قم نيوز : قم نیوز: بافت بومی و فرهنگی مذهبی قم در حال تغییر است و متأسفانه خیابان صفائیه در مرکز قم و در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را پاساژهای چند طبقه و رنگارنگ و متعدد در برگرفته که همواره با ترافیک سنگین روبهرو است.
به گزارش قم نیوز، متن یادداشت مرتضی نجفی قدسی با عنوان «تعرض شبانه به خانه یک روحانی و خطر تغییر بافت فرهنگی حوزوی مرکزیت قم!» به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالاْ َخْسَرِینَ أَعْمالاً * الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً(سوره کهف، آیات 103 و 104)
در این آیه شریفه میفرماید آیا شما را از زیانبارترین کارها آگاه کنم؟! سپس میفرماید کسانی که تلاش و کوششان در گمراهی است و حال آنکه خودشان فکر میکنند کار خوب و نیکویی انجام میدهند. الغرض، مدتی است شهرداری قم در پی احداث یک مجموعه تجاری بزرگ در حد فاصل پل مقابل نیروگاه تا خیابان صفائیه قم است و برای این منظور منازل بسیاری را به هر شکل تملک و تصرف نموده و نام پروژه را هم«شهید کاظمی» گذارده است که خود این وجه نامگذاری هم نوعی سوء استفاده از اعتبار و نام این شهید بزرگوار است.
گر چه بسیاری از فروشندگان این منازل از نحوۀ تعامل خود با شهرداری و شرکت مجری طرح(باریابان مطمئن) راضی نیستند و معتقدند که شهرداری املاک آنها را به «ثمن بخس» میخرد و کلّی حرفهای حاشیهای دیگر که فعلاً قصد طرح آنها را نداریم، گر چه پردازش این مسائل، خود مثنوی هفتاد من میشود ولیکن در شب جمعه گذشته اتفاق عجیبی افتاد و مأمورین شهرداری منطقه هفت قم که وانمود میکردند نمایندۀ دادستان هم در آنجا وجود دارد، اقدام به تخریب منزل جناب حجتالاسلام و المسلمین محمد عبداللهیان، خادم قرآن کریم، قرآن پژوه و مدیر مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) کردند که البته در طبقاتی از این منزل، مرکز فرهنگی بانوان قرآن پژوه نیز فعالیت داشتند.
منزل جناب حجتالاسلام عبداللهیان مانند بسیاری از طلاب و روحانیون دیگر در همین محدوده مکانی طرح پروژه شهید کاظمی است که در قلب خیابان صفائیه قم قرار گرفته است. در شهریور ماه گذشته برای تملک ملک ایشان جلسهای در شهرداری با حضور ایشان و مسئولان شهرداری و نمایندگان«شرکت باریابان مطمئن» برگزار میشود و پس از بحث و بررسی معمول، صورتجلسهای تنظیم میشود و به امضای بیش از ده نفر ار مسئولان ذیربط میرسد مبنی بر اینکه منزل ایشان را طبق نظر کارشناسان خریداری و ابتدا هشتاد درصد ثمن آن پرداخت شود و پس از دو ماه از این پرداخت، ملک تخلیه گردد.
در عین حال، در آذرماه گذشته نیز مجدداً جلسهای با حضور استاندار قم و مسئولان شهرداری و شرکت مذکور در دفتر استانداری تشکیل میشود و مجدداً بر همان توافق نامه قبلی تاکید میشود و این بار قیمت ملک را هم معین میکنند تا همه چیز روشن و شفاف باشد و این موضوع طی یک نامهای رسمی از سوی استانداری به شهرداری نیز ابلاغ میشود اما بر خلاف همه این سوابق و توافقنامهها مسئولان شهرداری و یا شرکت «باریابان مطمئن» که مجری پروژه طرح شهید کاظمی هستند، از پرداخت این مبلغ خودداری کردهاند و صرفاً اصرار بر تخلیه منزل داشتهاند تا اینکه نامه اخطاریهای به ایشان میدهند که ظرف مدت 48 ساعت ملک خود را تخلیه نماید و در غیر اینصورت مسئولیت عواقب آن به عهدۀ ایشان خواهد بود.
جناب حجتالاسلام عبداللهیان از این اخطاریه تعجب میکند و علیرغم محدودیت فرصت ابلاغ، بلافاصله به مسئولان مربوط در شهرداری و دادستانی مراجعه و پیگیر مصوبات پیشین میشود و لیکن تخریب کنندگان بدون توجه به این همه تلاش و توافق نامههای چند جانبه در شب جمعه گذشته به منزل ایشان حمله میکنند و درها و پیکرها را از جا میکنند و به تخریب منزل مشغول میشوند.
علامه بزرگوار استاد محمد رضا حکیمی در آن شب، میهمان جناب حجتالاسلام عبداللهیان بودند و قصد داشتند تا چند روزی را در قم در منزل ایشان اقامت نمایند که با این وضع شبانه به مؤسسه امام رضا(ع) منتقل شده و با تاثر فراوان از این نحوه اقدام، فردای آن روز به تهران باز میگردند و به استاندار که روز قبل به دیدن ایشان آمده و از تشرف ایشان به قم شادمان شده بود، پیغام میدهند که«خیلی خوب مهمان نوازی کردید!!»
این قبیل کارها از عوامل شهرداریها چندان عجیب نیست ولیکن جای تعجب در این است که چرا دادستان قم در این داستان با شهرداری همراه شده است و بدون تحقیق و تفحص در جوانب قانونی مجوز تخریب را صادر کرده است! شاید بگویند در اجرای مقررات فرقی بین مردم وجود ندارد و روحانی و عالم و مردم عادی یکسان هستند، این مطلب، سخن درستی است ولیکن بحث در این نیست که چرا منزل یک روحانی ارجمند را تخریب کردهاند، فرض را بر آن بگذارید که آقای عبداللهیان یک فردی عادی و شهروندی معمولی باشد، و یا حتی خارج از دین و آئین، و یا اصلاً کافر میباشد، آیا در نظام اسلامی این اجازه را میدهند که منزلی را بر خلاف تعهدات و توافقات طرفین و بدون پرداخت مبلغ آن تصرف کنند؟! حالا از رضایت داشتن فروشنده صرف نظر میکنیم، امّا اینکه بدون پرداخت حتی یک ریال در تصرف ملکی برآیند و آن را شبانه و با عجله تخریب کنند، چه معنا و مفهومی دارد؟! هدف چیست؟! جای تعجب نیز هست که چرا دستور استانداری در این زمینه عملی نشده است و مقصران این ماجرا چه کسانی هستند ؟ شهردار منطقه یا مدیران مجری طرح! و بالاخره این عمل ناشایست در شأن نظام جمهوری اسلامی و آن هم در شهر مقدس قم نیست.
در همان شب جمعه گذشته که این تخریب انجام شد، حضرتآیتالله جوادی آملی در دیدار با وزیر اقتصاد فرمودند که در نظام جمهوری اسلامی بایستی حتی یک کافر هم بتواند با آبرومندی زندگی کند، یعنی بداند که حقوق انسانی او هیچگاه تضییع نخواهد شد، ولیکن متأسفانه چند ساعت بعد چنین حادثهای اتفاق میافتد، وقتی با روحانی سرشناسی مانند حجتالاسلام عبداللهیان چنین رفتار میشود، با ضعفاء و بینوایان و کسانی که هیچ پشت و پناهی جز خداوند ندارند، چگونه رفتار میشود؟!
و بالاخره سخن آخر با شهرداری قم است که برای کسب درآمد تا کجا پیش خواهد رفت و تن به چه کاری خواهد داد، بافت بومی و فرهنگی مذهبی قم در حال تغییر است و متأسفانه خیابان صفائیه در مرکز قم و در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پر شده است از پاساژهای چند طبقه و رنگارنگ و متعدد و این خیابان قدیمی و باریک ظرفیت اینقدر پاساژ سازی را ندارد و همواره با ترافیک سنگین رفت و آمد روبرو است گر چه توجه به این مسئله را هم باید داشته باشیم که حفظ هویت این شهر این دغدغه را ایجاد میکند که در کنار مدارس علمیه و محل رفت و آمد هزاران طلبه و روحانی، ساخت بی رویه این همه پاساژ و مجتمع تجاری و حذف نشانههای هویتی چه معنا دارد!
آیا با این اقدام خودآگاه یا ناخودآگاه بافت علمی، حوزوی شهر مقدس قم، مخصوصاً منطقه مرکزی را تغییر نمیدهیم، این کار به نفع چه کسانی است؟! به نفع مردم، به نفع آینده حوزه علمیه، به نفع شهرداری و یا شرکتهایی که متصدی این پروژههای تخریب هستند و به فکر درآمد زایی به نفع خودشان هستند؟! یعنی توجیهات و افکاری که پول حرف اول را میزند!
متأسفانه شهرداری قم در مسائل شهری بر خلاف تبلیغاتی که میکند،درک فرهنگی عمیقی ندارد و نمونه آن تخریب بیت نورانی مرجع علم و عرفان، حضرتآیتالله بهجت است که حتی مانعی بر اجرای طرحهای توسعه شهری نبود و هم اکنون نیز که این طرح ایجاد خیابان حرم تا حرم اجرا شده است، منزل آیتالله بهجت در اطراف آن مخروبه مانده است.
همچنین به یاد دارم منزل مرحوم علامه طباطبائی صاحب تفسیر گرانقدر المیزان را که خوشبختانه خیرین بازسازی کردهاند، چندین بار در همان زمان بازسازی عوامل شهرداری به قصد تخریب آن آمدند ولکین از خوف مراجع معظم تقلید و با وساطت جناب حجت الاسلام آتش زر رئیس شورای وقت شهر عقب نشینی کردند. در اینجا لازم است به مردم عزیز قم هم عرض کنم هنگامی که اعضای شورای شهر را انتخاب میکنند صرفا به سلایق سیاسی آنها توجه نکنند بلکه به دیدگاهها و درک فرهنگی آنها نسبت به این شهر که حرم اهل بیت علیهم السلام است، نیز توجه کنند و در پایان امیدوارم همه دلسوزان و بویژه مسئولان حوزههای علمیه نیز نسبت به حفظ هویت دینی این شهر حساسیت لازم را داشته باشند تا رویکرد فرهنگی اجتماعی و حوزوی این شهر مقدس حفظ شود. از خدای متعال مسئلت داریم که ما را از خواب غفلت بیدار کند. والسلام علی من اتبع الهدی