قم نيوز : دومین شهر گردشگری مذهبی کشور که در حلقه ورودی 17 استان کشور قرار دارد، در اربعین امسال هم چون سال‌های گذشته آماده میزبانی و اسکان زائران اربعین تا پایان صفر بوده و برای این امر مدیریت شهری خدمات مطلوبی را تدارک دیده است.
قم عمود نخست پیاده‌روی اربعین/قم برای میزبانی از زائران اربعین آمادگی کامل دارد.
قم عمود نخست پیاده‌روی اربعین/قم برای میزبانی از زائران اربعین آمادگی کامل دارد.
به گزارش قم نیوز،قم که دومین شهر گردشگری مذهبی کشور است و از سویی در حلقه اتصال ۱۷ استان کشور قرار گرفته است و مانند سال‌های گذشته آماده پذیرایی و اسکان از آن دسته از زائرانی است که هنگام عزیمت به عتبات به قم وارد می‌شوند.

شهر قم با سه محور پذیرایی از زائران پیاده‌روی اربعین که هنگام رفتن و یا بازگشت از شهر کربلا وارد قم می‌شوند و یا آن دسته از زائرانی که جامانده پیاده‌روی اربعین هستند و علاقه دارند اربعین را در شهر کریمه اهل‌بیت(علیه‌السلام) سپری کنند و یا آن دسته از زائران خارجی مانند پاکستانی‌ها، آذری‌ها، هندی‌ها و... که طی مسافت‌های طولانی برای رهسپاری به شهر کربلا به قم وارد می‌شوند، باید خود را آماده اسکان و میزبانی از زائران کند.

هرچند در طول سال و مناسبت‌های مذهبی و ملی شهر قم میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر ایرانی و خارجی است، اما در اربعین حسینی میزبانی از زائران در شهر کریمه اهل‌بیت(علیه‌السلام) طور دیگری باید تعبیر شود؛ لذا به همین دلیل از همان روزهای ابتدای ماه محرم ستاد ویژه اربعین در مدیریت شهری قم تشکیل یافت تا مدیریت کلان‌شهر قم در زمینه اسکان، خدمات و پذیرایی از زائران برنامه‌ریزی مطلوبی داشته باشد.

با توجه به اینکه در قم میزبانی از این حجم زائرین که بیشترین تعداد آن زائرانی از کشور پاکستان هستند و برای رسیدن به پیاده‌روی اربعین در کشور عراق مسافت‌های طولانی را طی مسیر کرده و نهایتاً برای استراحت کوتاه، هم در رفت و هم بازگشت به شهر قم آمده نیاز به اسکان و خدمات رفاهی و تغذیه و پذیرایی مطلوبی دارند همه دستگاه‌های اجرایی با مدیریت شهری همکاری تا میزبانی مطلوبی از این زائران صورت گیرد. خدماتی از قبیل اسکان، همکاری در توزیع تغذیه ، حمل‌ونقل مطلوب، تهیه ارزاق، برنامه‌های فرهنگی و امنیتی و دیگر برنامه‌ها نیاز به انسجام و همکاری دارد؛ لذا مدیریت شهری طی کمیته‌های 10 گانه ای که تشکیل داده و در زیرمجموعه کمیته خدمات شهری با همکاری شهرداران هشتگانه برنامه‌های خوبی را در دست اقدام دارد.

مدیریت شهری قم در خدمت زائران اربعین است

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی اربعین حسینی، طرح علمداران خدمت، با تقدیر از خدمات کارکنان شهرداری قم در مناطق هشتگانه، سازمان‌ها، ادارات و تمام مجموعه شهرداری قم که در تاسوعا و عاشورای حسینی خدمات مناسبی به عزاداران اباعبدالله حسین (ع) ارائه کردند، می‌گوید: ستاد اربعین حسینی در شهرداری قم تقریباً از ۴۰ روز قبل با محوریت حوزه معاونت خدمات شهری و سازمان‌های تابعه شهرداران مناطق هشت‌گانه، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و سایر ادارات کل تشکیل‌شده و خدمات خوبی را نیز در دهه اول، دوم و سوم محرم به‌خصوص در عاشورا و تاسوعای حسینی ارائه داده است.

مهدی اصفهانیان‌مقدم می‌افزاید: ابلاغیه وزارت کشور مبنی بر معین بودن شهرداری قم نسبت به شهرداری کرمانشاه، ابلاغ‌شده و با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده با شهرداری و معاونت خدمات شهری کرمانشاه، امیدواریم بتوانیم در کرمانشاه نیز خدمات و پوشش‌های لازم را در حد بضاعت داشته باشیم؛ با توجه به استقرار موکب حضرت معصومه سلام‌الله‌علیه قم در مسیر نجف تا کربلا با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده و طبق رویه سنوات گذشته، مساعدت‌هایی از لحاظ نیروی انسانی و برخی ماشین‌آلات را در این موکب به عمل خواهیم آورد.

وی در ادامه اظهار می‌کند: پیش‌بینی‌ها در خصوص حضور سیل عظیم زائران اباعبدالله الحسین (ع) از اقصی نقاط کشور و ۱5 کشور ازجمله پاکستان، افغانستان و آذربایجان در قم تصریح کرد: امسال در ایام اربعین در سه محور برنامه‌ریزی انجام‌شده و اولویت ما طبق دستور شهردار ، ارائه خدمات حداکثری در ایام اربعین حسینی به زائرین، مسافرین و همشهریان است و امیدواریم این مهم بر اساس برنامه‌ریزی‌های جامع محقق شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم بیان می‌کند: در برنامه‌ای که در ستاد تسهیلات امور زائرین و اربعین حسینی (ع) در استانداری تدوین‌شده است، در مسجد مقدس جمکران میزبان زائرین ایرانی خواهیم بود و طبق رویه که داریم هماهنگی و همکاری لازم را با خادمان در مسجد مقدس جمکران انجام می‌دهیم؛ زائرین غیر ایرانی نیز با محوریت قرارگاه اربعین و به‌طور ویژه و در اولویت اول در امامزاده جمال و نیز برخی از تکایا، مساجد و حسینیه‌ها اسکان داده می‌شوند .در جلسات متعددی که در مجموعه شهرداری برگزارشده است، برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی برای ارائه خدمات همه‌جانبه در خصوص حمل‌ونقل همگانی، مدیریت پسماند، افزایش ضریب ایمنی برای موکب‌ها، تکایا، مساجد و ایستگاه‌های صلواتی انجام‌شده است.

وی با اشاره به مدیریت پسماند شهری به‌ویژه در اطراف حرم مطهر مطرح می‌کند: در مباحث مربوط به مدیریت پسماند با محوریت سازمان پسماند و اداره کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری، اقداماتی در راستای حمل‌ونقل، جمع‌آوری و انتقال پسماندهای شهری، هماهنگی در خصوص در اختیار قرار دادن مخازن و کیسه‌های ویژه پسماند برای تکایا و مساجد و هیئت‌ها انجام‌شده است .

اصفهانیان مقدم می‌افزاید: تکدی‌گری و جمع‌آوری معتادان متجاهر با محوریت اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری به‌طور جامع و کامل با همکاری سایر دستگاه‌ها ازجمله بهزیستی و نیروی انتظامی در حال انجام است؛ همچنین شهرداری قم با محوریت سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری، بوستان‌های ویژه‌ای را برای اسکان زائرین ایرانی که هم قبل از اربعین و هم در راه برگشت از عراق، به قم مشرف می‌شوند در نظر گرفته‌اند.

حضور۲۳۰ موکب از استان قم ویژه اربعین در مرز و کشور عراق

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم هم با اشاره به تعداد موکب‌های اختصاصی شهر قم می‌گوید: ۲۳۰ موکب از استان قم این روزها مشغول آماده‌سازی برای خدمت‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) مستقر در مرز ایران و کشور عراق هستند و برنامه‌ریزی‌ها از مدت‌ها قبل در خصوص هرچه باشکوه برگزار کردن پیاده‌روی اربعین با فعال‌سازی ۱۷ کمیته در استان قم انجام‌شده است.

ابوالقاسم مقیمی می‌افزاید: اقدامات ستاد اربعین استان قم به دو دسته اعزام موکب‌ها، استقرار موکب‌ها در نقاط مشخص‌شده و اعزام مردمی تقسیم‌بندی شده است که مقرر شد ۲۳۰ موکب از استان قم ویژه اربعین ۱۴۰۲ در کرمانشاه، مرز ایران و کشور عراق استقرار یابند. همچنین اعزام‌های مردمی نیز از طریق سامانه سماح در حال انجام است که طبق آمار روزانه ۱۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند.

به گفته وی؛ ستاد مردمی اربعین امسال از اول شهریورماه تا پایان صفر میزبان زائران داخلی و خارجی خواهد بود. مردم قم هرساله در ایام اربعین میزبان شایسته‌ای برای زائران اربعین حین رفت و بازگشت از شهر کربلا هستند و برای این امر هم اقدامات مهمی برنامه‌ریزی‌شده است.

اختصاص زائرسرای کوثر، برای اسکان

مدیر حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها هم با اشاره به اقدامات و برنامه‌های صورت گرفته برای اسکان زائران در قم می‌گوید: همکاری خوبی بین مجموعه‌های شهرداری با آستانه وجود دارد و قم به دلیل حلقه واسطه بین ۱۷ استان باید تصمیماتی که گرفته می‌شود در راستای رفاه زائران باشد و بسیاری از زائرانی که به سمت کربلا می‌روند دو بار به قم می‌آیند زمان رفت و بازگشت از زیارت اربعین؛ لذا با عنایت به اینکه نگین این شهر حرم مطهر است برنامه‌ریزی مطلوبی برای میزبانی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی می‌افزاید: در این آستانه برای زائران برنامه‌ریزی‌هایی شده تا زائر با رفاه کامل در حرم مطهر مستقر باشد و با توجه به اینکه فضاهای عبادتی و زیارتی حتی‌الامکان به‌عنوان فضای زیارتی و عبادتی فقط در اختیار زائران قرار گیرد و فضای فیزیکی جوابگوی این حجم از زائر نیست که زائرسرای کوثر برای اسکان اختصاص داده‌ایم. درخواست داریم زائران ایرانی در جمکران و غیر ایرانی در آستانه سید جمال و فضاهای دیگر اسکان می‌یابند که لازم است تا فضاهای مجازی در اختیار زائر قرار گیرد تا هماهنگی‌هایی بین حرم و جمکران و این امامزاده باشد .

به گفته وی؛ با تأکید بر بحث امنیت عنوان می‌کند: باید شهرداران ۸ گانه و همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های امنیتی در ارتباط با بحث امنیت تمرکز بالایی داشته باشند، هم‌چنین در اطراف حرم باید ایستگاه صلواتی ۲۴ ساعته حداقل برای تأمین آب شرب و آبجوش ایجاد شود تا زائران مشکلی در تهیه آب شرب نداشته باشند و در زمینه مدیریت پسماند به‌ویژه در اطراف حرم شهرداری توجه کند.

شبستان امام حسن عسگری (ع) مسجد مقدس جمکران محل اصلی اسکان زائران ایرانی

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه مسجد مقدس جمکران با اشاره به میزبانی زائران ایرانی در مسجد مقدس جمکران می‌گوید: در مسجد مقدس جمکران، شبستان امام حسن عسگری (ع) مانند سال‌های گذشته فضای مرکزی در حوزه اسکان از زائرین اربعین است که الزاماتی برای سرمایش و زیرساخت‌های این شبستان وجود دارد سال گذشته و پس از پایان ماه صفر تا حدود هشتم ماه ربیع‌الاول، چندین کاروان اتباع پاکستانی در قم حضور داشتند که باعث ایجاد معضلاتی شده بود و امسال باید این موضوع موردتوجه باشد.

ابراهیم صدوقی می‌افزاید: سال گذشته ۱۰۰ هزار زائر پاکستان و افغانستانی و از استان‌های شرقی کشور در مسجد جمکران اسکان یافتند که الآن نیز باوجوداینکه قرار بر اسکان زائران غیر ایرانی در امامزاده جمال است، اما به دلایل شرایط جغرافیایی، پارکینگ‌ها و فضای باز مسجد مقدس جمکران، یقیناً زائران غیر ایرانی نیز به مسجد مراجعه خواهند کرد.

وی اظهار می‌کند: پارکینگ شماره ۲ مسجد برای زائران اربعین اختصاص‌یافته و این پارکینگ فضای بزرگی برای زائرانی است که با اتوبوس به قم مشرف می‌شوند.

صدوقی با اشاره موکب عمود ۱۰۹۰ مسیر نجف به کربلا، اظهار کرد: این موکب، موکب دوم مسجد جمکران است که در آن به زائران خدمت‌رسانی خواهد شد.

میزبانی از ۴۰۰ هزار زائر اربعینی خارجی و ایرانی در قم

مسئول کمیته مردمی قرارگاه اربعین در قم گفت: شهر قم به‌عنوان دومین شهر مذهبی کشور در اربعین امسال آماده میزبانی از ۴۰۰ زائر اربعین است و برای اسکان و میزبانی شایسته برنامه‌ریزی مطلوبی صورت گرفته است مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، محل اسکان زائران منحصر به یک مکان خاص مانند مصلای قدس و یا مسجد جمکران نیست، و مکان‌های مختلفی در نظر گرفته‌شده است و ما از نخستین روز شهریورماه تا ۲۵ ماه میزبان زائران در شهر قم هستیم.

مهدی قربانی کرم می‌افزاید: امسال بیش از ۴۰۰ هزار زائر در قم اسکان خواهند یافت و نحوه اسکان و پذیرایی زائران اربعین با سال‌های قبل متفاوت است اغلب مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرک امامزادگان، حرم حضرت معصومه‌(س) و مسجد جمکران برای محل اسکان زائران در نظر گرفته‌شده است شهروندانی که مایل به در اختیار گذاشتن منازل خود جهت اسکان زائران هستند نیز آمادگی خود را اعلام کنند.

به گفته این وی، بیشترین فراوانی مربوط به زائران پاکستانی بوده، همچنین زائرانی از افغانستان، کشورهای اروپایی و آمریکایی و کشور روسیه نیز اسکان داده‌شده‌اند به‌طور شبانه‌روزی اسکان و پذیرایی زائران را در قم به‌عنوان عمود اول خواهیم داشت.

انتهای پیام/113
https://qomnews.ir/vdcdkn0f5yt0zo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما