دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : 15213
مدیرکل بهزیستی استان قم:

27 هزار معلول در استان قم از حمایت بهزیستی استفاده می‌کنند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: در حال حاضر 27 هزار معلول از خدمات گوناگون سازمان بهزیستی استان قم بهره می‌برند که از این تعداد 10 هزار نفر معلول جسمی حرکتی هستند.
27 هزار معلول در استان قم از حمایت بهزیستی استفاده می‌کنند

به گزارش قم نیوز، ابراهیم حاجی مظفری دیروز در نشست خبری که در سالن اجتماعات سازمان بهزیستی استان قم برگزار شد، به تبیین خدمات سازمان بهزیستی پرداخت و بیان داشت: این سازمان نهادی تخصصی است که برای هموارسازی مشکلات گوناگون در جامعه به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی افزود: این نهاد تنها به ارائه خدمات به افراد خاص بسنده نمی‌کند بلکه خدمات آن بخش وسیعی از جامعه را در بر می‌گیرد و بدون محدودیت سنی و طبقات اجتماعی به ارائه خدمات گوناگون اهتمام دارد.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم بیان داشت: با توجه به اینکه هر جامعه و فرهنگی مشکلات ویژه‌ای به خود اختصاص می‌دهد برای رسیدگی و برطرف کردن آن‌ها مشکلات را به دسته‌های گوناگون تقسیم کردیم که مسئولیت هر دسته را یکی از معاونت‌های این سازمان عهده‌دار است.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات سازمان بهزیستی به کسانی خدمت ارائه می‌کند که مردم در حالت عادی به عنوان رهگذر و یا خانواده حاضر به تحمل دیدن و یا عبور از کنار این افراد نیستند.

حاجی مظفری با اشاره به تعداد افرادی که از سال گذشته تا کنون به صورت مستقیم در استان قم از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کرده‌اند تصریح کرد: اکنون 1500 نفر با این مجموعه در ارتباط هستند که یک پنجم این افراد از بخش دولتی و بقیه افراد از بخش غیردولتی وابسته به سازمان بهزیستی خدمات خود را دریافت می‌کنند.

وی وظیفه این سازمان در مقابل مردم را ارائه خدمات تخصصی ذکر کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای ارائه خدمات به گونه‌ای است که مردم دچار مشکل نشده و معلولین بتوانند از خدمات توان بخشی این سازمان که شامل کاردرمانی، گفتار درمانی و... است در حد نیاز استفاده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم ادامه داد: برای ارائه خدمات توان بخشی پرونده برای مددجویان تشکیل شده و پس از برگزاری کمیسیون پزشکی مربوطه، خدمات لازم مانند کاردرمانی و گفتار درمانی به مددجو ارائه می‌شود.

وی هدف از ارائه خدمات کار درمانی و گفتار درمانی را پیشگیری از معلولیت‌ ذکر کرد و گفت: در صورتی که کار درمانی و یا گفتار درمانی به برخی بیماران ارائه نشود شاهد زمین‌گیری و معلولیت بیش از حد ایشان در جامعه هستیم.

حاجی مظفری با بیان اینکه در پوشش دادن خدمات مناسب به کودکان زیر 14 سال و افراد بالای 14 سال با توجه به شرایط جسمانی آنان خدمات متنوع ارائه شود گفت: در این راستا بیش از 50 مرکز ارائه خدمات توان بخشی توسط بخش غیر دولتی دائر شده که برای ارائه خدمات به ایشان یارانه پرداخت می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم تصریح کرد: اکنون در استان قم کودک زیر 14 سالی که واجد دریافت خدمات حوزه‌های توان‌بخشی و آموزشی باشد که به سازمان بهزیستی مراجعه کرده ولی خدمات ویژه دریافت نکرده باشد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به هر نوع معلولیتی متفاوت است گفت: جامعه نابینایان و ناشنوایان از این دسته هستند که نسبت به نوع و درصد معلولیتشان خدمات متنوعی دریافت می‌کنند.

حاجی مظفری افزود: در سال 91 سرانه پرداخت یارانه در ماه برای توان‌بخشی مددجویان معلول به صورت میانگین 140 هزار تومان در نظر گرفته شده و به ایشان تعلق گرفت تا از بروز مشکلاتی که ممکن است بر اثر معلولیت به وجود بیاید پیشگیری شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که کودکان بالای 14 سال به دلایلی نتواند شرایط اجتماعی پیدا کند به ایشان آموزش‌های لازم داده می‌شود تا بتوانند به سهولت کارهای شخصی خود را انجام دهند و خانواده ایشان در این زمینه با مشکلات کمتری مواجه شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم ابراز داشت: معلولان بالای 14 سال پس از دریافت خدمات و آموختن مهارت‌های گوناگون می‌توانند به خودکفایی برسند و بدون دغدغه خاص به زندگی خود در جامعه ادامه دهند.

وی به مشکل برخی مددجویان زیر پوشش این سازمان اشاره کرد و ابراز داشت: برخی افراد دارای شرایطی خاص هستند و ضریب هوشی پایینی دارند که نگهداری کامل با توان بخشی برای این افراد در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/122

https://qomnews.ir/vdcbf5b8.rhbs8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما