يکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : 10796
رئیس جدید دانشگاه مذاهب اسلامی خبرداد

ايجاد کرسی‌های فقه مقارن با رویکردی بین‌المللی

قم نيوز : قم نیوز: حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغی كه به‌عنوان رئيس جديد دانشگاه مذاهب اسلامی انتخاب شد، در پيامی دستور كار جديد اين دانشگاه را ايجاد كرسی‌های فقه مقارن با رويكردی كارآمد و بين‌المللی ذكر كرد.
ايجاد کرسی‌های فقه مقارن با رویکردی بین‌المللی
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغی، رئيس جديد دانشگاه مذاهب اسلامی با صدور پيامی به‌مناسبت تصدی مسئوليت اين دانشگاه تصريح كرد: اينجانب اينک با پذيرش مسئوليت دانشگاه مذاهب اسلامی، توفيق يافته‌ام تا به انتقال تجربه‌ها و نگاه‌های حوزوی ـ تقريبی خود به عرصه‌ای مرتبط به فقه مقارن، عرصه‌ای كه استعدادهای قابل توجهی را جهت ايجاد تحول در زمينه اين دانش مهم در خود جمع كرده است، دست زنم و به ياری خداوند خواهم كوشيد اين استعدادها به سمت برقراری تبادل فكر و فقه ميان دو حوزه قم و نجف و نهادهای علمی جهان اهل سنت به پيش رود.

وی در اين پيام آورده است: از اين پس دو نهاد دانشگاه مذاهب اسلامی و پژوهشگاه مطالعات تقريبی می‌توانند جهت هموار سازی مسير ايجاد كرسی‌های اين دانش كمتر فعال شده در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علميه در جهان اسلام ايفای نقش كنند و به كمک نهادهای علمی داخلی و خارجی تعريف و رويكردی كارآمد را برای آن ارائه و بار ديگر الگوی شيخ طوسی و ابن رشد اندلسی را در فقه مقارن احيا كنند.

يادآور می‌شود، آيت‌الله عبدالكريم بی آزار شيرازی پيش از اين رياست دانشگاه مذاهب اسلامی را برعهده داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغی همچنين انتخاب دبيركل جديد مجمع جهانی تقريب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی را فرصتی مغتنم برای حوزه و دانشگاه توصيف كرد كه تمركز بر ديپلماسی وحدت اسلامی و انجام گفتگوهای جدی و علمی می‌تواند ثمره آن باشد.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمين مبلغی تاكنون فعاليت‌ها و مسئوليت‌های مختلفی از جمله تدريس درس خارج فقه و اصول حوزه علميه قم، ریاست مركز تحقيقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رياست پژوهشگاه مطالعات تقريبی، مسئوليت پژوهشكده فقه و حقوق، مديريت گروه فقه مقارن مدرسه تخصصی فقه و اصول و ... را بر عهده داشته است.

وی تاكنون با حضور در بيش از ۳۰ همايش بین‌المللی در كشورهای مختلف جهان به ارائه مقاله و سخنرانی پرداخته و در هيئت تحريريه سه مجله تخصصی فقهی و تأليف بيش از هفتاد مقاله عملی ـ پژوهشی نقش داشته است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdccemqs.2bqxo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما