قم نيوز : قم نیوز: قم امروز به واقع در زیر گرد و غبار پروژههای چند ساله به سختی نفس میکشد و همین مسئله، زندگی را بر شهروندان آن سخت کرده است.
به گزارش قم نیوز، شهر قم به دلیل وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد جمکران و همچنین از آنجایی که به عنوان شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب کشور شناخته شده از اهمیتی ویژه برخوردار است اما متاسفانه پروژههای نیمهکاره و رهاشده از سوی پیمانکاران، چهرهای نابسامان از سیمای شهر نشان میدهد و عملا روند توسعه شهر را دچار اختلال کرده است.
در کنار دهها پروژهای که این روزها در قم نیمه کاره رهاشده است و تیرها، ستونها و آجرهای رهاشده در زمین خبر از بی اعتباری و کمبود بودجه برای ادامه کار را میدهد، پروژه بلوار زائر نیز به طور چشمگیری خودنمایی میکند؛ پروژهای که به گفته مسئولان مشکلات معارضات، تامین بودجه و طولانیشدن هماهنگی میان سازمانها سبب شده به یک پروژه با حرکت لاکپشتی بدل شود!
بلوار زائر و بهبود وضعیت ترافیک شهری قم گفتنی است پروژه احداث بلوار زائر از آنجا که سبب کاهش قابل توجه ترافیک شهری در بلوار غدیر شده و شهرک پردیسان را به مرکز شهر متصل میگرداند بسیار حائز اهمیت است چراکه تا کنون تنها راه دسترسی شهرک پردیسان به قم از طریق بلوار الغدیر ممکن بوده که این محدودیت سبب ترافیک شدید در این منطقه شهر شده است؛ بلوار زائر، ۵ منطقه شهری قم را در بر میگیرد که آغاز آن پارکسوار شمالی است و در مسیر خود با گذر از حرم مطهر، پلهای نیروگاه، جمهوری و انقلاب به اواسط بلوار غدیر ختم میشود.
اما چندی پیش بود که مسئولان خبر دادند احداث این بلوار به دلیل وجود ستونهای بتنی در مسیر راه متوقف شده و از بند ۱۹ دی نمیتواند عبور کند و خود را به شهرک پردیسان برساند، از این نظر بود که مسئولان به فکر چاره شدند و خواستند جهت ادامه مسیر از طریق دو قوس ۹۰ درجه به شهرک پردیسان برسند اما باز هم مسیرهای بتنی مانع از ادامه کار شد.
با این وجود مسئولان و مهندسان دست از کار نکشیدند و به دلیل اهمیتی که این بلوار در کاهش ترافیک شهری دارد و میتواند اتصالدهنده پردیسان به قم باشد آن را ادامه دادند و با برنامه ریزی و اصول کارشناسیشده از مسیری دیگر پیگیر اجرای پروژه شدند.
چشم انتظاری مسئولان برای پایان پروژه در همین خصوص، غلامرضا جانقربان سرپرست معاونت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم میگوید: این پروژه تا شهریورماه به بهرهبرداری میرسد.
وی بیان کرد: تا کنون چهار کیلومتر از عملیات احداث این بلوار در بستر رودخانه قمرود اجرا شده است که سه کیلومتر باقیمانده تا پردیسان هم با حمایت مسئولان و دستگاهها تا شهریورماه به انجام میرسد.
سرپرست معاونت شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: این بلوار نقش مهمی در زندگی ساکنان منطقه پردیسان دارد و علاوه بر اینکه راه مناسبی برای دسترسی به مرکز شهر است تاثیر قابل ملاحظهای در کاهش ترافیک بلوار غدیر دارد.
وی از پیشرفت ۷۰ درصدی این پروژه خبر داد و افزود: اعتبار هزینهشده تا کنون ۷ میلیارد تومان بوده است و برای اجرای این پروژه نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز هستیم.
همچنین ولیالله بیاتی رئیس شورای شهر قم نیز اجرای این پروژه را یکی از اولویتهای شهرداری خواند و آن را از مهمترین پروژههای شهر دانست.
رئیس شورای شهر قم با اشاره به میزان پیشرفت این پروژه گفت: میزان پیشروی این پروژه تاکنون تا تقاطع مسیر دسترسی به بیمارستان امام رضا (ع) بوده است.
بیاتی زمان اتمام این پروژه را پایان امسال دانست و اذعان کرد: چاههای آب در مسیر پروژه که مانع ادامه کار شده بود، برطرف شده و اکنون مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
بر این اساس به نظر میآید اگر روزی مشکل اجرای این پروژه چاههای آب و ستونهای بتونی در مسیر راه بود اکنون این مشکلات حل شده و اگر روند احداث این پروژه باز هم با کندی پیش رود مشکل آن به میزان تامین اعتبار و بودجه بر میگردد، مشکلی که تمام پروژههای شهر را درگیر خود کرده است و هر کدام در حدی از پیشرفت متوقف شدهاند.
گرد و غبار پروژههای نیمهساز بر سیمای شهری قم پر واضح است که ساخت راهها و جادهها و همچنین احداث بلوارها نقش شگرفی در ایجاد تصویری برجسته از شهر در ذهن مسافران و بهبود خدمات حمل و نقل شهری دارند و وقتی روزانه در مسیر حجم عظیمی از مسافران و زائران، راهها و بلوارهای نیمهساز و آهنهای عریان سر به فلک کشیده و به خواب رفته به دلیل بی پولی خودنمایی کنند به طور ناخودآگاه یک تصویر ناخوشایند از سیمای شهری در ذهن شهروندان رقم میخورد؛ قم امروز به واقع در زیر گرد و غبار پروژههای چند ساله به سختی نفس میکشد و همین مسئله زندگی را بر شهروندان آن سخت کرده است.
سجاد سلیمی که از کارشناسان شهرسازی است در خصوص اهمیت اجرای پروژه بلوار زائر که یکی از مسیرهای دسترسی به پردیسان قملداد میشود گفت: این بلوار نقشی مهم در زیباسازی محیط شهری قم و کاهش حجم ترافیکی دارد، در حال حاضر تنها مسیر دسترسی به پردیسان بلوار غدیر است و اگر این بلوار به هر دلیلی مسدود شود هیچ راه دیگری برای دسترسی به منطقه پردیسان و یا دسترسی ساکنان این منطقه به مرکز شهر وجود ندراد.
سلیمی با بیان اینکه وجود ترافیک یکی از معضلات جدی شهر قم است، افزود: با ساخت بلوار زائر حجم کثیری از عبورها از این راه صورت می گیرد و بار ترافیک بلوار غدیر به شکل چشمگیری کاسته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه لازم است پیش از آغاز پروژههای بزرگ شهری منابع تامین مالی آن به صورت جدی مورد محاسبه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: صرف طولانی مدت شدن ساخت و اتمام یک پروژه میتواند هزینههای مالی را به شدت افزایش دهد و حتی این هزینهها را دو یا چند برابر کند.
سلیمی با تاکید بر اینکه شهرداریها میتوانند از ظرفیتهای مختلف برای تامین مالی این پروژهها استفاده کنند، گفت: نباید به دلیل کمبود بودجه، پروژهها یکی پس از دیگری نیمهکاره رها شوند.
در پایان و به عنوان جمع بندی باید عنوان کنیم که احداث پروژههای شهری در قم متاسفانه بسیار زمانبر شده و این مسئله نارضایتی بسیاری از شهروندان را در پی داشته است؛ بیشتر مشکلات در این خصوص نیز به مسئله کمبود منابع مالی و همچنین برخی ناهماهنگیها بین دستگاهها باز میگردد که با برخی اقدامات مدیریتی میتوان این چالشها را تا حد ممکن کاهش داد و سیمای شهری خوشایندی برای شهروندان و مسافران و زائران پدید آورد.