شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : 12150
دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق خبر داد

برگزاری همایش ادیان و اخلاق با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی در قم

قم نيوز : قم نیوز: دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق گفت: همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی طی دو روز در قم برگزار خواهد شد.
برگزاری همایش ادیان و اخلاق با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی در قم
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی اخلاق و ادیان با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری این همایش از دو سال گذشته اظهار کرد: شناسایی نهادها و افراد شرکت‌کننده در این همایش جزو نخستین اقدامات بوده است.

وی اخلاق را دارای جایگاه ویژه‌ای در حوزه فرهنگ اسلامی دانست و افزود: امروز شاهد هستیم که بحران اخلاقی در جهان حاکم است و اندیشمندان بین‌المللی برای حل این مشکل وارد عمل شده‌اند.

دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق با بیان اینکه اسلام و عقلانیت اسلامی ظرفیت بالایی در پاسخگویی به نیازهای جهانی دارد گفت: عرفان و حکمت اسلامی در تقویت این ظرفیت عظیم نقش عمده‌ای دارند و امیدواریم برگزاری این همایش بتواند مجموعه عوامل مذکور را در پاسخگویی به نیازهای اخلاقی جامعه جهانی به کار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ادیان، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه قم و سایر نهادها همکاری خوبی در برگزاری این همایش داشته‌اند.

پارسانیا با بیان اینکه افرادی توانمند و صاحب نام در خارج از کشور برای شرکت در این همایش دعوت شده‌اند عنوان داشت: سعی شده است افرادی برای ارائه مقاله انتخاب شوند که در نگارش دانشنامه‌های اخلاقی سهیم بوده‌اند.

دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق در اسلام، اخلاق در یهودیت و مسیحیت، اخلاق در آیین‌های شرقی و ادیان و مسائل اخلاقی را از جمله محورهای این همایش دانست و گفت: اخلاق در اسلام دارای عناوین زیادی است که به مباحثی چون سلوک عرفانی، عرفان عملی، ارتباط حوزه اخلاق در معنای رسمی آن با عرفان و فقه و مسائلی که در داخل اخلاق اسلامی مطرح می‌شوند می‌پردازد.

وی ادامه داد: اخلاق در یهودیت و مسیحیت در واقع بررسی اخلاق در ادیان ابراهیمی خواهد بود و اخلاق آیین‌های شرقی نیز به عنوان محوری دیگر از همایش به دقت مورد موشکافی قرار می‌گیرد.

پارسانیا محور ادیان و مسائل اخلاقی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: اخلاق محیط زیست، اخلاق خانواده، اخلاق سیاسی و اخلاق پزشکی از جمله مباحث زیر مجموعه این محور به شمار می‌روند.

دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق با اشاره به برگزاری چندین پیش نشست برای این همایش گفت: بخشی از مقالات این همایش به صورت سفارشی تهیه شده‌اند ضمن اینکه طی فراخوانی حدود ۴۶۰ مقاله به صورت آزاد به دبیرخانه ارسال شدند.

وی از تشکیل گروه‌های مختلف داوری در همایش اخلاق و ادیان خبر داد و ابراز کرد: در نهایت ۱۸۰ مقاله پذیرفته شدند و ۴۲ مقاله نیز در قالب‌های گوناگون ارائه خواهند شد؛ مجموعه مقالات برتر نیز به چاپ خواهند رسید و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند ضمن اینکه برخی از مقالات در پیش نشست‌ها ارائه شده‌اند.

پارسانیا با بیان اینکه نکوداشت مرحوم آیت‌الله شیخ محمد آملی در یکی از پیش نشست‌ها صورت گرفته است عنوان داشت: در هر یک از محورهای یاد شده پیش‌نشست‌هایی در قم و سایر شهرها برگزار شده است.

دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق با بیان اینکه همایش اخلاق و ادیان طی دو روز برگزار خواهد شد گفت: در مجموع این همایش شامل هفت بخش خواهد بود و تعدادی از مقالات برگزیده طی آنها ارائه می‌شوند.

وی افزود: مبانی معرفت اخلاقی، اخلاق در اسلام و اخلاق در ادیان ابراهیمی موضوعات این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند.

پارسانیا با بیان اینکه آیت‌الله جوادی آملی در مراسم افتتاحیه سخنرانی خواهد کرد گفت: در مراسم اختتامیه نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهد داشت؛ این همایش طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود.

دبیر علمی بخش داخلی همایش بین‌المللی ادیان و اخلاق خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ نفر از میهمانان خارجی از کشورهای اروپایی، آسیایی و عربی مانند آمریکا، کانادا، آلمان، هنگ‌کنگ، یونان، اتریش، مصر و عراق در این همایش شرکت خواهند داشت.

وی از آماده‌سازی کتاب چکیده مقالات پذیرفته شده به دو زبان فارسی و انگلیسی خبر داد و عنوان داشت: مقالاتی که در بخش‌های مختلف همایش ارائه می‌شوند به صورت همزمان به چند زبان خارجی ترجمه خواهند شد.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdciuzaz.t1arw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما