سربازان انقلاب نیز او را همانند مشعلی در مسیر انقلاب مینگرند و از او پیروی میکنند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بابیان اینکه آیتالله مصباح یزدی شجره مبارکی بود که مستقل میاندیشید، ایشان را متفکر اسلامی دانست و عنوان کرد: این عالم بزرگ نه شرقی و نه غربی، بلکه اسلامی میاندیشید؛ ایشان منبع نور بود و برای روشن شدن نیاز به نور نداشت؛ این عالم فرزانه منشأ نار و نور معنوی و الهی بود.
رشاد به آثار تألیفی انبوه آیتالله مصباح یزدی اشاره و تأکید کرد: ایشان 165 جلد کتاب در 120 عنوان و دردهها موضوع تألیف کرده بود؛ همچنین هزاران طلبه و دانشجو و صدها هزار جوان از آبشخور معارف و اندیشه او سیراب شده و میشوند.
وی آیتالله مصباح یزدی را بزرگترین متفکر علوم انسانی اسلامی عصر ما دانست و بیان کرد: ایشان در فلسفه های مضافی همچون فلسفه سیاسی، فلسفه تاریخ، فلسفه اخلاق، تمدن و فلسفه علوم انسانی یک اندیشمند بزرگ و دانا بود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه مجاهدت های علمی آیت الله مصباح یزدی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: ایشان همه عرصه های معرفت عصر را در نوردید و در عرصه های فلسفه، کلام، تفسیر، قرآن پژوهی، حدیث پژوهی، اخلاق و معرفت شناسی تلاش و جهاد بزرگی انجام داد؛ فلسفه های مضاف با ایشان آغاز شده و ایشان میدان دار این عرصه ها محسوب می شود.
دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع):علامه مصباح در حوزه اخلاق در قرآن صاحب سبک بود
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این آیین گفت: آیت الله مصباح در کنار تالیف این آثار، خودش تمامی آداب تربیت اسلامی را رعایت می کرد و این تربیت در تمام وجوه شخصیتی ایشان مشخص است
وی افزود: تقسیم اخلاق به اخلاق فردی، اجتماعی و الهی از ابتکارات مرحوم آیت الله مصباح نبود ولی ابتکاراتی که در این حوزه های بحثی قابل مشاهده است، بسیار دقیق است، پیش از دهه هفتاد که آثار ایشان انتشار یافت مشخص است که ایشان در این مباحث کارهای عظیمی داشتند.
دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: علامه مصباح در حوزه اخلاق در قرآن صاحب سبک بود و با مطالعه آثار ایشان به خوبی می توان این مباحث را مشاهده کرد، در توسعه ارتباطات انسانی این مباحث بسیار کاربردی است، این عالم مجاهد در مباحث اخلاق در قرآن به مفاهیم کلی اشاره داشته است ولی سبک بیان ایشان، در این حوزه از ابتکارات خاص ایشان است.
رمضانی خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که ایشان در جلد دوم اخلاق در قرآن مطرح می کند، امام صادق(ع) می فرماید تا زمانی که انسان به ادب کامل نرسد به بلوغ و جامعیت در حوزه دین و دنیا نمی رسد و ایشان در این حوزه به معنی جامع این کلام امام صادق(ع) را با خود دارند.