چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 32487
منبع : روابط عمومی شهرداری قم
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم:

شهروندان باید در جریان آسیب‌های تولید زباله قرار بگیرند

قم نيوز : قم نگار: سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: در کشورهای پیشرفته جمع‌آوری زباله هفته‌ای دو بار اتفاق می‌افتد و این کار را می‌کنند تا شهروند آسیب تولید زباله را حس کند و به کاهش تولید زباله توجه داشته باشند.
شهروندان باید در جریان آسیب‌های تولید زباله قرار بگیرند
به گزارش قم نگار، یکی از مسائل مورد توجه در مدیریت شهری مدیریت پسماند است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که این اتفاق هرگز توقف ندارد و همه شهروندان همواره در حال تولید زباله هستند و اگر به این مهم توجه نشود قطعا شاهد تبعات مخرب آن خواهیم شد.

در این باره گفت‌وگویی با سید عبدالله میر ابراهیمی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم صورت گرفته است و وی در خصوص اقدامات این سازمان در زمینه مدیریت پسماند توضیحاتی را ارائه داده است.

اجرای طرح جمع‌آوری یک شب در میان زباله‌ها در چه مرحله‌ای قرار داد؟
سیاست مدیریت شهری این است که طرح جمع‌آوری یک شب در میان زباله در کل شهر انجام شود، ولی در حال حاضر این طرح ابتدا در در منطقه هشت از بهمن ماه سال گذشته به اجرا در آمد و همچنان ادامه دارد و در مراحل بعدی طرح مذکور در تمام شهر اجرایی می‌شود.

اجرای این طرح با چه هدفی دنبال شده است؟
در این صورت هم نیرو‌ و هم امکانات کمتری استفاده می‌شود و از طرفی می‌توان همین هزینه را در بخش‌های دیگر به کار گرفت و اقدامات کیفی انجام داد.

با اجرای طرح جمع‌آوری یک شب در میان زباله‌ها مردم نیز می‌آموزند تا در تولید زباله دقت کافی داشته باشند و برای کاهش حجم زباله‌های خود مجبور به تفکیک زباله می‌شوند که این کار هم گامی در راستای مدیریت هرچه بهتر پسماند است.

با اجرای این طرح مدیریت بهتری در بحث‌های مختلف انجام می‌گیرد؛ همانگونه که در سیاست کلان در کشورهای پیشرفته جمع‌آوری زباله هفته‌ای دو بار اتفاق می‌افتد و این کار را انجام می‌دهند تا شهروند آسیب تولید زباله را حس کند و به کاهش تولید بپردازد.

اجرای طرح جمع‌آوری یک شب در میان زباله تا چه حد موفق بوده و آیا مردم همکاری لازم را داشته‌اند؟
با توجه به آموزش شهروندان خوشبختانه همکاری نسبت به قبل بهتر شده و آموزشگر به درب منازل و مجتمع‌ها می‌رود و با شهروندان به گفت‌و گو می‌پردازد و درباره نقاط مثبت طرح، نحوه مشارکت شهروندان و الزامات قانونی تعریف شده به شهروندان نکات لازم گفته می‌شود و همچنین آموزشگرها طرح را آسیب شناسی می‌کنند.

اگر بخواهیم با بازخورد مناسب مواجه شویم باید آموزش متناوب باشد تا شهروندان آگاهی کامل پیدا کنند تا در اجرای هرچه بهتر طرح همراه شهرداری باشند.

در اجرای طرح چه تغییراتی ایجاد شده است؟
یکی از نقاط مثبت تغییر از ایام ماه به روز‌های هفته است، در گذشته برای جمع‌آوری روز‌های ماه اعلام می‌شد که کمتر در ذهن شهروندان می‌ماند اما هم اکنون روزهای هفته را اعلام می‌کنیم و به جمع‌آوری زباله‌ها می‌پردازیم و در روز جمعه هم زباله‌های کل منطقه پردیسان جمع می‌شود.

برای نگهداری زباله همه مجتمع‌ها مجهز به مخازن فاند هستند؟
تهیه مخازن به صورت مشارکتی انجام می‌شود و اخیرا حدود ۸۰ مخزن به مجتمع‌ها داده‌ایم و همین تعداد را نیز خود مجتمع‌ها تهیه کردند.

بحث توزیع سطل‌ برای زباله خشک هم اتفاق افتاده و این سطل‌ها به صورت رایگان به آنها داده شده است و به مدیرانی که با پیمانکاران تفکیک در مبدا همکاری لازم را داشته باشند و در بهبود نظافت محوطه مجتمع همکاری کنند این مخازن به صورت تشویقی هدیه داده می‌شود.

چه مشکلاتی در اجرای این طرح وجود دارد؟
هم اکنون شهروندان اطلاعات کامل به دست آورده‌اند و مشکل عدم آگاهی حل شده و فقط گاهی زمان‌بندی رعایت نشده و حساسیت بر روی مدیریت پسماند ندارند در حالی که باید بدانند یکی از مسائل مهم زندگی مدیریت پسماند است و شیوه نامه قانونی نیز تکلیف کرده که شهروند باید آن رعایت کند.

در مواردی حتی می‌توان برخورد قضایی با افرادی که قانون پسماند را رعایت نمی‌کنند، داشت ولی ما هنوز وارد شیوه‌های قانونی نشدیم و سعی داریم این کار را با تشویق و ترغیب پیش ببریم ولی در ادامه کار اگر افراد با تذکر و روش صحیح توجیه نشوند با آنها برخورد قانونی خواهیم کرد.

مردم در نگهداری زباله به چه مواردی باید توجه داشته باشند تا مشکلات کمتری به وجود بیاید؟
جداسازی زباله خشک از زباله‌های تر موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد چون با این کار حجم زباله کمتر شده و با توجه به این‌که زباله‌ها به صورت یک شب در میان جمع‌آوری می‌شوند آلودگی کمتری به وجود می‌آید و نگهداری آن برای شهروندان راحت‌تر است.

برای تحقق این هدف هم کارهای انگیزشی صورت گرفته و جشنی با عنوان همیاران بازیافت برگزار شد و حدود ۸۰ میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

همچنین باشگاه همیاران بازیافت ایجاد شده و نرم افزارهای آموزشی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و این یک کار ارزشی برای خانواده‌ها است.

برای رعایت بهداشت در نگهداری زباله باید چه نکاتی را مورد توجه قرار داد؟
کم حجم کردن زباله که به آن اشاره شد موضوع مهمی بوده و یکی از مشکلات موجود در جمع‌آوری پسماند نشت شیرابه است که البته با ماشین‌های مکانیزه این اتفاق کمتر می‌افتد ولی باز هم شاهد این مشکل هستیم که هزینه زیادی برای مدیریت شهری دارد و شهروندان باید به رطوبت گیری پسماند دقت کنند چرا که کاهش رطوبت موجب کاهش شیرابه و حفظ بهداشت محیط زیست می‌شود.

ذخیره زباله و نگهداری آن باید دغدغه شهروندان باشد و راهکار‌های آموزشی را رعایت کنند تا مشکل کمتری به وجود بیاید.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcd5o0s.yt0xj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما