چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : 11044
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم خواستار شد

پیشگامی رجال سیاسی و نخبگان در وقف

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم گفت: رجال سیاسی و نخبگان باید در باب وقف و اهمیت آن پیشگام باشند.
پیشگامی رجال سیاسی و نخبگان در وقف
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام شوزب شیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت فرا‌رسیدن هفته گرامیداشت وقف گفت:‌ ۲۱ تا ۲۸ دی ماه با شعار همه واقف باشیم هم‌زمان با ایام رحلت رسول اکرم (ص) با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه و ادارات دولتی در استان قم برگزار می‌شود.

وی افزود: حقایق وقف در دین اسلام تبیین شده است چرا که دنیا مزرعه آخرت است و همه باید نصیب خود را از این دنیا با انجام اعمال نیک و شایسته برداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ آیه در قرآن در مورد خیرات و ‌صدقه با عنوان وقف مطرح شده است که این موضوع اهمیت وقف و اثرات آن در جامعه را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام شیری ادامه داد: روزهای هفته وقف با توجه به اهمیت آن در جامعه با موضوعاتی از جمله وقف ترویج قرآن و معارف معصومین، وقف احیای سنت نبوی و سیره علوی، وقف ولایت و بیداری اسلامی، وقف اقتصاد و افزایش بهره‌برداری،‌ وقف عدالت و نیاز اجتماعی،‌ وقف قطب فرهنگی بقاع و وقف بانوان و توسعه ماندگار نامگذاری شده است.

وی خاطر نشان کرد: هم‌زمان با هفته وقف در تمام امامزادگان شاخص استان برنامه‌های فرهنگی از جمله سخنرانی و قرائت زیارت حضرت رسول اکرم (ص) اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برنامه‌های اداره کل اوقاف در هفته وقف اذعان داشت: دیدار با مراجع تقلید، اساتید و علما، برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع)، غبار روبی و عطر افشانی قبور مطهر امامزادگان در بخش‌ها و شهرستان قم، ارائه گزارش عملکرد اداره کل اوقاف توسط معاونان و مسئولین اوقاف در نماز جمعه و... از جمله برنامه‌های هفته گرامیداشت وقف در استان قم است.

شیری عنوان کرد: برگزاری همایش یاوران وقف در مسجد مقدس جمکران، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در امامزادگان شاخص استان و معابر پرتردد، برگزاری نشست با هنرمندان، کسبه و روحانیون به منظور ورود به مقوله وقف و برگزاری هم اندیشی نقش رسانه در موضوع وقف و اهمیت آن بر رسانه از دیگر برنامه‌های روز شمار اداره کل اوقاف و امور خیریه در هفته وقف است.

وی رسانه و تریبون را از مهمترین مبلغین ترویج فرهنگ وقف در جامعه دانست و بیان داشت: باید از تمام ظرفیت‌ها و مزایای موجود در رسانه در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جامعه استفاده شود تا بتوان در مسیر وقف و موقوفات خدمات مطلوبی را ارائه دهیم.

وجود ۱۴ هزار موقوفه در استان قم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم یادآور شد: در حال حاضر دو هزار واقف در استان قم وجود دارد که تعداد هزار و ۷۶ مورد وقف منفعتی و ۹۲۳ مورد وقف انتفاعی را در استان قم به نام خود ثبت کرده‌اند.

شیری تصریح کرد: درآمد اماکن موقوفه در ۹ ماه نخست سال جاری چهار میلیارد تومان بوده که هزینه‌های جمع آوری شده صرف خود امامزادگان می‌شود.

وی ابراز داشت: همچنین ۱۴ هزار موقوفه در استان قم وجود دارد که از این تعداد شش هزار و ۵۰۰ موقوفه دارای متولی اداری بوده و اداره کل اوقاف تنها وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه بانوان نیز نقش مهمی در زمینه وقف در استان قم داشته‌اند گفت‌: در استان قم یک سوم واقفان را بانوان تشکیل می‌دهند که تمام اموال خود را وقف کرده‌اند.

شیری افزود: همچنین در سال جاری ۱۵ موقوفه با ارزش یک میلیارد تومان در بانک اطلاعات اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قم ثبت شده است.وی گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد از واقفان استان قم در قید حیات نیستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: برای بازسازی مسیر تردد جاده‌ امامزاده اسماعیل و امامزاده نورعلی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده که جاده امامزاده نورعلی آماده بهره‌برداری است و برای مسیر امامزاده اسماعیل نیز جاده فرعی کشیده شده و تکمیل جاده اصلی در دست اقدام است.

شیری ضرورت ترویج فرهنگ وقت را مورد تاکید قرار داد و گفت: رجال سیاسی و نخبگان باید در باب وقف و اهمیت آن پیشگام باشند.
انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcjxyev.uqevxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما