شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 12134
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

حوزه نقش مهمی در ایجاد تمدن نوین اسلامی دارد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: اگر بخواهیم به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم حوزه به عنوان پایگاه تولید اندیشه دینی نقش بسیار مهمی دارد.
حوزه نقش مهمی در ایجاد تمدن نوین اسلامی دارد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی که در تالار قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: از ممیزات اساسی انقلاب اسلامی رویکرد تمدنی است چرا که از همان زمان که انقلاب فریاد شد و امام خمینی انقلاب را بنیان نهاد نگاه تمدنی و بازگشت به تمدن اسلامی با رویکرد جدید وجود داشت.

وی ادامه داد: ما یک آگاهی مکنون در جهان اسلام داریم که معطوف به این است که دین ما و ظرفیت‌های ‌ما دارای تمدنی است که می‌تواند نظام و محصولات جامع زندگی را با همه ابعاد و زوایا تولید کند به گونه‌ای که پاسخگوی دنیای امروز باشد.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه عنوان کرد: حوزه‌های اسلامی و دینی و جامعةالمصطفی به این راهبرد، نگاه و رویکرد اساسی و کلان تاکید می‌کنند و معتقد هستند در ظرفیت جهان اسلام و اندیشه ناب اسلامی است که نظام زیست نوین اسلامی می‌تواند شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: پیام اساسی این جشنواره تاکید بر رویکرد تمدن نوین اسلامی با توجه به ظرفیت‌های موجود است و اگر بخواهیم به سمت نظام زیست الهی حرکت کنیم باید شرایط لازم مهیا شود.

اعرافی با ذکر اینکه ما از چند دهه قبل شاهد بیداری تمدنی با نگاه نوین هستیم گفت: در گفتمان انقلاب اسلامی بیداری تمدنی است که دشمنان سرسخت و رقبای قدرتمندی دارد که اگر درست برنامه‌ریزی نکنیم ممکن است شکست بخورد.

وی عقلانیت و منطق، نگاه جامع به منابع معرفتی و شناخت و تاکید بر عقلانیت جامع، ارائه اندیشه فراگیر و جامع که خطوط کلی زندگی بشر را تدوین کند، ظرفیت اعتماد به نفس و عزم عمومی و فراگیر و کلان، جرأت و شهامت ورود به عرصه‌های بزرگ، شناخت رقیبان و توانایی رقابت را از الزامات تمدن نوین اسلامی دانست و تاکید کرد: امام خمینی(ره) به حوزه‌ها شهامت و جرأت ورود به عرصه‌های بزرگ علمی، اجتماعی و سیاسی را داد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر مؤلفه‌های تمدن رقیب را به درستی تشخیص ندهیم نمی‌توانیم به هدف خود که تمدن جدید اسلامی است برسیم چرا که رقابت تمدنی نیاز به قد و قواره بلندتر و پایش و رصد عمیق‌تری دارد.

وی ادامه داد: پایه‌ریزی تمدن نوین اسلامی نیازمند رقابت تمدنی است که چشم‌های نافذ و ژرف نگری می‌خواهد.

نگاه فراملیتی و فرامذهبی از لوازم تحقق تمدن نوین اسلامی است
اعرافی قدرت ظرفیت درونی امت اسلامی از حیث جذب و دفع و قدرت نقد و بازسازی در همه حوزه‌های زندگی را از دیگر شرایط تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: نقش نخبگان باید ممتاز، پویا و نقاد باشد چرا که در این صورت حرکت به سمت قله‌های بلند و پایه‌ریزی نظام‌های تمدنی نوین امکان‌پذیر خواهد شد.

وی نگاه فراملیتی، فرامذهبی و فرا قومیتی را از دیگر لوازم تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و ادامه داد: اگر کشورها و جریانات گوناگون جهان اسلام در رقابت‌های درون گفتمانی افتادند از رقابت‌های کلان تمدنی و برون گفتمانی عقب می‌افتند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: اگر بخواهیم به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم حوزه به عنوان پایگاه تولید اندیشه دینی نقش بسیار مهمی دارد.

وی اظهار داشت: فلسفه در حوزه اگر جایگاه آزاد نداشته باشد نمی‌توان به سمت تمدن حرکت کرد البته من معتقد به جمود فلسفی نیستم اما معتقدم اگر با عقل آزاد نتوانیم مبانی علمی را پایه‌ریزی کنیم همه چیز به باد می‌رود.

اعرافی تاکید کرد: عقل مستقل خودبنیاد و عقل استنباطی و اجتهادی باید در حوزه رواج داشته باشد چرا که اگر بنیاد عقلی و فلسفی را از دست بدهیم خیلی چیزها از ما گرفته می‌شود.

حوزه در فلسفه‌های مضاف لنگ می‌زند
وی با بیان اینکه حوزه در فلسفه‌های مضاف لنگ می‌زند گفت: بدون فلسفه پویا و نقاد و فلسفه‌های مضاف و عقل اجتهادی و فلسفی حرکت تمدنی میسر نیست و این الزامی است که بر دوش حوزه است و هرگز نمی‌توان از زیر مسئولیت شانه خالی کرد.

استاد حوزه علمیه قم خواستار تحول در حوزه معرفت فلسفی حوزویان شد و گفت: کار فلسفی، کار استخراج گزاره‌های توصیفی دین و نظام‌بخشی به آنها وظیفه حوزه است و اگر این کار نشود پایه‌ها سست است.

اعرافی یادآور شد: فقه دانشی بلندمرتبه از اندیشه دینی است که ظرفیت تمدنی دارد اما با وجود همه نازک اندیشی‌ها و ژرف نگری‌ها در فقه خلاهایی وجود دارد که باید آن را پر کرد تا زیرساخت تمدن ما درست شکل بگیرد.

ابداع عرصه‌های نو در فقه از ضرورت‌های تمدن‌سازی است
رئیس جامعةالمصطفی عنوان کرد: فقه ما پاسخگوی بخش‌های اخلاقی نیست و ما از نبود یک فقه اجتماعی و روابط اجتماعی رنج می‌بریم.

وی تصریح کرد: بخشی از فقه ما رویکرد اجتماعی دارد اما در حوزه روابط اجتماعی چیزی ندارد در حالیکه روش و تجربه است که باید نقد شود.

اعرافی پایه‌ریزی ابواب جدید فقه، نظام سازی، تقویت رویکرد اجتماعی در همه ابواب فقه و گسترش رویکرد تمدنی در همه ابواب فقه را از جمله اقداماتی دانست که در حوزه فقه باید صورت گیرد و تاکید کرد: تمدن غربی هم دستاوردهایی دارد و هم با آسیب‌هایی مواجه است که باید این آسیب‌ها را شناخت.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcay6n6.49nue15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما