قم نيوز : نشست مسئولیت کیفری «یقه سفیدان» به همت مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.
برگزاری نشست مسئولیت کیفری «یقه سفیدان» در قم
برگزاری نشست مسئولیت کیفری «یقه سفیدان» در قم
به گزارش قم نیوز کرسی علمی ترویجی «نشست علمی مسئولیت کیفری مطلق در جرایم یقه سفیدان« روز چهارشنبه با حضور جمعی از مدرسان حقوق و جرم‌شناسی به همت مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمد حسنی، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ابتدای این نشست گفت: در دسته بندی تخلفات و جرایم خاص با دو دسته از جرایم یقه سفیدان و یقه آبی‌ها روبه رو هستیم که در این بین یقه سفیدان به خاطر برخورداری از قدرت و ثروت و ارتباط با حاکمیت در حاشیه امنی قرار دارند و قوه قضاییه را در چالش قرار می‌دهند.

وی افزود: در مقابل یقه سفیدان، یقه آبی‌ها حضور دارند که مجرمان عادی را شامل می‌شود که از نظر برخورداری از قدرت، نفوذ و ارتباط با حاکمیت ویژگی‌های یقه سفیدان را ندارند.

مدرس فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فساد اقتصادی یکی از مهمترین جلوه‌های جرایم یقه سفیدان است که آثار مخرب فساد اقتصادی آن به دلیل قدرت و نفوذی که این افراد دارند در ابتدای امر مشخص نمی‌شود و یقه سفید نوعا بدون این که فردی متعرض فعالیت او شود، اهداف خود را دنبال می‌کند.

حسنی با بیان این که  یقه سفیدان از قدرت و نفوذ و رانت  برخوردار هستند، گفت: فساد اقتصادی یقه سفید‌ها در قوانین کشور به درستی تدوین نشده و قوانین موجود نیز به جای برخورد با مفاسد اقتصادی، وضعیت شکلی به خود گرفته و به مباحث ساختاری پرداخته است.

انتهای پیام/ 106
https://qomnews.ir/vdcawun6o49nw61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما