چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : 11051
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم عنوان کرد

اجرای طرح بیابان‌زدایی در قم برای کاهش گرد و غبار

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از اجرای طرح‌های مختلف بیابان‌زدایی به منظور کاهش گرد و غبار در قم خبر داد.
اجرای طرح بیابان‌زدایی در قم برای کاهش گرد و غبار
به گزارش قم نیوز، محمود علی‌رکنی با اشاره به بیابان‌زایی به عنوان یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی در سطح جهان و ایران اظهار کرد: در بوم سازگان‌های حساس و شکننده بیابانی جریان تخریب به راحتی می‌تواند به جریانی غیر قابل بازگشت تبدیل شود.

وی افزود: فرسایش بادی و وقوع طوفان‌های ماسه‌ای و تولید کننده غبار، یکی از فرآیندهای بیابان‌زایی در مناطق خشک و نیمه‌‌خشک به شمار می‌رود که به طور عمده پس از سایر فرآیندهای بیابان‌زایی مانند تخریب پوشش گیاهی، کم آبی و در برخی مواقع خشکسالی و آتش‌سوزی به وجود می‌آید.

وجود ۹۸ هزار هکتار منطقه بیابانی در قم
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه در حال حاضر وسعت کانون‌های بحران بیابانی در سطح کشور به ۶ میلیون هکتار می‌رسد گفت: از این میان ۹۸ هزار هکتار از بیابان‌های ایران در استان قم واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: تخریب اراضی کشاورزی و خطوط ارتباطی و نیز ایجاد گرد و غبار از جمله خطراتی هستند که این کانون‌های بحرانی ایجاد می‌کنند.

شناسایی ۴ کانون بحرانی بیابانی در قم
رکنی با اشاره به مطالعات سال‌های اخیر در خصوص منشأیابی گرد و غبار در استان قم ابراز کرد: این مطالعات در محدوده‌ای به مساحت ۵۱ هزار هکتار از اراضی بیابانی قم صورت گرفته و بر همین اساس چهار کانون بحرانی ایجادکننده گرد و غبار شناسایی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بیان داشت: بوته‌کاری، قرق و منع برداشت از منابع شن و ماسه از جمله راهکارهایی بوده‌اند که توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم در این مناطق به مرحله اجرا درآمده و مانع از رشد بیابان‌زایی شده‌اند.وی با اشاره به اثرات مهم طرح‌های بیابان‌زدایی خاطرنشان کرد: تقویت ذخایر آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از بروز و انتشار گرد و غبار، کاهش آلودگی و تلطیف هوا و نیز تعدیل درجه حرارت، حفظ منابع زیست محیطی و ارزش‌های زیبایی شناختی و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی استان از جمله فواید این طرح‌ها بوده است.

رکنی انجام این طرح‌ها را یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه محیط زیست استان دانست و افزود: به منظور حفاظت و ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت و مانع شدن از تخلیه و دفع نخاله و نیز از بین بردن آن‌ها نیازمند همکاری و همراهی همگانی در این حوزه و اطلاع‌رسانی مناسب توسط ارگان‌های ذی‌ربط با همراهی رسانه‌ها هستیم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdchzvnz.23nzmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما