شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب : 10527
رییس سازمان انتقال خون استان قم:

اهدای خون در هر شرایطی امکان پذیر است/ تنها ده درصد از اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند

قم نيوز : قم نیوز : رییس سازمان انتقال خون استان قم، بابیان اینکه اهدای خون به بیماران نیازمند، مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی کند، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و اطلاع رسانی میان بانوان،تنها ده درصد از اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند.
اهدای خون در هر شرایطی امکان پذیر است/ تنها ده درصد از اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند
به گزارش قم نیوز ، علی الهی  با اشاره به اینکه بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، تاکید کرد: شرایط عمومی اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه حرارت، نبض، میزان هموگلبین در زنان و مردان تفاوتی با یکدیگر ندارد و زنان حداکثر ۳ بار در سال می توانند خون اهداء کنند.

به گفته وی؛ برای خانم ها پس از دوران یائسگی همانند مردان، اهدای خون ۴ بار در سال نیز امکان پذیر می باشد.

رییس سازمان انتقال خون قم بیان کرد: اهدای منظم می تواند بخشی از آهن بدن را کاهش دهد که از دست دادن آهن بدن نیازمند رژیم غذایی مناسب در بانوان دارای اهمیت است.

الهی افزود: با توجه به شیوع بالای کمبود آهن در زنان اهداء کننده، آموزش های تغذیه ای و تجویز قرص آهن مکمل به منظور جلوگیری از افت ذخایر آهن امری لازم و ضروری است زیرا توانایی این افراد را برای اهدای خون ارتقاء می بخشد.

وی با اشاره به علایم شایع کم خونی فقر آهن افزود:رنگ پریدگی در پوست، زبان، مخاط داخل لب و پلک چشم ها، خستگی زودرس، سرگیجه، سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، حالت تهوع و کسب عادات غذائی غلط در مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک و یخ از علائم فقر آهن می باشد.

رییس سازمان انتقال خون قم، اظهار داشت: استفاده از غذاهای سرشار از آهن همانند جگر، قلوه، انواع گوشت قرمز، ماهی و قسمت های تیره گوشت مرغ از بهترین شیوه ها به شمار می رود که آهن موجود در منابع حیوانی به آسانی جذب بدن می شود.

الهی یادآور شد:از دیگر روش ها در تامین آهن خون نیز استفاده از زرده تخم مرغ، حبوبات مانند عدس و لوبیا، سبزیجات با برگ های سبز تیره چون اسفناج و جعفری، آجیل و خشکبار، مصرف غذاهای حاوی ویتامین C همچون مرکبات، گوجه فرنگی و سبزیجات می باشد.

وی با تاکید بر اهمیت مصرف درست غذاها برای جذب آهن نیز گفت:مصرف همزمان غذاهای سبوس دار مانند گندم، ذرت، برنج، جو و سویا جذب آهن را کاهش می دهند در حالی که استفاده از غلات جوانه زده به ویژه ماش و گندم باعث افزایش جذب آهن غیر گوشتی می شود.

الهی تاکید کرد: باید دقت شود که مصرف چای و قهوه یک ساعت قبل تا دوساعت بعد از صرف غذا جذب آهن را بسیار کاهش می دهد.

وی در خصوص روش درمان و پیشگیری از کم خونی فقر آهن به وسیله مکمل های خوراکی نیز اذعان کرد:پس از هر بار اهدای خون در صورت صلاحدید پزشک اهداکنندگان، تعداد ۳۰ عدد قرص فروس سولفات ارائه می شود که باید در مصرف ان با توجه به تحریک معده و مشکلات گوارشی به درستی مصرف شود.

رییس سازمان انتقال خون افزود در خصوص عدم تمایل مردم به اهدای خون نیز اظهار داشت: با توجه به اهدای خون به عنوان اهدای زندگی و حیات به بیماران و نیازمندان باید علل عدم تمایل به این اقدام خداپسندانه به درستی ارزیابی شده و در این راستا اطلاع رسانی درستی صورت پذیرد.

الهی: پیری، فقدان وزن لازم،کم خونی، ترس، تنفر از سرنگ و آمپول، احساس بی نیازی مردم به نوع خونی افراد، نگرانی از ضعف و ناتوانی، ترس از ایجاد آسیب و نداشتن فرصت برای اهدا از عوامل مهم در عدم تمایل برای اهدای خون به شمار می رود که هر یک از این موضوعات مانعی به شمار نمی رود.

رییس سازمان انتقال خون استان قم، تصریح کرد: حجم خون اهدایی به زودی جایگزین می شود و احساس ضعف به سرعت با پذیرایی مختصر به حالت اولیه باز می گردد.

الهی عنوان کرد: امکان آلوده شدن اهداکنندگان خون به ویروس ایدز و سایر عفونت ها هرگز وجود ندارد زیرا کلیه وسایل مصرفی برای خونگیری استریل و یک بار مصرف می باشد.
https://qomnews.ir/vdcefn8z.jh87wi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما