سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : 32900
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

زیارت جامعه کبیره امام هادی (ع) معیار جامعی از امام‌شناسی ارائه می‌دهد

قم نيوز : قم نگار: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: با تحلیل زیارت جامعه کبیره می‌توان به معیارهای امام‌شناسی در نگاه شیعه دست یافت.
زیارت جامعه کبیره امام هادی (ع) معیار جامعی از امام‌شناسی ارائه می‌دهد
به گزارش قم نگار، آیت الله‌ محسن غرویان با اشاره ویژگی‌های برجسته امام علی النقی (ع) اظهار داشت: دو لقب مشهور امام‌هادی(ع) یعنی دولقب نقی و هادی است نشان دهنده عمق شخصیت این امام بزرگوار است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه نقی به معنای پاک است، افزود: این نشان می‌دهد که آن حضرت از جهت تقوا و پرهیزگاری انسانی پاک بودند که با این نام خطاب می‌شدند و به آن مشهور بودند.

وی با تاکید بر اینکه این امام هادی و راهنمایی مردم بوده‌اند، خاطرنشان کرد: ایشان از جهت حکمت نظری هم در کنار حکمت عملی الگو و نمونه بوده‌اند و هم در مسائل علمی، کلامی، فلسفی و احکام فقهی نقش تربیتی داشته‌اند.

آیت الله‌ محسن غرویان با اشاره به اینکه در مسائل سیاسی و اجتماعی هم همزمان به هفت خلیفه عباسی بودند، تصریح کرد: اوضاع و شرایط در زمان ایشان به گونه‌ای بوده است که همیشه ایشان تحت فشار بوده و به دربار حکومتی فرا خوانده می‌شدند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به شرایط سخت نظارتی در دوران امام هادی (ع) و بازخواست‌هایی که خلفا از ایشان به عمل می‌آوردند، تاکیدکرد: در عین حال امام هادی (ع) به وظیفه دینی و شرعی خود عمل می‌کردند و پاسخگوی مسائل دینی مردم بودند.

وی باتاکید بر جایگاه بسیار مناسب اخلاقی امام هادی (ع) در بین مردم، تصریح کرد: رسیدگی به ایتام، فقرا و بیچارگان و همدلی باآن‌ها جزئی از اموری است که امام هادی (ع) با پشتکار به آن می‌پرداختند و جز سجایای اخلاقی ایشان است.

آیت الله‌ محسن غرویان با اشاره به شاگردان برجسته‌ای که ایشان تربیت کردند، تاکیدکرد: شاه عبدالعظیم حسنی و فضل بن شازان نیشابوری از جمله کسانی هستند که در محضر ایشان پرورش پیدا کرده‌اند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه محدثان بسیاری روایاتی از ایشان نقل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از جمله زیارات مشهوری که از امام هادی ‌(ع) در کتب امثال شیخ طوسی و شیخ صدوق آمده است، زیارت جامعه کبیره است.

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره یک دوره فلسفه امامت و ولایت است، افزود: فلسفه هدایت و امام‌شناسی در این زیارت مطرح شده که اگر انسان با دقت فرازهای زیارت جامعه را بخواند ویژگی‌های امام و رهبر جامعه را می‌تواند به خوبی درک کند.

آیت الله‌ محسن غرویان با اشاره به اینکه این زیارت در بین مسلمانان و شیعیان از شهرت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: برای هر یک از امامان می‌توان این زیارت را خواند و در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قومی هم این زیارت آمده است.

وی افزود: نکات بسیار عمیقی در امامت‌شناسی در این زیارت آمده است و آن را تحلیل و تحقیق برجسته‌ای از امامت در نگاه شیعه شمرده‌اند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdzn0s.yt0xz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما