?>?> بافت فرسوده مشکل امداد رسانی در قم است | قم نیوز
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : 14003

بافت فرسوده مشکل امداد رسانی در قم است

قم نيوز : قم نیوز: کندشدن فرآیند امدادرسانی، مهم ترین و بارزترین نتیجه وجود بافت‌های فرسوده شهری در قم به شمار می رود.
بافت فرسوده مشکل امداد رسانی در قم است
به گزارش قم نیوز، نمای فرسوده، دیوارهای خشتی عریض در كوچه‌های كم عرض و بن بست، نبود جوی و جدول برای گذر آب و پساب، وجود حیوانات موزی، حشرات و بوی نامطبوع، سرریز شدن آب ناودان خانه‌ها به کوچه که خرابی دیوارها را به بارآورده و معابر تنگی كه امكان گذر خودرهای امدادی از آن وجود ندارد نمای تلخ از مناطقی است كه از آن به عنوان بافت فرسوده یاد می‌شود.

کودکان نیز در محیط کثیف، امنیت ندارند و سلامتی شان در خطر است و با سرانه فضای سبز نامناسب در این مناطق جای بازی هم ندارند.

وجود این گونه مشخصه‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمران شهری، حمل و نقل و دیگر مسایل تاثیر منفی دارند که از جمله آن امدادرسانی در این مناطق است.

بر اساس اعلام آتش نشانی قم، در حالی که براساس استانداردهای جهانی، زمان رسیدن آتش نشانان به محل حادثه باید ۳ تا ۵ دقیقه باشد، این زمان با توجه به گستردگی شهر قم و کمبود ایستگاه‌ها در برخی موارد به دور از شعارهای آماری به ۶ دقیقه هم می‌رسد که وجود بافت‌های فرسوده از مهم ترین دلایل این امر است.

اورژانس نیز استاندارد حضور به محل حادثه در كشور را ۸ دقیقه می‌داند که در برخی موارد در بافت فرسوده تا ۱۵ دقیقه هم می‌رسد.

وجود اماکن مخروبه، کوچه‌های تنگ و باریک و پر پیچ و خم، ترافیک شدید در ورودی‌ها و فراوانی کنده کاری‌ها در بافت‌های فرسوده، سبب تاخیر در حضور به موقع نیروهای امدادی می شود.

احیای بافت‌های فرسوده زمینه سرعت عمل و قدرت مانور امدادگران را در زمان بروز سوانح بیشتر می‌كند و علاوه بر حفظ زیبایی شهر سبب امدادرسانی به موقع، باز شدن ترافیک شهری و تسهیل در رفت و آمد و تاثیر در حفظ آرامش روحی افراد دارد.

دو هکتار از وسعت قم در بافت فرسوده
خطر بلایای طبیعی و غیر طبیعی مانند زلزله و آتش سوزی در بافت فرسوده بیشتر است اما دو هکتار از وسعت استان قم را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که تمرکز بخش زیادی از این بافت ها در هسته مرکزی که تراکم جمعیتی و تجاری آن بالاست مهم ترین مشکل پیش روی امدادگران است.

این معضلات، مشکلات جدی را برای مردم ساکن در این مناطق ایجاد کرده تا حدی كه مردم نیز همسو با ایده ها و نظر كارشناسان شهری با نگاهی به این معلول های تلخ بر ضرورت نوسازی خانه های قدیمی خود همت گماشتند اما بهسازی بافت فرسوده عزم ملی می‌خواهد.

حل معضل بافت فرسوده قم، قصه‌ای که سری دراز دارد
مشکل بافت در هم تنیده شهر قم برای امدادگران گسترده تر از سایر مکان هاست.

در این راستا امدادگران آتش نشانی و اورژانس قم، مشکلات خود را در بافت فرسوده قم را اینگونه بیان کردند:

ما از مسوولان می‌خواهیم که آموزش و فرهنگ سازی را جدی بگیرند زیرا برخی از مردم با وجود تابلوی توقف ممنوع پارک می کنند.

برخی کوچه‌ها به علت باریکی موتور هم داخل نمی‌شود و از کوچه‌های دیگر هم نمی‌توان به آن جا رفت، اما در ورودی آن وسایل نقلیه را پارک می‌کنند که باید ابتدا دنبال صاحب آن بگردیم.

مردم اطلاع کافی در برخی زمینه‌ها ندارند و گاهی کمک رسانی نادرست سبب خسارت‌های بزرگ به شخص مصدوم می‌شود که همگان باید آموزش‌های لازم برای نجات خود و دیگران ببینند.

در برخی افراد بدون مجوز کوچه را با زنجیر و قفل می بندند که تا از سوی آتش نشانی بیایند و قفل و زنجیر را ببرند زمان بر خواهد بود.

فرهنگ ترافیک باید ارتقا یابد تا مردم وقتی خودروهای امدادی را می‌بینند کنار روند زیرا برخی از مردم، صدای آژیر را می‌شنوند اما کنار نمی‌روند باید فکر کنند شاید برای خانواده شان حادثه‌ای اتفاق افتاده باشد.

برخی از مردم در کوچه باریک پله جلوی درب منزل درست می‌کنند یا برای فرو نریختن دیوارهای خشتی، آهن به دورادور دیوار خانه گذاشتند که مانع عبور ماشین‌های امدادی هستند.
سقف بعضی از منازل کوتاه است که با عبور ماشین‌های امدادی باعث خرابی خانه‌ها و ماشین‌ها شده است.

در برخی موارد دودکش‌ها بیرون از خانه و خطرساز است که باعث آتش سوزی یا گاز گرفتی شده است.

فرعی‌های باریک زیاد و تیرهای چراغ برق که در وسط کوچه نصب شدند هم باعث ناامنی و هم مانع ورود ماشین‌های بزرگ مانند اورژانس و آتش نشانی می‌شود.

غیر اصولی بودن سیم کشی برق حادثه آفرین است زیرا گاهی چند خانه از یک تیر برق مشترک استفاده می‌کنند و با عبور ماشین‌های بزرگ سیم‌های آویز پاره شده و سبب قطع برق و یا آتش سوزی می‌شود.

تیرهای چراغ برق نیز در خیلی از موارد کج شده و یا اطراف آن توسط ماشین‌های بزرگ برده شده که خود خطرساز است.

شاخه درختان لابه لای سیم‌های برق که آویز است رفته و باعث قطع برق و آتش سوزی شده است.

تیر برق‌ها چوبی و فرسوده است که باعث آتش سوزی و خرابی و قطع برق شده است.

مردم دیر رسیدن به محل را از چشم ما می‌بینند اما شلوغی هسته مرکزی شهر، بافت فرسوده و وجود توریسم مذهبی اطراف حرم حضرت معصومه(س) این قسمت را به شلوغ ترین مکان در شبانه روز تبدیل کرده که باید راهکاری سریع برای آن اندیشیده شود.

عدم ساماندهی دستفروشان بازار بزرگ قم نیز بر مشکلات نیروهای امدادی افزوده است.

ساختمان‌های فرسوده در کنار ساختمان‌های جدید هم مشکل آفرین شده و در برخی موارد باعث خرابی ملک جدید هم شده.

مشکلات ویژه امدادگران آتش نشانی قم
یکی از امدادگران آتش نشانی قم گفت: به دلیل بافت فرسوده، در برخی موارد ۳۰۰ متر لوله آتش نشانی وصل کردیم و همه راه را پیاده رفتیم تا به محل حادثه برسیم و این کار زمان رسیدن به محل حادثه را افزایش داده است.

وی اظهار داشت: برای دست فرمان دادن در کوچه‌های باریک نیز یکی از امدادگران، سر پیچ ها و در مواقعی که خودرویی بی جا پارک شده پیاده می‌شود که این موارد وقت گیر است و به عنوان مثال یکی از رانندگان ماشین سبک آتش نشانی قم در یکی از کوچه‌های چهارمردان، چندین بار عقب و جلو رفت تا توانست از کوچه بیرون رود.

مشکلات ویژه امدادگران اورژانس قم
یکی از امدادگران اورژانس قم گفت: فرهنگ سازی برای استفاده از اورژانس توجه همه مسوولان را می‌خواهد.

وی افزود: فرهنگ استفاده مردم از اورژانس باید ارتقا یابد؛ این که برای چه مواردی باید از اورژانس استفاده کرد و تا رسیدن اورژانس چه اقداماتی را انجام داد چالش عمده اورژانس است.

این امدادگر اظهار داشت: مردم شرح وظایف اورژانس را نمی‌دانند زیرا اورژانس در تمامی دنیا همان طور که از نام آن بر می‌آید برای کارهای ضروری است و برای کارهای عادی نباید آن را اسیر کرد و باید بین کارهای مهم و مهم تر بنا به چاره مهم تر را انتخاب کرد.

وی گفت: اورژانس سالانه به غیر از آموزش حضوری، در سایت فوریت‌های پزشکی قم و رسانه‌های تصویری و شنیداری آموزش‌ها را ارائه می‌دهد اما نسبت به جمعیت ثابت، مهاجر و مسافر این اقدامات کافی نیست و همه ارگانها باید به این منظور کمک کنند و مردم هم باید استقبال داشته باشند چون حادثه خبر نمی‌کند و همه نیاز به آموزش دارند.

راهکارها/ چه باید کرد؟
تراكم جمعیت، افزایش مهاجرت و به دنبال آن گسترش شهرنشینی ضروت تغییر در مبلمان شهری را دو چندان كرده اما بافت‌های فرسوده از عوامل اصلی برای جلوگیری از تحقق روش‌های مدرن مدیریت شهری در شهرسازی است.

استفاده بهینه از زمین‌های شهری، رعایت اصول معماری در ساخت و سازها، زیبا سازی شهرها، ایمن سازی منازل و جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها از مهمترین دستاوردهای نوسازی بافت‌های فرسوده است.

احیا و بازسازی بافتی كه پویایی خود را از دست داده‌ حیاتی دوباره به این مناطق می‌بخشد و به نظر می‌رسد برای رفع این مشکلات نیاز به همکاری مسوولان استانی و کشوری به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اختصاص اعتبارات خاص به مقوله بازسازی بافت فرسوده ویژه استان‌های زائر پذیر ضروری است.

همکاری و تعامل ادارات درگیر با موضوع از جمله شرکت توزیع برق و گاز نسبت به خطرات نهفته در بافت‌های فرسوده هم راهکاری است که باید در اولویت کارهای مسوولان شهری قرار گیرد.

در خصوص بافت فرسوده، بایستی کار کارشناسی، تصمیم و راهکارهای بلند مدت گرفته شود امروز یک متر عقب نشینی صورت گیرد و چقدر اعتبار صرف آن شود و چند سال بعد دوباره معضل، عقب نشینی یک متری باشد راه حل منطقی نیست.

استانداردهای ساخت و ساز با چشم انداز بلند مدت و متناسب با رشد جمعیت شهری، مهاجرت و میزان افزایش خودروها باید در نظر گرفته شود.

این وظیفه شهرداری است تا در طرح ضابطه و سیمای شهری این مهم را در نظر گیرد و نظام مهندسی که به این منظور هزینه دریافت می‌کند، بیشتر به این امر اهتمام داشته باشد.
مردم هم باید از تسهیلات بافت فرسوده استفاده کنند و به فکر خود باشند.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdchxvnz.23nkvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما