شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : 15381
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خبر داد:

حادثه آتش‌سوزی در منطقه پلنگ‌دره خسارت چندانی نداشت

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به وقوع حریق در منطقه پلنگ‌دره گفت: آتش در این منطقه گستره چندانی نداشت و پس از دو ساعت از وقوع این حادثه با استفاده از امکانات اولیه حریق اطفا شد.
حادثه آتش‌سوزی در منطقه پلنگ‌دره خسارت چندانی نداشت
به گزارش قم نیوز،  محمودعلی رکنی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده پلنگ‌دره بیان داشت: آتش‌سوزی وسعت چندانی نداشت و خوشبختانه درختان این منطقه دچار حریق نشدند.
 
وی افزود: بوته‌های خشکی که در این منطقه وجود داشت آتش گرفته بودند و اکنون با اداره کل منابع طبیعی در حال پیگیری هستیم که بخشی را که دچار حریق شده است احیا کنیم.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر از بین رفتن منطقه زیست محیطی برخی از گونه‌های جانوری بیان داشت: چنین اتفاقی در این منطقه رخ نداد و فقط پوشش گیاهی این منطقه تا حدودی دچار آسیب شد.
 
وی افزود: پس از اعلام این حادثه، مدیر مرکز مدیریت بحران و مدیرکل منابع طبیعی با استفاده از یک ‌دستگاه بالگرد در آسمان این منطقه حاضر شدند و به بررسی وضعیت پرداختند.
 
رکنی ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه برای بازدید به صورت زمینی قابل مشاهده نبود مسئولان برای بازدید از محل حادثه، با استفاده از بالگرد به بررسی عمق و سطح حادثه پرداختند و در این بازدید مشخص شد که این حادثه وسعت چندانی نداشته است.
 
وی از مهار آتش در این منطقه با همکاری اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی خبر داد و بیان داشت: بر اساس هماهنگی با مرکز مدیریت بحران، آتش با امکانات اولیه مانند کپسول آتش‌نشانی، آب ذخیره در منبع و ... خاموش شد.
*پوشش منطقه پلنگ‌دره با بادام کوهی
 
وی با تاکید بر اینکه نباید از وقوع این حادثه هرچند کوچک به صورت عادی گذشت تصریح کرد: همکاران این مجموعه در تلاش هستند سطح خسارات ناشی از آتش‌سوزی را برآورد کرده تا برنامه‌ای جامع برای احیا و  جبران این خسارت اجرا شود.
 
رکنی ادامه داد: باید از هر تهدیدی به عنوان فرصت استفاده کرد که در این راستا در تلاش هستیم برای جبران خسارات وارده، منطقه را تقویت کرده و با همکاری مرکز مدیریت بحران و منابع طبیعی منطقه را با گستره بادام کوهی بپوشانیم.
 
وی اضافه کرد: منطقه آسیب دیده دارای پوشش گیاهی بادام کوهی نبود ولی به دلیل اینکه در منطقه همجوار این منطقه بادام کوهی رشد کرده است نشان می‌دهد که این گیاه از جمله گیاهان بومی این منطقه محسوب می‌شود.
 
*برنامه جامع مدیریت بحران برای حفاظت از منطقه پلنگ‌دره تدوین می‌شود
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم از طراحی برنامه مدیریت بحران برای پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه در مناطق حفاظت شده خبر داد و گفت: با بررسی حوادث گوناگون که ممکن است در این منطقه به وجود بیاید، امکانات لازم برای مقابله با این حوادث تهیه می‌شود.
 
وی با بیان اینکه همکاری در مهار آتش در این منطقه بسیار تاثیرگذار بود گفت: با همکاری مطلوبی که بین اداره کل منابع طبیعی، مرکز مدیریت بحران و اداره کل حفاظت محیط زیست به وجود آمد، آتش در این منطقه در مدت زمان دو ساعت به صورت کامل اطفا شد.
 
*نصب دوربین آنلاین در منطقه پلنگ‌دره
 
رکنی ادامه داد: برای رصد کردن منطقه به صورت کامل، تصمیم گرفته شد یک عدد دوربین آنلاین در منطقه نصب شود.
 
وی اضافه کرد: اکنون این دوربین به صورت آزمایشی نصب شده است که پس از برطرف کردن معایب و اتمام اقدامات فنی به صورت رسمی راه‌اندازی خواهد شد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست، از مزایای نصب این دوربین را رصد کامل منطقه دانست و گفت : تمام تصاویر این منطقه به صورت آنلاین ضبط و به اداره کل حفاظت محیط زیست مخابره می‌شود.
 
به گفته این مقام مسئول با این اقدام می‌توانیم با بهره گرفتن از تکنولوژی روز از مناطق حفاظت شده در محیط زیست بیش از پیش حفاظت کنیم.
 
رکنی با بیان اینکه نمی‌شود از وقوع حوادث غیر مترقبه جلوگیری کرد گفت: باید برای مهار هر نوع حادثه‌ای آمادگی داشته باشیم و در این راستا تمام امکانات لازم شامل نیروی انسانی، ذخیره آب، کپسول آتش‌نشانی و ... را در این منطقه فراهم کنیم.



انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdchzxnz.23nm6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما