دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : 102920

همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : دبیر همایش کتاب سال حوزه گفت: بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و معرفی و تقدیر از برگزیدگان روز پنج‌شنبه ۵ اسفندماه ساعت ۹ صبح با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و صاحبان اثرات برتر برگزار می‌شود.
همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود
همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید حمید جزایری ظهر امروز در نشست خبری کتاب سال حوزه که در سالن جلسات انجمن علمی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: این همایش به بررسی آثار حوزویان اعم از ایرانی و غیرایرانی و برادران و خواهران می‌پردازد.

وی افزود: در سال 99 در بخش کتاب 1336 اثر به دبیرخانه ارسال که پس از ارزیابی اولیه 1002 اثر واجد شرایط شناخته شدند، گروه کلام و فقه و اصول بالاترین آثار را به خود اختصاص دادند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: با حضور 3 الی 5 عضو علمی دبیرخانه درمجموع 3 هزار اثر ارزیابی اجمالی انجام شد و برخی آثار از گردونه رقابت خارج شدند و 275 اثر به مرحله دوم ارزیابی تفصیلی راه یافتند.

جزایری عنوان کرد: این آثار بحث و بررسی شدند و نتایج ارزیابی در گروه‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفت و سپس در شورای علمی دبیرخانه که بالاترین مجمع تصمیم‌گیری با حضور افراد شاخص حوزه است مطرح و درنهایت 3 اثر به‌عنوان اثر برگزیده، 24 اثر شایسته تقدیر و 43 اثر شایسته تحسین شدند.

وی تصریح کرد: در سال 99 با 30 درصد رشد نسبت به سال 98 مواجه بودیم و بخش فرهنگی تبلیغی 84 درصد رشد داشت و درزمینهٔ مقالات از 92 نشریه علمی‌پژوهشی و علمی‌ترویجی با مجوز حوزه‌های علمیه 250 مقاله به دبیرخانه ارسال شدند که 241 مقاله واجد شرایط اولیه بودند که در 16 گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دبیر همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: یک مقاله به‌عنوان برگزیده و 5 مقاله شایسته تقدیر شدند، بالاترین آثار در بخش مقالات مربوط به کلام 35، فقه و اصول 34 و علوم اجتماعی 33 مقاله بوده است، علی‌رغم شرایط کرونا استقبال حوزویان از همایش کتاب سال حوزه روند خوبی داشته است.

جزایری با اعلام اینکه "درزمینهٔ پایان‌نامه‌های دکتری نسبت به سال 98 رشد 55درصدی داریم"، گفت: بیشترین رساله‌ها مربوط به فقه و اصول و رشته تفسیر بوده است، این همایش مربوط به حوزویان اعم از طلاب خواهر و برادر است که 61 کتاب و 16 پایان‌نامه و 12 مقاله از اثرات ارسال‌شده توسط خواهران به این جشنواره است که در فرایند ارزیابی 5 نفر به‌عنوان افراد برتر انتخاب شدند.

10درصد آثار ارسال‌شده به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه برای طلاب غیرایرانی است

وی گفت: از کشورهای مختلف اعم از عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان، کلمبیا، ترکیه، لبنان و سوریه صاحبان‌قلمی در این همایش بین‌الملل حضور دارند و درمجموع 10 درصد آثار برای طلاب غیرایرانی است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و معرفی و تقدیر از برگزیدگان روز پنج‌شنبه 5 اسفندماه ساعت 9 صبح با حضور مدیر حوزه‌های علمیه و صاحبان اثرات برتر برگزار می‌شود، این مراسم از برخی از شبکه‌های صداوسیما ازجمله شبکه نور، رادیو معارف و شبکه ایران‌پرس به‌صورت مستقیم پخش می‌شود.

جزایری گفت: در مراسم اختتامیه همایش کتاب سال حوزه از چهار ناشر و سه مرکز پژوهشی برتر تقدیر می‌شود، ضمن اینکه از سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه بهره‌مند‌ می‌شویم و یکی از شخصیت‌های فاخر حوزوی در این مراسم تقدیر می‌شود.

نمایش بخشی از آثار علمی حوزویان ازجمله اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه است

وی گفت: نمایش بخشی از آثار علمی حوزویان ازجمله اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه است، قطعاً آثار حوزویان بیش از این مقداری است که وارد جشنواره می‌شود ولی جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی ازجمله اهداف برگزاری این همایش است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: در بخش علوم انسانی اسلامی 43 اثر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، بیانیه گام دوم، اقتصاد مقاومتی، حوزه و روحانیت، محیط زیست و منابع طبیعی محورهای ویژه‌ای است که در این همایش موردتوجه است.

جزایری افزود: امیدواریم این همایش در تعمیق پژوهش موفق باشد و بخشی از نیازهای پژوهشی جامعه را رفع کند، همایش بعدی 15 اسفندماه آغاز می‌شود و تا پایان خردادماه 1401 به پایان می‌رسد و از حوزویان می‌خواهیم که برای شرکت در این همایش اقدام کنند.

وی گفت: امسال نسبت به دوره‌های قبل درزمینهٔ آثار پذیرفته‌شده با رشد خوبی مواجه هستیم درمجموع حدود 20هزار اثر به دبیرخانه بیست‌ودو دوره همایش کتاب سال حوزه ارسال شده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با اعلام اینکه "از حدود 1400 کتاب سال و مقاله سه اثر برگزیده داریم"، اضافه کرد: مراحل ارزیابی مختلف و انبوه آثار ورودی موردتوجه است، تلاش می‌شود شاخص‌ها سختگیرانه‌تر باشد و اعتقاد داریم حوزه ظرفیت دارد تا آثار تولیدی به‌صورت مطرح و بین‌المللی باشد و درزمینهٔ افراد برگزیده سختگیری زیادی انجام می‌شود.

جزایری خاطرنشان کرد: هر مجله علمی‌پژوهشی از هر شماره خود فقط یک مقاله را می‌تواند به جشنواره کتاب سال حوزه ارائه دهد و سختگیری این است که مقاله در مجله علمی چاپ شده باشد، از هر شماره فقط یک مقاله قابل‌انتقال به جشنواره است و در رساله‌های علمی فقط رساله درزمینهٔ دکتری قابل ورود به گردونه ارزیابی است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb55b8grhbg9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما