قم نيوز : مسئول همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی گفت: در این همایش به دنبال معنویت اصیل اسلامی هستیم و در محورهای همایش تلاش می‌شود عرفان و معنویت اسلامی بازنمایی شود.
همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت‌های اسلامی در قم برگزار می‌شود
همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت‌های اسلامی در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی سبحانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی که در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: انسان همواره به دنبال برون‌رفت از زندگی روزمره و دغدغه‌های ظاهری دنیا و تعلق به امور متعالی است.

وی افزود: امروز توجه به معنویت روزبه‌روز بیشتر شده و اسلام به‌عنوان آخرین دین الهی و برنامه کامل، توجه به معنویت را به‌عنوان عنصر کامل به برنامه زندگی انسان موردتوجه قرار داده است.

مسئول همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی بیان کرد: جریان‌هایی با برداشت‌های نادرست از معنویت مسیر معنویت فطری و ایمان حقیقی انسان را دچار انحراف کردند، معنویت‌های خودساخته و ساخته ذهن و خیال انسان سبب شد که افرادی که تشنه معنویت هستند راه را گم‌کرده و مسیر نادرست در زمینهٔ معنویت را پیش بگیرند.

سبحانی ادامه داد: در تاریخ اسلام جریان‌های باطل ازجمله تصوف‌های منحرف از معنویت سوءاستفاده کردند و از سوی دیگر در دنیا غرب نسخه‌هایی با عنوان دین و معنویت پیچیده شد که آن‌ها نیز مسیرهای انحرافی را برای بشر گشودند و در سراسر دنیا این گرایش‌های معنوی و فرقه‌های نوظهور بسیاری از نسل جوان را به‌سوی خود جلب می‌کند.

وی افزود: در همایش نخست ادبیات علمی گسترده و عمیق ایجاد شد و برای نخستین بار فرقه‌های نوظهور در محیط‌های آکادمیک حوزوی موردبررسی قرار گرفتند و در جلسات نقد و بررسی که برگزار شد به دنبال آسیب‌شناسی فرقه‌های نوظهور بودیم.

مسئول همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی با تاکید براینکه در این همایش به دنبال معنویت اصیل اسلامی هستیم، تصریح کرد: در محورهای همایش تلاش می‌شود "عرفان و معنویت اسلامی" بازنمایی شود، شورای علمی همایش پس از همایش نخست با جلسات مکرر و استفاده از نظرات اندیشمندان حوزه و دانشگاه به محورهایی دست پیدا کرد که می‌تواند در حوزه معنویت‌های نوظهور و اسلامی صورت بگیرد.

سبحانی بیان کرد: موضوع معنویت مهم‌ترین مسئله دنیای امروز است و این همایش می‌تواند مشارکت نخبگان و محققان و دانشمندان را به همراه داشته باشد و  این نیاز جهانی را برطرف کند، بسیاری از محققان تصریح می‌کنند که آنچه در عرفان مکتب اهل‌بیت(ع) وجود دارد در جهان علم و دین بی‌نظیر است و معارف معنوی در قرآن و ادعیه معصومین(ع) و در کلام گوهربار اهل‌بیت عصمت و طهارت از بخش‌های درخشان معنویت و فرهنگ اسلامی است که متأسفانه هنوز به‌صورت کامل در جامعه شناخته‌نشده است.

وی با بیان اینکه همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت های اسلامی از دو بعد علمی و عملی برخوردار است، افزود: مسئله معنویت امروز مهم‌ترین موضوع در جامعه دنیای امروز است و معنویت از کف جامعه به محیط‌های آکادمیک آمده است و از این مقوله علمی و عملی زمانی موفق می‌شود که هردو بعد با یکدیگر دیده شود.

مسئول همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی گفت: برخی بعد نظری و علمی را تقویت می‌کنند و از اینکه در بدنه جامعه اسلامی و انسانی چه می‌گذرد غفلت می‌کنند و تلاش می‌کنیم با حرکت رسانه‌ای این موضوع را عمق دهیم که بدنه جامعه فرهنگی ما اصحاب فرهنگ و تربیت و اندیشه‌ساز جامعه درگیر مسئله شوند.

سبحانی خاطرنشان کرد: شورای علمی که این طراحی و معماری را انجام داده و نظارت آن را بر عهده دارد از اساتید به نام و کارکشته در حوزه ودانشگاه هستند و ویژگی این اساتید این است که درصحنه کار مباحث معنویت در کشور و مشاوران و کارشناسان این عرصه هستند، امیدواریم این همکاری حوزه و دانشگاه نگاه عملی به حوزه معنویت ما را در گام دوم این همایش به اهداف مدنظر برساند.


انتهای پیام / 106
https://qomnews.ir/vdcdfx0fsyt0zn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما