يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : 29136
مدیرکل محیط زیست قم:

هجوم ریزگرد‌ها مهم‌ترین چالش محیط زیست قم است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل محیط زیست قم گفت: یکی از اساسی‌ترین چالش‌های ما وجود ریز‌گرد‌ها و غبار است که همه ساله همزمان با فصل گرما و نبود آب کافی به عنوان تهدید برای مردم قم به حساب می‌آید.
هجوم ریزگرد‌ها مهم‌ترین چالش محیط زیست قم است
به گزارش قم نیوز محمودعلی رکنی با اشاره به اهمیت تلاش برای مبارزه با خشک‌سالی اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران دوران طولانی خشک سالی را می‌گذراند باید برنامه ریزی‌های اساسی شرایط محافظت از محیط زیست را فراهم کرد تا در تابستان با پدیده ریزگرد‌ها مواجه نبود.

مدیرکل حفظت محیط زیست قم با اشاره به بحران پیش روی محیط زیست استان قم افزود: یکی از اساسی‌ترین چالش‌های ما در استان قم وجود ریز گرد‌ها و غبار است که همه ساله همزمان با فصل گرما و نبود آب کافی به عنوان تهدید برای مردم قم به حساب می‌آید.

وی با اشاره به پدیده جهانی خشک‌سالی به عنوان به عنوان مهم‌ترین عامل انتشار ریزگرد‌ها تصریح کرد: عدم تامین حقابه‌های زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان در کنار خشک شدن سفره‌های زیر زمینی و شور شدن آب در به وجود آمدن ریز گرد‌ها نقش اساسی دارد.

رکنی با تاکید به اینکه کانون اصلی ریزگرد‌ها در اطراف شهر قم است، بیان کرد: دشت‌های شمال شرقی استان به شکل گسترده کانون ریزگرد‌ها هستند که بر آلودگی هوا و آزار و اذیت مردم تاثیر مستقیم دارد و باید با برنامه‌ریزی صحیح برای از بین بردن این مسئله تلاش ویژه‌ای داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد: اگر مردم از طریق فرهنگ سازی و اطلاع رسانی با مشکلات پیش روی محیط زیست آشنا شوند و از اسراف آب پرهیز کنند در طول فصل گرما چالش کم آبی کمتر می‌شود و ما شاهد رشد و بالندگی در زمینه مصرف آب و حفظ محیط زیست هستیم.

وی بااشاره تلاش محیط زیست برای حفاظت از زیستگاه‌های قم گفت: در حال حاضر چهار منطقه کهک، کهندان، حوض سلطان و مسیله در استان قم به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شده‌اند که با دایر کردن پاسگاه‌های محیط بانی سعی در حفظ این مناطق مهم داریم.

رکنی با اشاره به اهمیت احداث پاسگاه محیط بانی در مناطق شکار ممنوع خاطرنشان کرد: احداث این پاسگاه‌ها سبب افزایش ضریب امنیت مناطق می‌شود البته در حال حاضر علاوه بر پاسگاه‌ها حیات وحش از طریق دوربین‌های آنلاین نیز رصد می‌شود.

انتهای پیام/132
https://qomnews.ir/vdcai6nu.49noe15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما