دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : 104222

آب درعمق ۳۰۰متری قم هم دسترس نیست/صرفه جویی تنهاراه عبور از بحران

قم نيوز : تنها راه برای عبور از بحران آب با توجه به کاهش نزولات آسمانی، افزایش جمعیت و مصرف بالا در بخش کشاورزی و فضای سبز در استان قم، صرفه جویی حداکثری است.
آب درعمق ۳۰۰متری قم هم دسترس نیست/صرفه جویی تنهاراه عبور از بحران
آب درعمق ۳۰۰متری قم هم دسترس نیست/صرفه جویی تنهاراه عبور از بحران
به گزارش قم نیوز خشکسالی و تنش‌های آبی این روزها به اصلی ترین چالش اکثر استان‌ها تبدیل شده و گریبان بسیاری از شهرهای کشور را گرفته است و قم نیز از این ماجرا مستثنی نبوده و اغراق نیست اگر بگوییم تأمین آب، بزرگترین دغدغه و مشکل استان قم است.

قم با مساحت حدود ۱۱ هزار کیلومتری در منطقه‌ای کویری کشور قرار گرفته و از جهت بارش نزولات آسمانی، در ردیف استان‌های کم بارش قرار دارد؛ با این شرایط متأسفانه آب در این منطقه گرم و خشک سخاوتمندانه مصرف می‌شود و شهروندان به بحران کم آبی توجه لازم ندارند و اهتمام جدی به امر صرفه جویی وجود ندارد.

سرانه مصرف آب در شهر قم را ۱۶۹ لیتر در شبانه‌روز است که این میزان بالاتر از استانداردهای کشوری و جهانی است و میزان متوسط بارش در استان قم نیز ۶۰ درصد کمتر از میزان میانگین کشور است و منابع آب سطحی و زیر زمینی پاسخگوی استان نیست و همین عوامل نشان می‌دهد که قم از جمله استان‌های با شرایط بحرانی در تأمین آب شرب است.

در سالهای اخیر سرانه مصرف آب شرب در استان قم تا ۱۲ درصد نیز افزایش یافته و در حال حاضر ۸۰ درصد آب استان از منابع سطحی شامل سدهای کوچری و ۱۵ خرداد تأمین می‌شود و شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی در حوزه آبریز مربوط به این دو سد، افت شدید حجم ذخیره مخزن آن‌ها را به دنبال داشته است.

در اکثر سفره‌های آب زیرزمینی موجود در استان قم، افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده، به گونه‌ای که میانگین افت سطح ایستایی در استان حدود ۱ متر و در بعضی نقاط به ۲ متر در سال نیز می‌رسد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcir5azrt1aur2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما