سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب : 11543
حجت الاسلام سعیدی:

نمایشگاه کتاب تخصصی حوزه فرا استانی برگزار شود

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و علاقمندان کتاب‌های دینی در سراسر کشور چشم به نمایشگاه کتاب تخصصی حوزه در قم دوخته‌اند، گفت: برگزارکنندگان این نمایشگاه باید در انتخاب ناشران و کتاب‌ها دید فرا استانی داشته باشند.
نمایشگاه کتاب تخصصی حوزه فرا استانی برگزار شود
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه کتاب قم با اشاره به مشکلات جدی در برگزاری نمایشگاه کتاب و کمبود فضا برای همه ناشران علاقمند اظهار کرد: حضور ۲۰۰ ناشر در قالب ۱۳۳ غرفه با وجود مشکلات مربوط به گرانی کاغذ ستودنی است و مردم قم نیز استقبال خوبی از این نمایشگاه دارند.

وی افزود: کتاب‌های موجود در غرفه‌های مختلف نشان‌دهنده توجه ناشران به طیف‌های گوناگون مخاطبان بوده و بیانگر اهمیت مطالعه آثار مفید متناسب با گروه‌های سنی و تحصیلات مختلف است.

تولیت آستانه مقدسه قم با بیان اینکه تنوع کتاب‌های موجود در هشتمین نمایشگاه کتاب قم رضایت‌بخش است گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح کیفیت کتاب‌های موجود را افزایش داد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در اسفندماه سال جاری عنوان داشت: با توجه به اینکه قم ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی فراوانی داشته و علاوه بر این نقطه اتصال بیش از ۱۷ استان محسوب می‌شود، می‌توان بهره‌برداری بیشتری از برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی نظیر کتاب تخصصی حوزه داشت زیرا علاوه بر گردشگران داخلی، زائرانی از دیگر کشورها نیز به قم مسافرت می‌کنند.

حجت الاسلام سعیدی ادامه داد: مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تخصصی حوزه باید ظرفیت پیام‌رسانی قم به تمام جهان اسلام را مد نظر داشته و در انتخاب ناشران و کتاب‌ها دید فرا استانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و علاقمندان کتاب‌های دینی در سراسر کشور چشم به نمایشگاه کتاب تخصصی حوزه در قم دوخته‌اند گفت: برگزارکنندگان این نمایشگاه باید تمام جوانب را سنجیده و این گردهمایی بزرگ فرهنگی را در شأن قم و حوزه‌های علمیه برگزار کنند.

مردم خوراک فکری را از طریق فعالان عرصه فرهنگ و رسانه دریافت می‌کنند
امام جمعه قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در کنار برگزاری نمایشگاه کتاب جا داشت غرفه‌هایی نیز به مطبوعات اختصاص داده می‌شد، ادامه داد: قم دارای نشریات تخصصی و عمومی بسیار ارزشمندی است و می‌توان نسبت به این مقوله نیز در نمایشگاه توجه لازم داشت.

وی ادامه داد: هنوز خیلی مطبوعات جایگاه خود را در نمایشگاه‌ها پیدا نکرده است و این نمایشگاه می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای آن فراهم کند.

تویت آستانه مقدسه قم با بیان اینکه عده‌ای از افراد واسطه فیض الهی هستند گفت: وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) واسطه فیض هستند و در درجه نازل افراد با جایگاه‌های حقوقی و حقیقی به عنوان واسطه فیض قرار گرفته‌اند.

وی فعالان عرصه فرهنگ را نیز به نوعی واسطه فیض الهی دانست و یادآور شد: امیدواریم کسانی که در عرصه فرهنگ و رسانه فعالیت می‌کنند بتوانند به وظیفه سنگینی که بر دوش دارند جامه عمل بپوشانند.

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: مردم خوراک فکری را از طریق فعالان عرصه فرهنگ و رسانه دریافت می‌کنند و امیدواریم که در این وظیفه با عافیت، صحت و سلامت سربلند باشید.

طرح حرم تا جمکران، بهترین محل برای احداث نمایشگاه دائمی کتاب است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این بازدید با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۰ مطبوعه در قم فعال هستند گفت: فقط ۱۰ درصد آنها بومی و محلی بوده و ۲۰ درصد این مطبوعات بین المللی و ۷۰ درصد ملی هستند و نشریات تخصصی زیادی در استان قم به چاپ می‌رسند.

مرتضی اسماعیلی طبا با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد در اوایل سال ۹۲ نمایشگاه ویژه‌ای در ارتباط با مطبوعات در قم برگزار کنیم تاکید کرد: برپایی نمایشگاه مطبوعات در کنار نمایشگاه کتاب بسیار قابل توجه بوده و اثر گذاری خوبی دارد ولی در محل فعلی که نمایشگاه کتاب برگزار شده است بیش از این ظرفیت نداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه از هزار و ۲۰۰ ناشر فعال در قم فقط ۲۰۰ ناشر در این نمایشگاه به ارائه آثار خود پرداخته‌اند ادامه داد: یکی از نیازهای اصلی قم به عنوان یک شهر فرهنگی احداث محل دائمی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی است.

وی گفت: پیشنهاد کردیم در طرح حرم تا جمکران نسبت به احداث چنین نمایشگاهی اقدام شود که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و امیدواریم که شهرداری و دیگر نهادها در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

اسماعیلی طبا ادامه داد: تلاش کرده‌ایم که اختصاص زمینی از سوی شهرداری برای احداث چنین نمایشگاهی در شورای برنامه ریزی استان در دستور کار قرار گیرد و این طرح می‌تواند در شورای فرهنگ عمومی نیز مطرح شده و به تصویب برسد.

وی در پایان از برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه خبر داد و گفت: با وجود کمبود اعتبارات با عنایت ویژه وزیر ارشاد این نمایشگاه از ۸ تا ۱۵ اسفند ماه در قم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcdsk0f.yt0fo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما