يکشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 13052
گردشگری در قم؛

فردو؛ فردوسی در دل کویر قم

قم نيوز : قم نیوز: روستای ییلاقی باصفایی به نام "فردو" در فاصله 47 کیلومتری جنوب شهر قم قرار دارد که نام آن از کلمه "فردوس" به معنای بهشت گرفته شده است.
روستای فردو در استان قم، نوروز92
روستای فردو در استان قم، نوروز92
به گزارش قم نیوز، روستاي فردو دارای جاذبه‌های طبیعت گردی بسیاری است که از جمله آنها می‌توان به آبشار زیبایی که در دامنه‌های کوه "برف انبار" قرار دارد و از جلوه‌های زیبای طبیعت ناشناخته استان قم است، اشاره کرد.

فردو روستایی است جزو دهستان قهستان بخش کهک شهرستان قم که در ناحیه کوهستانی سردسیر واقع شده و از جنوب غربی به کوه برف انبار، تخت سرحوض و کوه چال، از جنوب شرقی به کوه عبدالوهاب و از شرق به کوه سلطان سعید شاه محدود می شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲ هزار و ۷۰ متر و آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان خنک و بسیار مطبوع است.

روستای فردو قدمت و پیشینه تاریخی طولانی دارد. دو بنای امامزاده بوره (باوره) در حوالی روستا و همچنین امامزاده ای در داخل روستا متعلق به دوره صفوی، قدمت این روستای کوهستانی را نشان می دهد.

جاذبه های گردشگری روستای فردو

فردو با ویژگی های منحصر به فرد طبیعی یکی از روستاهای جالب توجه منطقه است و ارتفاعات اطراف، مراتع وسیع، کشتزارهای پیرامون و باغ های روستا چشم اندازهای زیبا و شگفت انگیزی را پدید آورده اند. همچنین جریان چشمه هایی که به فاصله یک کیلومتری روستای فردو از زمین می جوشند و مزارع و باغات منطقه را سیراب می کنند از جاذبه های زیبای اطراف روستا هستند.

به علاوه در فاصله ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری اطراف روستای فردو رودخانه پرآبی جریان دارد که حواشی آن زیستگاه پرندگان و جانوران گوناگونی است؛ سواحل این رودخانه در فصل های بهار و تابستان بسیار سرسبز است و محل مناسبی برای گشت و گذار و تفرج گردشگران به شمار می رود.

"برف انبار" مرتفع ترین قله استان قم

"کوه برف انبار" در فاصله ۱۲ کیلومتری روستا قرار دارد و با چشم اندازهای بسیار زیبا طبیعت گردان را به سوی جذب می کند. سطوح کوه در فصل زمستان از برف یکپارچه سفیدپوش می شود و جلوه ای بسیار تماشایی می یابد و اغلب در فصل بهار و گاها تابستان نیز پوشش هایی از برف بر روی سطح آن باقی می ماند.

"قله برف انبار" واقع در جنوب شرقی روستای فردو و شمال غربی نراق مرتفع ترین قله استان با ارتفاع ۳ هزار و ۱۷۵ متر از سطح دریاست که صعود به این قله به جز فصل تابستان در سایر فصول سال کوه نوردان زیادی را به سوی خود می کشد.

مبدا صعود به این قله امامزاده بوره یا استخر آبی که پشت امامزاده به فاصله ۸۰۰ متری قرار دارد، است که این مناطق حدود ۴ کیلومتر بعد از روستای فردو قرار دارند. به منظور صعود به قله از محل امامزاده بوره وارد دره زهاب در پشت امامزاده شده و مشخصه آن وجود جاده خاکی در داخل دره است که این جاده به منظور دسترسی به باغ ها کشیده شده است.

تجربه رویت قله دماوند از قله برف انبار

پس از طی حدود یک ساعت به چشمه ای که تقریبا در انتهای دره قرار دارد می رسید. بعد از چشمه در سمت راست، یالی با شیب ملایم و پاکوب مشخص که در طول مسیر با میله هایی علامتگذاری شده، بعد از حدود ۲ ساعت شما را به قله سه هزار و ۱۷۵ متری برف انبار می رساند. در شمال قله برف انبار، قله دماوند قرار دارد که در روزهای آفتابی و صاف پیداست.

در مسیر صعود به قله دو چشمه آب خنک و گوارا نیز وجود دارد که نوشیدن آب آنها بسیار دلچسب است.

"آبشار زیبای روستای فردو" که در دامنه‌های کوه برف انبار قرار دارد نیز از جلوه‌های زیبای طبیعت ناشناخته استان قم است.

"غار سالمستان" یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این روستاست که در فاصله ۸.۵ کیلومتری آن قرار دارد. این غار مورد توجه غارنوردان و فضایی برای گذران اوقات فراغت است.

"مزرعه وسف" نیز از مزارع وسیع سرسبز و از جاذبه های طبیعی و تفرجگاه های اطراف روستاست که حدود ۷۰ هکتار باغ دارد.

"ویلحال" نیز مرتع وسیع و زیبایی است که در ۱۶ کیلومتری روستای فردو قرار دارد. این مرتع یکی از نواحی سرسبز و تماشایی روستاست که در فصل های بهار و تابستان با هوایی ییلاقی جلوه ای ویژه می یابد.

همچنین انواع گیاهان دارویی مثل گل گاوزبان، شیرین بیان، گل ختمی، شاتره، خاکشیر و گون اطراف روستا می رویند که کاربردهای متنوعی دارند. به علاوه انواع پرندگان و جانوران از جمله شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تیهو پوشش جانوری پیرامون روستا را تشکیل می دهد.

جدای از طبیعت زیبای روستای فردو، تعداد زیاد شهدای روستا نیز بر شهرت آن افزوده است و این روستا به عنوان شهیدپرورترین روستای کشور نام گرفته است.

انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdcauwn6.49nem15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما