يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : 11635
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

سرقت ادبی در میان آثار جدید دیده می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: 70 سال است قلم از دست من بر زمین نیفتاده است؛ در طول این مدت تمام آسیب‌های قلم و تألیف را شناخته‌ام و تجربیات خود را نیز در اختیار دیگران قرار داده‌ام.
سرقت ادبی در میان آثار جدید دیده می‌شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با جمعی از دست اندرکاران انتخاب کتاب سال حوزه با بیان اینکه کتاب یکی از مهم‌ترین حلقه‌های اتصال تاریخ قدیم و جدید است اظهار کرد: پیشرفت دانش‌، تمدن‌ و مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و اخلاقی همواره به نوعی با کتاب در ارتباط بوده‌اند.

وی افزود: در حوزه‌های علمیه مسئله کتاب اهمیت بیشتری دارد؛ روحانیون به وسیله مطالعه آثار علمای گذشته گاهی اوقات کتاب‌های آنان را تلخیص می‌کنند یا گسترش می‌دهند یا اینکه افکار و اندیشه‌های گذشتگان را نقد می‌کنند و در این عرصه شاهد ابتکارات خوبی در حوزه‌های علمیه هستیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: همواره در طول تاریخ دانشمندان گوناگونی در علوم مختلف وجود دارند؛ القابی مانند «خاتم المجتهدین» و «خاتم المحدثین» از جمله عناوین زشت و زننده‌ای هستند که باید از به کار بردن آن‌ها بپرهیزیم چون نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه افرادی با چه فکرهایی به دنیا می‌آیند و چه کارهایی انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه راه علم و دانش برای همگان باز است گفت: علوم مختلف از این طریق پیشرفت می‌کنند اما باید به آسیب‌هایی که در این زمینه وجود دارد توجه و از آن‌ها جلوگیری کنیم؛ یکی از این آسیب‌ها انتشار مطالب تکراری در کتاب‌هاست.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشت: گردآوری صرف مطالب توسط برخی افراد و انتشار کتابی جدید با استفاده از اندیشه‌های گذشتگان آسیبی جدی به شمار می‌رود در حالی که کار محققان حوزوی باید همیشه با ابتکارات جدید همراه بوده و از گردآوری مطالب قدیمی بپرهیزند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه با تاکید بر توجه بیشتر به کیفیت کتاب‌ها گفت: توجه صرف به کمیت آسیب دوم انتشار کتاب‌های حوزوی است؛ هدف افزایش کیفیت بوده و در کنار آن می‌توان کمیت را هم مورد توجه قرار داد در حالی که می‌بینیم برخی اهمیت چندانی به کیفیت آثار نمی‌دهند.

وی ادامه داد: سرقت ادبی و کتابی در میان آثار جدید دیده می‌شود اما باید دانست این کار از نظر اخلاقی صحیح نیست و آبروی عاملان این کار پس از برملا شدن موضوع در جامعه از بین می‌رود.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افزود: بعضی نویسندگان موضوعاتی را انتخاب می‌کنند که چندان مورد نیاز نیست زیرا در انتخاب اولویت‌ها اشتباه می‌کنند؛ مجموعه‌های حوزوی باید سرفصل‌هایی را تعیین و برای نگارش مقاله و کتاب به طلاب معرفی کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه سزاوار نیست کتاب‌ها با نام مؤلفان به اعضای هیئت داوری ارائه شود عنوان داشت: ممکن است این کار در نوع داوری و نتیجه آن تأثیرگذار باشد.

وی بر استفاده از تجربیات دوره‌های گذشته انتخاب کتاب سال حوزه تاکید و ابراز کرد: دست اندر کاران این امر باید تجربیات خود را منتشر کرده و در اختیار دیگران نیز قرار دهند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی عنوان داشت: قرآن مجید همه اصول و فروع دین اسلام را در بر دارد بنابراین مفاهیم این کتاب آسمانی و تفسیر آن‌ها که نامحدود هستند باید بیش از پیش مورد توجه مؤلفان قرار گیرند.

این مرجع تقلید گفت: اعضای هیئت داوری این امکان را دارند که نتیجه بررسی‌های خود را در اختیار نویسندگان کتاب‌ها قرار دهند تا این افراد بتوانند به تکمیل یا اصلاح نوشته‌های خود همت گمارند.

وی بیان داشت: ۷۰ سال است قلم از دست من بر زمین نیفتاده است؛ در طول این مدت تمام آسیب‌های قلم و تألیف را شناخته‌ام و تجربیات خود را نیز در اختیار دیگران قرار داده‌ام.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcftvdy.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما