سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 13266
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

فقه زندگی و همزیستی در حوزه‌های علمیه تاسیس شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خواهان تاسیس رشته فقه تعایش(فقه زندگی و همزیستی) شد و گفت: تاسیس رشته‌ای تحت عنوان فقه تعایش، برای بسیاری از مسائل فروع فقهی، نقش بسترساز و چارچوب‌بخشی خواهد داشت.
حجت الاسلام مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، نوروز92
حجت الاسلام مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، نوروز92
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی علوم فقهی در کشور عمان اظهار کرد: فقه عیش مشترک امروز و به رغم اهمیت آن، در رشته‌های فقهی غایب است؛ آنچه هست پرداختن فقه به پاره‌ای از اجزاء زندگی همچون فقه کسب، فقه آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها و .... است که به صورت پراکنده انجام می‌گیرد.

لوازم پرداختن به فقه عیش

وی یادآور شد: برای پرداختن به فقه عیش مشترک، باید پیشاپیش معرفت‌های لازم برای آن تدارک دیده شود و یکی از این مقدمات تعمیق منهج فقهی در خصوص استنباط احکام آن است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در تنظیم و تعمیق این منهج، باید خصایص ذاتی عیش را به دست آورد تا منجی هماهنگ با آن و جوابگو نسبت به موضوع مهم و ابعاد آن تعریف و در پیش گرفته شود.

خصایص ذاتی عیش

وی یادآور شد: این خصایص دست کم چهار خصیصه «به انسان تعلق داشتن»،« انسانی بودن»، «تبادلی بودن» و «تجربه‌ای بودن» را دارد.

مبلغی با تشریح این خصایص خاطرنشان کرد: به انسان تعلق داشتن یعنی اینکه هرکجا انسانی باشد عیش نیز هست و باید زندگی کند؛ آنچه از این رو اختصاص به مجموعه‌ای مثلاً مسلمانان ندارد.

وی ادامه داد: انسانی بودن؛ عیش مصنوعی نیست که آن را آنگونه بسازیم که در آن عشق، جمال، لذایذ، احساس وجود دارد. امری خشک و سخت نیست و تبادلی بودن یعنی اینکه عیش انسان‌ها به یکدیگر گره خورده است از این نظر قوام عیش به تبادل وابسته است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به خصایص تجربه‌ای بودن عیش نیز گفت: تجربه‌ای بودن، ترمیم، تکامل، تطور و تداوم عیش به تجربه‌هایی است که دم به دم در آن تولید می‌شود.

وی گفت؛ ذاتی بودن این خصایص به این معنی است که اگر خروجی فقه به نفی تبادل میان انسان‌ها منتهی شود یا به ایجاد یک زندگی عاری از مظاهر زیبایی یا احساس عاطفی بینجامد یا تجربه‌های اساسی و قطعی زندگی را نادیده بگیرد موضوع خود را نشناخته است.

مبلغی اظهار داشت: البته فقه می‌تواند و باید چارچوب به زندگی بدهد ولی اگر به نفی یکی از خصلت‌های ذاتی آن به صورت کلی یا به صورت یک رویکرد دست زد، حتماً نقصی در منهج آن وجود دارد که به نفی واقعیت‌های اولی و بدیهی زندگی روی آورده است.

وی گفت: جامعه بشری باید با مفاهیم همزیستی مسالمت‌آمیز آشنا شود.


انتهای پیام/119/
https://qomnews.ir/vdch-inz.23nx-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما