دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 10035
گیلکی انتقاد کرد:

عدم پذیرش دانشجوی دختر در دوره شبانه دانشگاه‌های قم

قم نيوز : قم نیوز: کارشناس مسئول مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم از عدم پذیرش دانشجوی دختر در دوره شبانه دانشگاه‌های قم و تنها پذیرش دانشجوی پسر در دوره شبانه در رشته ریاضی و فنی خبر داد.
عدم پذیرش دانشجوی دختر در دوره شبانه دانشگاه‌های قم
به گزارش قم نیوز، عباس گیلکی در شورای آموزش و پرورش شهرستان قم که در فرمانداری قم برگزار شد با اشاره به عدم پذیرش دانشجوی دختر در دوره‌های شبانه دانشگاه‌های قم بیان کرد: در دهه ۷۰ تنها به قبولی حدود یک دهم دانش آموزان توجه می‌شد بدون اینکه به وضعیت اشتغال آنها توجه شود از این رو سازمان سنجش به این منظور تعداد مراکز دانشگاهی را افزایش داد.
وی ادامه داد: با وجود افزایش مراکز دانشگاهی باز از این مسئله که آیا ظرفیت لازم برای اشتغال نیز فراهم شده است یا نه غافل مانده ایم.

تنزل رتبه قم در قبولی و ظرفیت پذیرش در دانشگاه
مدیر گروه مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: در سال ۸۳، ۸۴ و ۸۶ وضعیت خوبی در قبولی و ظرفیت پذیرش در دانشگاه وجود داشته است اما در سال ۸۷ به یکباره رتبه استان قم در این زمینه از دوم به رتبه هفتم تنزل یافت.

وی گفت: یکی از علل این تنزل تغییر سیاست سازمان سنجش بود که موجب شد استان هایی که توانسته بودند در استان خود دانشگاه ایجاد کنند گوی سبقت را بربایند.

گیلکی ادامه داد: با وجود رشد قبولی در قم در سالهای اخیر با ظرفیت سازی در دانشگاه‌ها باز هم این رشد در مقایسه با سایر استان‌ها نتوانسته رتبه ما را جابجا کند.

قم در سالهای اخیر بیشترین کاهش ظرفیت را داشته است
وی بیان کرد: استان قم در سالهای اخیر بیشترین کاهش ظرفیت را داشته است که این امر تنزل ما را از رتبه اول به رتبه هفتم توجیه می کند.

گیلکی گفت: علل کاهش ظرفیت در قم را می‌توان عدم تاسیس و راه اندازی بموقع دانشگاه صنعتی قم و توجه صرف به رشته‌های علوم انسانی در آن سالها نام برد.

وی ادامه داد: همچنین عدم پذیرش داوطلب در دوره‌های شبانه در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم تجربی و عدم پذیرش داوطلب دختر در دانشگاه صنعتی قم و اینکه تقریبا ۸۰ درصد از سهمیه رشته‌های شبانه به داوطلبان استان اختصاص دارد که با تعطیلی دوره‌های شبانه داوطلبان استان در سال ۹۱ از این مزیت محروم شده‌اند.

مدیر گروه مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان قم اضافه کرد: بر اساس جدول مقایسه استان قم در آزمون سراسری به تفکیک جنسیت و گروه آزمایشی در سال ۸۴ الی ۹۱ علی رغم این که استان قم هر ساله رشد قابل توجهی در آمار قبول شدگان نسبت به سال قبل داشته است اما در مقایسه با استان های بالاتر از خود نتوانسته رقابت جدی داشته باشد، از جمله دلایل آن روش‌های آموزش و کیفیت آموزشی مدارس، کمبود واحدهای دانشگاهی و عدم پذیرش دانشجو به خصوص در دوره‌های روزانه و شبانه، افزایش محدود رشته‌های دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی و نیز کاهش انگیزه ورود به این دوره‌ها دانست.

وی بیان کرد: عدم موافقت خانواده‌ها به خصوص داوطلبان دختر به مهاجرت دختران به سایر شهرها با عنایت به بافت ویژه استان قم از دیگر علل کاهش ظرفیت در قم بوده است.

گیلکی گفت: بیشتر سئوالات کنکور مفهومی شده است و این می‌طلبد که دبیری که وارد دوره متوسطه می‌شود برای آموزش از شیوه استفهامی استفاده کند.

وی بیان کرد: از آنجایی که در استان قم در جذب هیئت علمی و اساتید مشکلی وجود ندارد بهتر است متولیان این امر دلسوزانه نظر سنجی کرده و رشته های مورد نیاز در قم را شناسایی و به ایجاد آنها اقدام کنند.

انتهای پیام/115/
https://qomnews.ir/vdciwuaz.t1aup2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما

عباس
آیا یکی از اهداف و چشم اندازهای تاسیس دانشگاه صنعتی قم جذب دانشجویان دختر بومی و عدم مهاجرت دختران قمی نبوده است؟ آیا دانشگاه قم نمی توانست دانشجوی مهندسی پسر را از استان قم جذب نماید که این کار در حال انجام است؟ پس به چه دلیل و مستنداتی پذیرش دانشجوی دختر در این دانشگاه کنسل شده است؟!