چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : 15289
آیت الله مصباح یزدی:

بلاها، آزمایشات خداوند هستند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: یکی از روش‌های اسلام برای تشویق صبوری، سراسر زندگی انسان‌ها برای آزمایش‌های الهی است.
بلاها، آزمایشات خداوند هستند
 به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به روش‌های تشویق به صبر اظهار داشت: یکی از روش‌هایی که اسلام برای تشویق افراد به صبر استفاده کرده است، تقویت این آموزه ست که سراسر زندگی انسان‌ها مختص آزمایش‌های الهی است.

وی اضافه کرد: اگر گروهی وابستگی‌هایش را بیش از جهاد در راه خدا دوست داشته باشد، باید منتظر امر الهی و عذاب باشد، پس همه چیز مقدمه است تا انسان آزموده شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه، جامعه را دارای اجل دانست و افزود: جامعه ای که لذت‌های دنیا را بیش از خداوند دوست داشته باشد، حالا تحریم‌ها را بردارند، یک جوری می‌شود، اسلام این روحیه را دوست ندارد و باید افراد توکلشان بر خداوند باشد که خداوند به آن‌ها وعده می‌دهد که هیچ ضرری به آنها نخواهد رسید.
 
شکست، مقدمه پیروزی
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به پیش آمدن مشکلات برای انسان اظهار داشت: مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید، حتی اگر به شکست منجر شود، مقدمه ای برای تلاش بیشتر خواهد بود تا انسان در مراحل بعدی پیروز شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تعداد افرادی که در مصیبت‌ها آرام هستند، را کم دانست و افزود: مکاتب بشری راه موثری برای آرام کردن افراد مصیبت زده ندارد، نهایتا دست به تلقین‌هایی می‌زند که این حرف‌ها تاثیر چندانی ندارد، البته حالت‌هایی که برای افراد پس از مصیبت‌ها پیش می‌آید، یک سری رفتارهای انعکاسی است و تنها افراد خود ساخته در این وضعیت، آرام خواهند بود.

وی اضافه کرد: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فرزند جوانش در روز عید غدیر فوت کرد، اما او در آن روز به روال هر سال از مهمانان خود پذیرایی کرد، بدون اینکه به آنها از مرگ فرزندش حرف بزند، تنها در پایان مجلس به حاضرین گفت که به تشییع فرزندم بیاید، البته گونه افراد نادر هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به برنامه دین گفت: دین برای همه مشکلات از جمله مشکل ناآرامی افراد در هنگام مبتلاشدن به مصیبت‌ها، برنامه دارد و خداوند به ازای مقدار مصیبتی که برای انسان پیش می‌آید، به او اجر می‌دهد.
 
کار دنیا بی حساب و کتاب نیست
آیت الله مصباح یزدی یکی از شیوه‌های قرآن را تغییر دادن نگاه انسان به جهان هستی دانست و افزود: در قرآن بر روی این مسئله تاکید شده است که اتفاقاتی که در این جهان رخ می‌دهد، حساب شده است و از روی حکمت است.

وی ادامه داد: خداوند در مقابل چیزی دست بسته نیست و هیج کاری برای او غیر ممکن نیست، همچنین حکمت خداوند نظام خاصی را به کار خداوند می‌دهد.
 
رقم خوردن سرنوشت انسان با قدرت اختیار او
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به حکمت خداوند اظهار داشت: خداوند میخواست که خلیفه ای را بر روی زمین بیافریند که سرنوشت خود را با اراده اش رقم بزند، البته رحمت در مقابل عمل اختیاری اقتضا می‌کند که در مقابل عصیان اختیاری نیز عذاب باشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه یکی از دلایل معاد را ایجاد فرق بین مومنین و فاسقان دانست و افزود: آن رحمت خاصی که انسان با عمل اختیاری به آن می‌رسد، فوق همه رحمت‌ها است و فرشتگان مقرب درگاه الهی در روز قیامت خادم مومنین هستند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به قدرت اختیار انسان گفت: خداوند ظرفیت دریافت چیزهایی را به انسان داده است تا به آن مقام برسد و لازمه آن بازشدن راه اختیار است، البته انسان‌ها در زمان گرفتاری بیشتر به یاد خداوند هستند و در زمان خوشی‌ها خداوند را فراموش می‌کنند.

وی اضافه کرد: خداوند قدرتی را به انسان داده است تا روی خواسته‌هایش پای بگذارد و تکالیف خداوند را انجام دهد.
 
بلاها، آزمایش‌های خداوند
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به ابتلای انسان‌ها به سختی‌ها و مشکلات اظهار داشت: انسان به سختی‌ها مبتلا می‌شود تا آزمایش شود، این عالم سراسر امتحان است و هدف از آفرینش انسان امتحان بود که این مفهوم در هیچ فلسفه ی بشری مطرح نیست و تنها در قرآن این فلسفه وجود دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه شرکت در جهاد را دارای سختی‌های زیادی دانست و افزود: انسان‌ها برای شرکت در جهاد باید علاوه بر دادن مال و جان، از زندگی و آبرو صرف نظر کنند و زخم زبان‌های دشمنان را بشنوند تا مشخص شود چه کسانی حاضر هستند برای خداوند هزینه بدهند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فلسفه ای دیگر برای مبتلا شدن انسان‌ها به بلاها گفت: خداوند شما را محک می‌زند تا عیار خلوص شما را بسنجد و مشخص شود که تا چه اندازه به خداوند دل بسته اید و خداوند با امتحان، مراتب خلوص ایمان افراد را محک می‌زند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) زندگی در دنیا را برای امتحان دانست و افزود: خداوند می‌توانست همیشه با نازل کردن فرشتگان مومنان را پیروز کند، اما همه کارهای خداوند از روی حساب است.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdceow8z.jh8nvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما