يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : 15391
آیت الله استادی:

امتحانات الهی انسان را به کمال می‌رساند

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله استادی گفت: برخی از امتحاناتی که خداوند در زندگی انسان قرار می‌دهد به منظور به کمال رسیدن انسان است.
امتحانات الهی انسان را به کمال می‌رساند
به گزارش قم نیوز، آیت الله رضا استادی که در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، با  اشاره به آیه ای از سوره انسان اظهار کرد: در قسمتی از سوره انسان آمده آیا بر انسان روزگاری گذشته که قابل ذکر نبوده وهمه باید بپذیریم که این زمان بوده واگر کسی برای مثال 90 سال عمر کرده، پیش از 90 سال چیز قابل ذکری نبوده است.
 
وی با اشاره به خلقت انسان تصریح کرد: انسان از یک نطفه خلق می‌شود و این نشان از قدرت وعظمت خداوند دارد. انسان باید چه قدر جاهل و نادان باشد که فکر نکند که ابتدا چه بوده است وبه قدرت خداوند اعتراف نکند.
 
آیت الله استادی با اشاره به برخی از احکام قرض در اسلام افزود: در اسلام قرض دادن ثوابش از صدقه بیشتر است و اگر انسان به مومنی قرض بدهد، ثواب بیشتری از اینکه صدقه بدهد می‌برد.
 
استاد عالی حوزه افزود: اگر غیر از پول چیزی را مانند سکه و طلا از کسی قرض گرفتیم باید در هنگام باز گرداندن آن قرض به همان اندازه که قرض گرفته بودیم، به صاحبش برگردانیم. برای مثال اگر از کسی 10 سکه طلا قرض کردیم و آن زمان ارزش هر سکه 500هزار تومان بود و روزی که خواستیم قرض را ادا کنیم قیمت سکه یک میلیون تومان شده بود، باید بر اساس قیمت روز که همان یک میلیون تومان است، آن را پرداخت کنیم.
 
وی ادامه داد: بحث مهریه نیز به همین صورت است به طوری که برخی فقها گفته اند ارزش مهریه  باید براساس قدرت خرید در زمان تعیین مهریه محاسبه شود و صرف ارزش ریالی، ملاک محاسبه نیست.
 
آیت الله استادی با اشاره به امتحانات الاهی در قرآن گفت: در آیه ای از سوره انسان آمده است: ما انسان را از نطفه آفریدیم که امتحانش کنیم. اصولا امتحان به چهار شکل است. اولین نوع از امتحان، امتحان کردن به منظور رفع جهل است، به این معنی که خدا کسی را امتحان کند که بداند توانایی او به چه اندازه است. البته این نوع امتحان کردن شامل خداوند نمی شود زیرا خداوند عاری از هرگونه جهل است.
 
وی ادامه داد: دومین نوع از امتحان به منظورشناساندن افراد به خودشان است. یعنی امتحان شونده به خودش نشان داده شود. خداوند گاهی انسان را این گونه امتحان می‌کند زیرا انسان گاهی ادعاهای زیاد وبزرگی مانند فائق آمدن بر نفس اماره را در ذهن خود تصور می‌کند.
 
استاد عالی حوزه در مورد سومین نوع امتحان گفت: یکی دیگر از انواع امتحانات شناساندن کسی به دیگران است. در زمان حضرت علی(ع) بسیاری از افراد ادعای ایمان آوردن کردند اما امتحاناتی پیش آمد که همه متوجه شدند ایمان حضرت علی(ع) با این افراد تفاوت دارد وگاهی ممکن است خداوند انسان را این گونه امتحان کند.
 
آیت الله استادی افزود: چهارمین نوع امتحان، امتحانی است که انسان را به کمال می‌رساند وباید خاطر نشان کرد که امتحانات پی در پی برای انسان ترقی وکمال را به ارمغان می‌آورند.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdcizpaz.t1aw32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما