شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : 14948
امام جمعه قم:

سرنگونی مرسی در مصر، دست انتقام الهی بود

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم سرنگونی مرسی به دست مردم مصر را انتقام الهی از سکوت رئیس جمهور این کشور در برابر جنایات سلفی‌ها دانست.
سرنگونی مرسی در مصر، دست انتقام الهی بود
به گزارش قم نیوز، آیت الله سعیدی امام جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) سخن می‌گفت، با اشاره به فجایع اتفاق افتاده در مصر و صیدای لبنان، اظهارکرد: دست انتقام الهی از آستین ملت مصر بیرون آمد و سیلی سختی به صورت مرسی کوبید.
 
تقوا و تکلیف الهی رابطه مستقیم دارند
 
آیت الله سعیدی در خطبه نخست نماز جمعه قم، با اشاره به اینکه تقوا و تکلیف الهی رابطه مستقیم دارند، گفت: تقوا در انجام تکالیف الهی تاثیر مستقیم دارد. کسی که تقوا دارد به تکلیف عمل می‌کند و چون به تکلیف عمل نمود، تقوای او افزایش پیدا می‌کند.
 
وی تصریح کرد: همان طور که خداوند متعال در قرآن آورده است، انسان تا تقوا نداشته باشد، روزه نمی گیرد و اگر روزه بگیرد، تقوای او افزایش پیدا می‌کند.
 
همه مصیبت‌های عالم به اذن خداست
 
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در ادامه افزود: خداوند متعال در سوره تغابن، آیه 11 می‌گوید، هیچ مصیبتی در عالم رخ نمی دهد مگر با اذن خداوند تعالی. در این آیه به یک اصل کلی در مصیبت‌های عالم پرداخته شده است، این اصل که همه مصیبت‌ها با اذن خداوند هستند، جزو قانون کلی دیگری است که همه حوادث عالم با اذن خداوند متعال است.
 
آیت الله سعیدی تصریح کرد: در توحید افعالی آمده است که همه کارهای دنیا به اذن یک منشاء است نه اینکه خوبی‌ها توسط یک منشاء و بدی‌ها توسط منشاء دیگری به وجود بیاورند. خداوند متعال دو گونه اذن دارد، یکی اذن تکوینی و دیگری اذن تشریعی.
 
امام جمعه قم افزود: اذن تکوینی همان نظمی است که خداوند بر جهان حاکم کرده است و براساس این نظم، آتش همه جا می‌سوزاند، چه خانه یک مومن باشد و چه اموال یک ظالم. اذن تکوینی خدا بر این تعلق گرفته است که مصیبت‌ها اتفاق بیفتند.
 
وی تصریح کرد: مراد از اذن تشریعی، آن چیزی که خداوند امر می‌کند. فرق بین اذن تکوینی و تشریعی این است که اذن تکوینی غیر قابل تغییر است ولی اذن تشریعی قابل تخلف است و بندگان ممکن است اوامر خدا را انجام ندهند.
 
آیت الله سعیدی با تقسیم بندی مصیبت‌ها به دو دسته، گفت: برخی مصیبت‌ها به اقتضای زندگی در این دنیا رخ می‌دهند. مانند مرگ و میر و زلزله که براساس اذن تکوینی اتفاق می‌افتند. دسته دوم مصیبت‌ها، آنهایی هستند که به خاطر ترک اذن تشریعی رخ می‌دهد مانند ترک امر به معروف و نهی از منکر که باعث تسلط اشرار می‌شود.
 
وی افزود: پیامدهایی که از ترک اذن تشریعی خداوند اتفاق می‌افتد، به فرموده قرآن، توسط خود مردم به دست آمده است.
 
امام جمعه قم تصریح کرد: در عین حال همه مصیبت‌ها و حوادثی که به نظر ما ناگوار هستند، در واقع این طور نیستند و خوشایند هستند و وسیله امتحان ما هستند. به عنوان مثال دستور خداوند برای ذبح اسماعیل به دست حضرت ابراهیم، اگر چه ناگوار می‌نمود ولی امتحانی بود که در پرتو آن ابعاد وجودی این بنده مقرب خدا مشخص شد.
 
آیت الله سعیدی حادثه کربلا را دیگر حادثه ای دانست که از دو جنبه قابل بررسی است  و گفت: این حادثه از جنبه شهادت اهل بیت و یارانشان و مصائب خاندان اهل بیت(ع)، بسیار ناگوار بود اما از جنبه عملکرد اهل بیت(ع) باعث نجات عالم و مشخص شدن ظالم از مظلوم شد و مردم از حیرت و ضلاتت در آورد و آثار آن تا امروز باقی مانده است.
 
وی با اشاره به اینکه امروز آخرین جمعه شعبان است، گفت: سفارش شده است که در روزهای آخر ماه شعبان دعایی خوانده شود و از خداوند بخواهیم که در این روزهای باقیمانده ماه شعبان، گناهان ما را ببخشاید.
 
امام جمعه قم افزود: علمای دین درباره ماه رمضان توصیه‌های زیادی داشته اند از جلمه این که توصیه شده است کلمه رمضان را همین طور راحت به کار نبریم و مثلا بگوییم شهر الرمضان زیرا رمضان یکی از اسماء خداست.
 
پیامدهای مثبت حضور دو رئیس جمهور در قم
 
امام جمعه قم در ادامه با اشاره به سفر دو رئیس جمهور در قم، اظهار کرد: دیروز، حجت الاسلام روحانی نخستین سفر رسمی خود بعد از انتخابات را به قم انجام داد و در بدو ورود، برای غبار روبی و زیارت حرم کریمه اهل بیت(س) در حرم کریمه آل الله حضور یافت.
 
وی افزود: برنامه‌های حجت الاسلام روحانی، با دیدار مراجع، حضور در دبیرخانه مجلس خبرگان و دفتر جامعه مدرسین، ادامه یافت و وی در بیانات خود، به مشی اعتدال خود اشاره و تاکید کرد.
 
آیت الله سعیدی با اشاره به سفر رئیس جمهور فعلی به شهر قم، اظهار کرد: دکتر احمدی نژاد هم برای افتتاح چند پروژه و بازدید از طرح‌های عمرانی به قم آمد و سپس در جلسه ای با حضور نمایندگن و برخی وزرا و مسوولین اداری قم مصوبات خوبی برای قم داشت که امیدواریم در مدت باقی مانده با پی گیری استاندار محترم به نتیجه‌های خوبی برسد.
 
مرسی در قبال جنایت ها سکوت می کرد
 
امام جمعه قم با اشاره به فاجعه کشتار شیعیان در مصر همزمان با نیمه شعبان در مصر، گفت: این فاجعه دل هر انسانی را به درد آورد و علائم خطر و هشدار را نسبت به وقوع کشتارهای هدفمند و زنجیره ای در جهان اسلام به خطر آورد.
 
وی افزود: بدون شک جنایات مصر و حوادث صیدای لبنان، حاصل نشست‌های شومی چون نشست دوحه بود و سکوت و همراهی محمد مرسی، با این جنایات مشخص بود.
 
امام جمعه قم تصریح کرد: دست انتقام الهی از آستین ملت مصر بیرون آمد و سیلی محکمی به صورت وی زد و پرده از شخصیت و حزب او در پیشگاه مردم جهان برافتاد و این موجود کثیف به نتیجه اعمال خود رسید.
 
وی افزود: این مشخص است که هر که با آل علی درافتاد، از بین می‌رود و ما باید به توصیه رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در وحدت عمل کنیم تا امر اهل بیت(ع) با قدرت و صلابت احیاء شود.
 

انتهای پیام /122
https://qomnews.ir/vdcfc1dy.w6djjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما