يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۴۲
کد مطلب : 12395
حجت الاسلام والمسلمین خرازی:

صاحب عروه آغازگر تحول و نظام‌مندی حوزه‌ها بود

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحوم صاحب عروه نقشی اساسی در تحول حوزه‌های علمیه شیعی داشت و می‌توان ایشان را آغازگر تحول نظم آفرینی و نظام‌مندی تفکر حوزوی دانست.
صاحب عروه آغازگر تحول و نظام‌مندی حوزه‌ها بود
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر خرازی در جمع دست‌اندرکاران برگزاری همایش صاحب عروه اظهار کرد: مرحوم صاحب عروه نقشی اساسی در تحول حوزه‌های علمیه شیعی داشت و می‌توان ایشان را سرفصل تحول نظم آفرینی و نظام‌مندی تفکر حوزوی دانست.

وی افزود: کتاب گران‌سنگ عروة الوثقی مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی مبنای آثار فقهی بسیاری از علمای پس از وی قرار گرفته و این امر موجب سامان‌دهی و نظم‌بخشی به حوزه‌ها شد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مخالفت مرحوم سید یزدی با مشروطه غیر مشروع در ایران گفت: این مرجع تقلید مبدع مکتب سیاسی خاصی بود و همواره به روحانیون هشدار می‌داد در دام نیرنگ‌های سیاست بازان گرفتار نشوند.

وی مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی را یکی از قله‌ها و نقاط عطف حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: او توانست علاوه بر سامان‌دهی نظام حوزه‌ها، مکتبی سیاسی مختص به خود را بنیان نهد.

خرازی با تاکید بر برگزاری سلسله نشست‌های علمی و تخصصی به منظور بررسی ابعاد مختلف زندگی مرحوم صاحب عروه بیان داشت: به این ترتیب می‌توان یک مکتب و نظام فکری برای بررسی جامع و همه‌جانبه افکار و اندیشه‌های این عالم بزرگ شیعی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره صاحب عروه نباید منحصر در یک همایش باشد بلکه می‌توان با جمع‌آوری آثار و رساله‌های او یک سری همایش‌های مرتبط با هم را ساماندهی کرد.

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: حوزه‌های علمیه مدیون نظام فکری هستند که مرحوم صاحب عروه بنیان نهاده و امروز هم بر سفره ای نشسته‌اند که ایشان و سایر مراجع بزرگ شیعه آن را تدارک دیده‌اند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcjitev.uqe8hzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما