چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 12059
10 اسفند ماه

همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان به همت جامعة المصطفی العالمیه در قم برگزار می‌شود.
همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، دبیر علمی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری این همایش اظهار داشت: این همایش در موسسه آموزشی امام خمینی(ره) و با حضور میهمانان از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این همایش میهمانانی از کشورهای فرانسه، هلند، رومانی، عراق و پاکستان حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام احمد مرادخانی با اشاره به سخنرانی رئیس جامعة المصطفی العالمیه در این همایش خاطرنشان کرد: روز نهم اسفند نیز کمیسیون‌های علمی این همایش تشکیل شده و در این کمیسیون‌ها مقالات پذیرفته شده قرائت خواهند شد.

ارسال ۲۶۰ مقاله به دبیرخانه

وی گفت: این سه کمیسیون با عناوین تاریخ استشراق، مستشرقان و معارف قرآنی و مستشرقان و علوم قرآن، گزارش عملکرد خود را در روز همایش ارائه خواهند کرد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان ابراز داشت: برای این همایش ۲۶۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که بیش از ۸۰ مقاله توسط داوران پذیرفته شده‌اند.

وی اضافه کرد: ۷۰ مقاله برتر نیز در کتاب همایش در قالب سه جلد منتشر خواهد شد که نخستین جلد آن در روز همایش توزیع می‌شود.

تلاش مستشرقان برای تحریف قرآن
مرادخانی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش ادامه داد: از همان ابتدای ظهور اسلام، مخالفان در قالب گروه‌های مختلف به تکذیب آیات الهی و رسالت پیامبر پرداختند.

وی اظهار داشت: همواره در تحولات تاریخی وقتی عده‌ای نتوانستند حقیقتی را تکذیب کنند، دست به تحریف آن زده‌اند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان افزود: دانشمندان مسیحی و یهودی بیشترین تلاش را در همان روزهای نخستین گسترش اسلام در مسیر ایجاد انحراف در قرآن و تبلیغ شبهات انجام دادند.

وی ابراز کرد: از قرن دهم میلادی نهضت ترجمه قرآن کریم در مغرب زمین آغاز شد و دانشمندان آن زمان نیز در راستای ایجاد شبهه در این کتاب آسمانی تلاش کردند.

مرادخانی با اشاره به ضعف‌هایی که در آن زمان در ترجمه قرآن وجود داشت، گفت: همین ضعف‌ها موجب شده بود که شناخت این افراد نسبت به قرآن همواره با نقص‌هایی همراه باشد.

وی ادامه داد: در نیمه قرن نوزدهم تحولی در ارتباط با قرآن شناسی در اروپا به وجود آمد و دو شخصیت آلمانی در این زمینه تأثیر فراوانی در حوزه قرآن پژوهی داشتند و کتاب‌هایی را تألیف کردند که بعدها پایه مطالعات عمیق‌تر شد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان گفت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های این دانشمندان این است که در نقد قرآن تنها به عوامل درونی توجه دارند و قرائن خارجی را درست مدنظر قرار نداده‌اند.

دفاع از کیان اسلام با مطالعه فعالیت‌های مستشرقان

وی با اشاره به گسترش فعالیت‌های مستشرقان در قرن‌های اخیر ابراز داشت: در این سال‌ها بودجه فراوانی برای این کار صرف می‌شود که باید با هوشیاری این جریانات و انگیزه‌های آنان را رصد کرد.

مرادخانی ادامه داد: مستشرقان با سه انگیزه علمی، سیاسی و مذهبی وارد این عرصه می‌شوند که این انگیزه‌ها هر کدام به نتایج متفاوتی در این زمینه منجر خواهد شد.

وی با اشاره به شبهاتی که این افراد در شناخت از قرآن وارد می‌کنند، گفت: باید با بررسی و مطالعه این جریان‌های استشراقی از کیان اسلام در این زمینه دفاع کنیم.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcgyz9q.ak9xn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما