پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 12631
منبع : سایت شهرداری
شهردار قم مطرح کرد؛

انعقاد قرارداد ۲۵۰۰میلیارد تومانی شهرداری قم با بتاجا

قم نيوز : قم نیوز:شهردار قم از انعقاد قرارداد ۲۵۰۰میلیارد تومانی شهرداری قم با بتاجا خبر داد.
انعقاد قرارداد ۲۵۰۰میلیارد تومانی شهرداری قم با بتاجا
به گزارش قم نیوز،شهردار قم از درخواست شهرداری قم از بنیاد تعاون ارتش برای مشارکت در پروژه های عمرانی شهری در قم تا سقف ۲۵۰۰ میلیارد تومان در ازای واگذاری زمین و تراکم به آن ها خبر داد و گفت: طبق تفاهم نامه های اولیه امضاء شده، قرار شد قرارگاه سازندگی قائم(عج) که زیر مجموعه بنیاد تعاون ارتش بوده و مسئولیت آن نیز با شهردار سابق قم جناب آقای مهندس عابدینی پور می باشد، مسئولیت اجرایی پروژه های عمرانی مربوطه در قم را عهده دار شود تا کارها طبق اولیت بندی، سریع تر انجام گیرد.

محمد دلبری سه شنبه شب در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران قم، در تشریح عملکرد شهرداری قم در سال ۹۱ اظهار داشت: در سالی که گذشت، مسئولان شهرداری قم، این افتخار را داشتند که برای تحقق شعار رهبر معظم انقلاب برای این سال مبنی بر "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" کارهای فراوانی کرده و تمام برنامه های مورد نظر خود را محقق کنند و به همین دلیل در شهرداری قم، سال ۹۱ را سال "خدمت ماندگار" نامگذاری کردیم.

وی با بیان این که ۹۷ درصد از بودجه های درنظر گرفته شده برای شهرداری قم در سال ۹۱ تحقق یافته و امیدواریم ۳ درصد باقیمانده نیز تا پایان سال تأمین شود، گفت: این امر یک اقدام بزرگ و نشان از موفقیت شهرداری داشت و ما نیز در تخصیص بودجه ها، کمترین بودجه های خود را صرف هزینه های جاری کردیم و از آن طرف بیشترین بودجه صرف پروژه های عمرانی شد.

شهردار قم در ادامه سخنان خود با بیان این که بیشتر فکر خود را در سال ۹۱ روی پروژه های عمرانی خرد و کلان شهری صرف کردیم، گفت: ۳۸ پروژه کلان شهری که در رأس آن ها بلوار پیامبر اعظم(ص)(بلوار حرم تا جمکران) است را در دستور کار داشتیم و اقدامات خوبی در طول سالی که گذشت برای آن ها انجام شد؛ در همین راستا در نیمه شعبان همین سال ۹۱ مسیر تندرو این مسیر را برای چند روز بازگشایی کردیم و البته مشکلاتی هم در این باره وجود داشت که با همکاری سربازان گمنام امام زمان(عج) حل و موانع پیش رو برای توسعه و عمران شهری برداشته شد.وی گفت: در سال ۹۲ دسترسی بلوار پیامبر اعظم(ص) به تونل ۹دی را بازگشایی می کنیم که این اقدام جنوب و شمال شهر قم را به هم متصل می کند.

دلبری خاطرنشان کرد: علی رغم محدودیت های اقتصادی که در کشور وجود دارد، پروژه های شهری قم را فعال نگاه داشتیم و کارکنان شهرداری همواره مشغول انجام کار بودند که نتیجه آن اقداماتی بود که صورت گرفت.

وی اضافه کرد: کارهای مسیر تندرو بلوار حرم تا جمکران به کلی اتمام رسیده و کارهای زیر سازی مسیر کندرو نیز تمام شده و تنها آسفالت آن و کارهای پیاده رو این بلوار باقی مانده است و فکر می کنم با اقدامات سازمان توسعه و عمران شهری که مجری پروژه بلوار پیامبر اعظم(ص) است، کارهای مسیر کندرو و پیاده روی این بلوار تا نیمه شعبان سال ۹۲ به اتمام برسد.

شهردار قم خاطرنشان کرد: قراردادهایی را با بخش خصوصی منعقد کردیم تا کارهای بدنه این بلوار را انجام دهند و نیز با توافقی که با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شده، ظرف روزهای آینده عملیات اجرایی دو زیرگذر این مسیر شروع خواهد شد.

وی گفت: در مجموع پیشرفت ۷۱ درصدی کار را در بلوار پیامبر اعظم(ص) شاهد بودیم و تا پایان تیرماه نیز اقدامات انجام شده به ۱۰۰ درصد خواهد رسید و در اختیار زائران قرار می گیرد.

دلبری در خصوص مشکل ریل آهن در بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز گفت که طبق توافقات صورت گرفته قرار بر این شد تا ریل راه آهن در این مسیر دفن شده و در صورت لزوم دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص تسهیل در رفت و آمد به شهرک پردیسان قم گفت: در ادامه مسیر بلوار زائر که در رودخانه قم ایجاد شد و فاز اول آن در حال حاضر از میدان شکروی تا پل انقلاب مورد استفاده مردم قرار می گیرد، فاز دوم نیز از پل انقلاب تا ابتدای پادگان تیپ امام صادق(ع) در حال انجام و فاز سوم از پادگان مذکور تا بوستان غدیر بازگشایی و در اختیار ساکنان منطقه پردیسان قرار خواهد گرفت تا برای عبور و مرور به داخل شهر راحت تر باشند.

دلبری در خصوص افزایش مناطق شهری قم نیز گفت: طبق قانون وزارت کشور، هر محدوده از شهری که ۱۱۰هزار جمعیت داشته باشد می تواند عنوان منطقه شهری به خود بگیرد که با این قانون قم قابلیت داشتن ۱۰ منطقه را دارد؛ علاوه بر این برای دو شهر زیارتی قم و مشهد استثنا قائل شده اند که یک منطقه ویژه که برای مشهد، منطقه ویژه ثامن و برای قم، منطقه ویژه معصومیه(س) است، در نظر گرفته شده و با این اوصاف قم قابلیت دارا بودن ۱۱ منطقه شهری را دارد.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با کمک نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و به ویژه جناب آقای امیر آبادی، درجه شهرداری قم از ۱۱ به ۱۲ ارتقاء یافت که در حال حاضر در کل کشور، تنها سه شهر دارای این درجه می باشند که امتیازات ویژه ای نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است.

شهردار قم در خصوص آخرین وضعیت مترو و منوریل قم نیز گفت: قم تنها شهری است که دو خط مترو و منوریل را با هم دارد و از این رو تلاش کردیم تا بودجه هایی که برای این دو پروژه می گیریم را با عنوان بودجه قطار شهری بگیریم تا در این صورت این بودجه را در هر کدام از این دو پروژه که نیاز بود صرف کنیم که این کار هم انجام شد.

وی افزود: با همکاری رئیس محترم مجلس شورای اسلامی کار های مترو و منوریل به جاهای خوبی رسیده و در حال حاضر نیز از برخی از شرکت های چینی برای پیشرفت کار کمک گرفتیم.

دلبری یادآور شد: تسهیلات ارزی نیز برای ناوگان مترو فراهم شده و از طرفی مجوز فروش اوراق مشارکت مترو به مبلغ ۲هزار میلیارد ریال را گرفته ایم که این کار نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: حفاری تونل های مترو نیز از اردیبهشت ماه آغاز می شود و تولید دیواره های بتونی تونل نیز در حال حاضر در حال انجام است.

شهردار قم در خصوص انتقاد برخی از علما و روحانیون حوزه علمیه قم با عبور منوریل از جلوی حریم حرم حضرت معصومه(س) گفت: نظر بنده این است که گنبد حرم حضرت معصومه(س) بالا برود تا هم عظمت این بارگاه بیشتر نمایش داده شود، هم سیما و منظر شهری بیشتر شود و هم کارهای منوریل با سرعت بیشتری انجام گیرد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص چرایی وجود مدیریت دوگانه در شهرک پردیسان قم، این موضوع را رد نکرد و گفت با اختیاراتی که آقای استاندار از دولت گرفتند و با همکاری سازمان راه و شهرسازی، مشکلات در حال مرتفع شدن است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اقدامات شهرداری برای کم کردن بار ترافیکی قم نیز گفت: اقداماتی از سوی شهرداری قم در این خصوص انجام شد که مهمترین آن ها کارهای فرهنگی بود.

دلبری افزود: آموزش های همگانی و تبلیغات برای استفاده بیشتر مردم از سرویس حمل و نقل عمومی و جذاب تر کردن استفاده از این ناوگان از جمله هوشمند سازی اتوبوس ها و صدور کارت بلیط برای شهروندان از جمله این اقدامات بود.

شهردار قم گفت: کارت بلیطی که به عنوان کارت اتوبوس در دست شهروندان است، فقط کارت اتوبوس نیست، بلکه کارت شهروندی است که برای مجموعه خدمات شهری از جمله استفاده از پارکینگ و... و بعدها استفاده در تاکسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی هوشمند سازی معابر و خیابان ها را نیز از دیگر اقدامات شهرداری برای کمتر کردن ترافیک شهری قم دانست و گفت: حدود ۲۵ معبر نیز در قم بازگشایی شد که اقدامات مفیدی برای کمتر شدن بار ترافیکی شهر است.

دلبری یادآور شد: ایجاد خطوط حمل و نقل عمومی شبانه روزی در مناسبت های مختلف، رایگان کردن اتوبوس در مناسبت های مختلف و پنج شنبه هر هفته برای حمل و نقل مردم به آرامستان های شهر، ارائه حدود ۱۰۰ دستگاه مینی بوس برای حمل و نقل مردم به نقاط مختلف شهر و... نیز از اقداماتی بوده که در سال ۹۱ برای کاهش بار ترافیکی شهر انجام دادیم.

وی گفت: یک پارکینگ مکانیزه با امکان پارک ۱۴۴ خودرو، توسط شهرداری قم و در بلوار معلم احداث شد که با واگذاری این کار به بخش خصوصی در صدد افزایش این نوع پارکینگ ها برای کاهش بار ترافیکی قم هستیم. علاوه بر آن پارکینگ زائر در زیر میدان امام خمینی(ره) (ادامه صحن حرم حضرت معصومه(س)) نیز از ۲۰ اسفندماه به صورت آزمایشی بازگشایی شد.

دلبری در مورد اقدامات شهرداری برای نوروز ۹۲ نیز گفت: برای نوروز ۹۲، ستادی تشکیل دادیم که تمام معاونت های مربوطه شهرداری در آن عضو هستند و البته مسئولیت اصلی این ستاد با معاونت خدمات شهری است.

وی افزود: نهضت بازگشایی معابر، بازگشایی پارکینگ زائر، ارتقاء فعالیت های حمل و نقل عمومی، زیباسازی شهری و کاشت حدود ۴۰۰ هزار گل در شهر، آماده سازی بوستان های کوثر، خضر نبی(ع)، زائر و خضراء، نصب المان های نوروزی و... از کارهای این ستاد بود.

شهردار قم از احداث بوستانی به مساحت ۴۴۰۰متر در حاشیه خیابان توحید قم خبر داد و گفت: ما می توانستیم این فضا را تبدیل به محیط تجاری کنیم، ا ما آن را به بوستان اختصاص دادیم.

وی گفت: سفر حدود ۲۰ میلیون زائر در سال به قم، باید به عنوان فرصتی برای قم تلقی شود و این امر نیاز به عزم راسخ در مدیریت استان دارد.

دلبری در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در پروژه های عمران شهری قم نیز گفت: سیستم حسابداری شهرداری قم، سیستم حسابداری نقدی بود که تلاش های زیادی کردیم تا این سیستم به سیستم حسابداری تعهدی تغییر پیدا کند که مجوزهای مربوطه را در این باره گرفتیم تا در سال ۹۲ بر این اساس اقدام کنیم.

وی گفت: بودجه ای که توسط شورای شهر قم برای شهرداری در سال جاری تصویب شد ۵۵۰ میلیارد تومان بود که عملا با پروژه هایی که شهرداری داشت، باید ۱۸۰۰میلیارد تومان به تصویب می رسید، چرا که ۵۵۰میلیارد تومان بودجه خود سازمان شهرداری است.

شهردار قم در ادامه پاسخ به سؤال فوق، به همکاری شهرداری با بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران(بتاجا) و قرارگاه سازندگی قائم(عج) اشاره کرد و گفت: بعد از انتصاب استاندار اسبق قم سردار محتاج به ریاست بنیاد تعاون بتاجا، جلسه ای با اعضای شورای شهر با ایشان و مسئولان بتاجا داشتیم که بعد از این که از آن ها خواستیم در پروژه های عمرانی قم مشارکت کنند، آن ها گفتند آمادگی مشارکت در طرح های شهری قم تا سقف ۲هزار میلیارد تومان دارند که با خواست ما این رقم به ۲۵۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و قراردادهای اولیه برای پروژه های عمرانی قم از جمله پل های روگذر و... ثبت شد؛ در مقابل نیز قرار شد، شهرداری قم به آن ها زمین و تراکم بدهد.

وی افزود: طبق تفاهم نامه های اولیه ای که امضاء شد، قرار شد قرارگاه سازندگی قائم(عج) که زیر مجموعه بنیاد تعاون ارتش بوده و مسئولیت آن نیز با شهردار سابق قم جناب آقای مهندس عابدینی پور می باشد، مسئولیت اجرایی پروژه های عمرانی مربوطه در قم را عهده دار شود تا کارها طبق اولیت بندی، سریع تر انجام گیرد.

دلبری گفت: توافقاتی نیز با آقای رهنما و بانک حکمت ایرانیان که آن هم زیر مجموعه بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران است نیز صورت گرفت تا منابع مالی پروژه های در نظر گرفته شده تأمین شود.

وی در خصوص پروژه های در نظر گرفته شده برای واگذاری به بتاجا گفت: حدود ۲۰ پروژه کلان شهری در این خصوص در نظر گرفته شد که ۶ مورد آن ها در اولویت قرار دارند و از جمله مهمترین آن ها بلوار پیامبر اعظم(ص)(حرم تا حرم)، پل روگذر عمار یاسر و... می باشد؛ البته هنوز اقدامات اجرایی از جانب قرارگاه سازندگی قائم(عج) صورت نگرفته و ما منتظر اعلام نتیجه از سوی آن ها هستیم.

شهردار قم خاطرنشان کرد: همزمان با رایزنی با بتاجا، با قرارگاه سازندگی خاتم(ص) سپاه نیز صحبت هایی شد که از جمله مهمترین آن ها بحث مشارکت در ساخت مترو قم بود.

دلبری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چرا شهرداری قم در طی سال گذشته بیش از آن که تمرکز خود را روی پروژه های عمرانی شهر بگذارد، روی بحث زیباسازی متمرکز شده است؟، گفت: در ابتدای صحبت هایم در خصوص پیشرفت پروژه های عمرانی شهر صحبت کردم و گفتم امسال صد در صد پروژه های عمرانی شهر انجام شده است.

وی افزود: برای مثال در بحث تملک، حدود ۱۷۸میلیارد تومان پول تملک از سوی شهرداری برای پروژه های مختلف شهری پرداخت شد که این ها همه حکایت از توجه شهرداری قم به پروژه های عمرانی شهر دارد.

شهردار قم یادآور شد: در کل سال ۹۱ کل هزینه های زیباسازی شهری شاید حدود ۵میلیارد تومان باشد.


انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdccseqs.2bqi18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما