جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۰۹
کد مطلب : 13640
هاشمي:

رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و سازها نیازمند فرهنگ‌سازی است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و سازها را نیازمند فرهنگ سازی دانست و از تلاش این سازمان برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه و مهندسان خبر داد.
رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و سازها نیازمند فرهنگ‌سازی است
به گزارش قم نیوز، مهندس مهدی هاشمی در دیدار اعضای شورای مرکزی و روسای سازمان نظام مهندسی استان‌های کشور با آیت‌الله العظمی سبحانی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان با عضویت ۲۵۰ هزار مهندس، بزرگ‌ترین تشکل تخصصی در کشور است.

وی با بیان اینکه گردش قابل توجهی از اقتصاد کشور در این سازمان انجام می‌شود تصریح کرد: بیش از یک سوم اقتصاد کشور در صنعت ساختمان هزینه می‌شود و اشتغالزایی و تولیدات زیادی در این بخش رقم می‌خورد.

هاشمی مسکن را یکی از نیازهای ضروری خانواده‌ها دانست و تاکید کرد: یکی از نمادهای فرهنگ، اقتصاد، رفاه و آسایش هر کشوری بحث ساختمان و معماری و شهرسازی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان این امور را از نظر قوانین و مقرراتی که وجود دارد مدیریت می‌کند.

وی گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان حدود ۱۸ سال پیش تصویب شد ولی توفیقات زیادی برای اجرای آن حاصل نشده است. هر چند که زمان بازنگری این قانون رسیده است اما شاید بتوان گفت که حدود ۸۰ درصد این قانون بعد از گذشت ۱۸ سال اجرایی شده است.

وی با اشاره به تصویب سند چشم انداز سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: برنامه سالانه این سازمان بر اساس سند چشم انداز تنظیم می‌شود.

هاشمی مشکل اصلی در بخش ساخت و ساز را مسئله فرهنگی دانست و اظهار کرد: در بخش‌های طراحی، اجرا، نظارت و بهره برداری مشکل فرهنگی موج می‌زند.

وی افزود: وقتی بهره بردار و صاحب کار، اصل را بر هزینه و قیمت بگذارد، از کیفیت ساختمان زده می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، این مشکل را در بساز و بفروش‌ها و بلندمرتبه سازی بیشتر دانست و تاکید کرد: متوسط عمر ساختمان‌ها در کشور ما حدود ۳۰ سال است، در صورتی که این میزان در کشورهای پیشرفته از نظر صنعت ساختمان، بالای ۱۰۰ سال است.

هاشمی به پیامدهای بلندمرتبه سازی اشاره کرد و گفت: برخی‌ها اصرار دارند که ساختمان‌ها را در ارتفاع بسازند که این مسئله موجب می‌شود مسائل فرهنگی و رفاه و آسایش خانواده‌های ساکن در ساختمان‌های مجاور تحت الشعاع قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ما از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم خواستیم که دبیرخانه‌ای راه‌اندازی کند تا مجموعه فعالیت‌هایی که می‌تواند با استفاده از اصول و مبانی اسلامی و اخلاقی به ارتقای سطح فرهنگی جامعه و مهندسان کمک کند جمع آوری شود که بخشی از آنها به صورت پیش نویس درآید و به قانون تبدیل شود و بخشی دیگر که انجام آن از عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان بر می‌آید اجرایی شود تا در نهایت به ارتقای سطح فرهنگی جامعه و مهندسان منجر شود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcdz90f.yt0so6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما