چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 32470
منبع : پایگاه راهبردی خبری نکته آنلاین
پروفسور باهر:

در تفریحات و سرگرمی تنوع نداریم/ ازدواج مهمترین راه حل بحران‌های اجتماعی

قم نيوز : قم نگار: بنیانگذار مکتب رفتار شناسی با تاکید بر اینکه جامعه امروز با بحران‌های اجتماعی مهمی مواجه است، گفت: ازدواج علاج بسیاری از بحران‌های اجتماعی است و با ازدواج جوانان بخش مهمی از مشکلات اجتماعی رفع خواهد شد.
در تفریحات و سرگرمی تنوع نداریم/ ازدواج مهمترین راه حل بحران‌های اجتماعی
به گزارش قم نگار، پروفسور حسین باهر با اشاره به بحران‌های اجتماعی در فضای امروز کشور، اظهار کرد: جامعه ایران اکنون در مرحله گذار قرار دارد و با گسترش تکنولوژی، نسل جدید نگاه متفاوتی به جهان پیرامون خود دارد.

وی با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای ماهواره، یارانه و تکنولوژی‌های مجازی است، تصریح کرد: در حال حاضر شکاف بین سنت و مدرنیته در جامعه وجود دارد و بسیاری از ارزش‌های نسل گذشته توسط نسل جدید پذیرفته نمی‌شد.

باهر در ادامه افزود: پدر و مادرها باید جوانان را درک کرده و نسبت به بعضی از مسایل تابو شکنی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نسل گذشته قابل احترام بوده و باید از تجربیاتشان استفاده شود، گفت: به هر حال هر طور هم که حساب کنیم پدر و مادر‌ها برای نسل گذشته هستند از جمله خود من، من نوعی باید قبول کنم که متعلق به نسل گذشته با افکار و اندیشه هایی که دیگر بدرد موزه می‌خورند، هستم اما این از ارزش ذاتی نسل گذشته کم نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: باید به بچه الان توجه کنیم اینها بچه‌های تنی ما هستند اما دیگر بچه‌های وطنی ما نیستند چرا که جهان دیگر مرز ندارد و مرزها فقط به درد سیاست مداران می‌خورد.

باهر به خطرات و تهدیدات دوران گذار هم اشاره کرد و گفت: استفاده از تکنولوژی خطراتی هم دارد که در حال حاضر این خطرات در جامعه نمود پیدا کرده است. یکی از این خطرات ازدواج دیر هنگام و دیگری کاهش خرد است. مثلا الان بچه‌های ما بسیار باهوش اما بی خرد هستند در حالی که ما خیلی با هوش نبودیم اما به همان اندازه خرد داشتیم.

این جامعه شناس در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای کاهش تهدیدات وجود دارد، تصریح کرد: به نظر من کار ساده است ما وزارت خانه و نهاد هایی داریم که متولی این گونه مسایل هستند. از سوی دیگر پدر و مادر‌ها باید خودشان در برخی از رفتار هایشان تجدید نظر کرده و شرایط را بر جوانان راحت‌تر بگیرند. مثلا من خانواده ای را می‌شناسم که مادر چادری است و دخترش می‌خواهد با یک پسر مومنی ازدواج کند اما مادر پسر مانتویی بوده و به همین دلیل مادر عروس نمی‌گذارد این ازدواج صورت بگید و بلعکس این هم اتفاق افتاده است.

باهر با تاکید بر اینکه ازدواج جوانان بسیاری از تهدیدات اجتماعی را بر طرف خواهد کرد، افزود: ما نمونه‌های عینی زیادی داریم که خانواده‌ها مانع اصلی ازدواج جوانان می‌شوند و همین باعث افسردگی و ناراحتی در جامعه خواهد شد. یک پسر اگر ازدواج نکند به سمت خلاف و تباهی خواهد رفت و دختری که ازدواج نکند بیمار و اصطلاحا جنی می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از تنوع تفریحات در سبک زندگی اسلامی- ایرانی، اظهار کرد: ما در تفریحات هیچ تنوعی نداریم و تفریحات امروزی نمی‌تواند پاسخ گوی نیاز نسل جدید باشد.

این استاد با سابقه‌ی دانشگاه، اضافه کرد: نظام فرهنگی ما باید مورد توجه قرار گرفته و سلایق مختلف را در بر بگیرد. همین الان وقتی وزیر ارشاد می‌خواهد کمی بازتر عمل کرده و چند فیلم و کنسرت برگزار کند، فورا نهاد‌های دیگر جلو اش را می‌گیرند.

باهر قانون مداری را ملاک اصلی دانست و بیان کرد: همه باید به قانون عمل کنیم و اجازه دهیم دستگاه‌های متولی امور فرهنگی کار خود را انجام دهند نه اینکه عده ای مانع تراشی کنند. متاسفانه در همین دو سال بارها به تصمیمات وزیر ارشاد که منتخب مردم است در زمینه‌های فرهنگی کارشکنی شده و باز می‌گویم همه چیز باید بر اساس قانون باشد و نه کمتر و نه بیشتر.

وی با بیان اینکه مسئولان باید تصمیمات فرهنگی را جمع بندی کرده و میزان موفقیت و نواقص سیاست گذاری‌های فرهنگی را بررسی کنند، تصریح کرد: باید ببینیم که در مبارزه با ماهواره‌ها و یا امر به معروف و نهی از منکر تا چه اندازه موفق بوده ایم؟ در مسئله حجاب واقعا توفیق داشته ایم؟ حجاب واقعا این است که یک روسری ۵ سانتی روی سر دخترانمان باشد؟

باهر در پایان این گفتگو به نکته آنلاین گفت: من نمی‌گویم کدام خوب و کدام بد بوده است من فقط می‌گویم باید جمع بندی داشته باشیم. اگر سیاست‌های فرهنگی خوب بوده که پیش برویم اما اگر بد بوده ببینیم کجایش مشکل داشته و تجدید نظر کنیم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcfxjdm.w6d0eagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما